כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סקר חדש

80% מהציבור: החיסול בדמשק היה נכון - למרות הנקמה האיראנית

שיעור הישראלים המרגישים ביטחון אישי גבוה עולה על שיעור אלו שתחושת הביטחון האישי שלהם נמוכה | 43% מהציבור היהודי, פחות ממחצית הנשאלים, חושבים שישראל יצאה מהמלחמה עם ידה על העליונה | וגם: כמה חוששבים שמוטב להקדים את הבחירות?

80% מהציבור: החיסול בדמשק היה נכון - למרות הנקמה האיראנית
קיבוץ כפר עזה, חצי שנה אחרי צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

סקר שנערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, הראה כי בעוד שבקרב היהודים 43% חשים תחושת ביטחון אישי די גבוהה או גבוהה מאוד, בקרב הערבים זו תחושתם של 16%. בעוד שבקרב היהודים 23% בלבד חשים תחושת ביטחון אישי די נמוכה ונמוכה מאוד בקרב הערבים מרגישים כך 49% מהמרואיינים. 

בקרב היהודים רוב גדול (80%) חושבים או בטוחים שחיסול הבכיר האיראני היה מהלך נכון , בעוד שבקרב הערבים התמונה הפוכה – הרוב (67%) מעריכים כי היה זה מהלך לא נכון. פילוח לפי מחנות פוליטיים בקרב היהודים מראה רוב גדול בימין ובמרכז בטוחים או חושבים שהיה זה  מהלך נכון, לעומת פחות ממחצית שזו דעתם בשמאל.

בקרב היהודים רק 26% חשבו שרצוי שבתמורה להסכם הגנה איזורי ישראל תסכים עקרונית להקמת מדינה פלסטינית בעתיד. לעומת זאת, בקרב המרואיינים הערבים רוב גדול (74%) חשבו כך.    

בקרב היהודים, השיעור הגבוה ביותר (43%) חושבים שישראל יצאה במצב טוב יותר מהמלחמה. יש לציין כי מדובר בפחות ממחצית הנשאלים. לעומת זאת, בקרב הערבים, יותר משיבים חושבים שחמאס, ולא ישראל, יצא עם ידו על העליונה (20% ו-14%, בהתאמה).

בכלל המדגם מחצית (51%) מסכימים שיש לקיים בחירות עד סוף 2024. כרבע חושבים שיש לקיים אותן במועדן (2026) ומיעוט (15%) היו רוצים שהבחירות יתקיימו במהלך 2025. פילוח לפי לאום מראה כי רוב הערבים (68%) מעוניינים בבחירות ב-2024 לעומת 47% מהיהודים. לעומת זאת בעוד בקרב הערבים רק מיעוט זעיר (5%) מוכנים לחכות למועד המקורי ב-2026 כ-30% בקרב היהודים סבורים שזה המועד המתאים לבחירות.

קרוב למחצית מכלל המדגם סבורים שיש להעביר את השליטה ברצועה לכוח רב-לאומי או לרשות הפלסטינית. כרבע חושבים שעל ישראל להשאיר נוכחות צבאית מוגבלת כדי לשלוט ברצועה, בעוד מיעוט קטן (19%) תומך בהקמת ישובים יהודים ברצועה.

המכון הישראלי לדמוקרטיה מלחמת חרבות ברזל איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד