כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"שימוש לרעה"

התביעות הקנטרניות שמרוששות את העסקים הקטנים: בקרוב זה נגמר

שר המשפטים פרסם תזכיר חוק שיצמצם בצורה משמעותית את השימוש לרעה בתביעות ייצוגיות נגד עסקים קטנים

התביעות הקנטרניות שמרוששות את העסקים הקטנים: בקרוב זה נגמר
תביעה צילום: pixsabay

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, פרסם תזכיר חוק שיצמצם באופן משמעותי את השימוש לרעה בתובענות ייצוגיות, שמביא בין היתר לפגיעה בבעלי העסקים הקטנים. 

התזכיר מיישם את מסקנות הדו"ח המקיף של "הצוות הבין-משרדי לבחינת תיקונים בחוק תובענות ייצוגיות", שהובל על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גב' כרמית יוליס, ושפורסם לפני כשנה.

מספר התובענות הייצוגיות הגיע בשנה שעברה לשיא של 2836 תובענות ייצוגיות, לפי נתוני הנהלת בתי המשפט. מהדו"ח עלה כי רק 22% מהתובענות הייצוגיות שהוגשו בשנים האחרונות הסתיימו בתוצאה שמיטיבה עם הקבוצה המיוצגת וכי 60% מהתיקים הסתיימו בהסתלקות של התובע מההליך. נתונים אלה מעידים על השימוש לרעה שנערך בכלי התובענה הייצוגית וכן הם מעידים על העומס הרב שמוטל על בית המשפט בדיונים בהליכי תובענות ייצוגיות.

התיקון המרכזי בחוק יסייע לבעלי העסקים הקטנים, אשר בימים אלה רבים מהם שירתו במילואים. 

כיום, יש תופעה של תובענות ייצוגיות המוגשות עם דרישה לפיצוי במיליוני שקלים ומסתיימות בהתחייבות של העסק לתקן את ההפרה לעתיד ותשלום סכום כסף כשכר טרחה לתובע ועורך דינו. במקרים רבים מדובר בטעויות בתום לב של העסקים הקטנים שלא מכירים את כל הוראות הרגולציה. תביעות אלו מוגשות עם דרישה לפיצוי של מיליוני שקלים. לעסקים אלו אין ייעוץ משפטי שוטף והם צריכים לשכור עורכי דין על מנת לטפל בתביעה גם אם בסופו של דברים היא לא מתקבלת, כך שלתביעות אלו יש השלכות מרחיקות לכת על העסקים הקטנים. כמו לדוגמה תביעה שהוגשה כנגד עסק קטן על כך שרשימת הרכיבים שעל המוצר הודפסו באותיות הקטנות מ 1.5 מילימטר כפי שנדרש בדין. לפי התיקון המוצע, בתביעות כנגד עסק קטן יהיה חייב התובע לפנות קודם לנתבע. אם העסק יתקן את ההפרה, לא ניתן יהיה להגיש תובענה ייצוגית נגדו, והפונה יתוגמל על פנייתו. תיקונים אלה יביאו לחיסכון בסכומי העתק שבעלי עסקים נדרשים להשקיע כיום בניהול ההליך בתובענות אלה.

 עוד ייקבע בחוק כי פיצוי בתובענות ייצוגיות יהיה כספי בלבד, אלא אם חברי הקבוצה יסכימו לקבל פיצוי בקופונים, הנחות וכד'. לאחר תיקון החוק, בתי המשפט יוכלו גם לדחות על הסף תובענות ייצוגיות קנטרניות או טרדניות, שהנזק בהן מזערי, כמו למשל תובענה שהוגשה בגין אי-צירוף הוראות שימוש ל"דבק סטיק".

החוק החדש יגביל את שכר הטרחה של עורכי הדין בתובענות ייצוגיות, ויאפשר הטלת הוצאות משפט גם על עורכי הדין אם הגישו או ניהלו תובענות בחוסר תום לב. החוק ימנע מצב של "תובעים סדרתיים" בכך שיגביל את מספר התובענות הייצוגיות לתובע ייצוגי בשנה.

התזכיר גובש באשכול האזרחי במחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) והוא נעשה בשיתוף ובתמיכת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים. 

עסקים תביעות תביעות ייצוגיות משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד