כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בשל לחץ אמריקאי

ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר בתוך איראן, אך נמנעה מכך | דיווח

ישראל ביטלה תוכניות לתקיפה נרחבת יותר באיראן אחרי לחץ דיפלומטי של ארה"ב ובעלות ברית אחרות. התקיפה על איראן נועדה במקור להיות עוצמתית יותר בהיקפה, אך לאחר לחץ אינטנסיבי מצד בעלות ברית, ישראל הסכימה להפחית אותה

ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר בתוך איראן, אך נמנעה מכך | דיווח
מטוס חיל האוויר צילום: דובר צה"ל

ישראל ביטלה תוכניות למתקפה נרחבת יותר על איראן לאחר לחץ דיפלומטי מתואם מצד ארה"ב ובעלות ברית אחרות שטענו כי עיקר ההתקפה האיראנית על אדמת ישראל סוכלה. כך לדברי שלושה בכירים ישראלים ששוחחו עם ה'ניו יורק טיימס'.

על פי הדיווח, במקור ישראל תכננה להפציץ מספר יעדים צבאיים ברחבי איראן בשבוע שעבר, כולל ליד טהראן הבירה, כנקמה על התקיפה האיראנית ב-13 באפריל.

ממתקפה רחבה כזו היה קשה הרבה יותר לאיראן להתעלם, מה שהיה מגדיל את הסיכויים למתקפת נגד איראנית שיכולה הייתה להביא את המזרח התיכון למלחמה אזורית.

בסופו של דבר - לאחר שהנשיא ביידן, יחד עם שרי החוץ הבריטיים והגרמנים, לחצו על ראש הממשלה נתניהו למנוע מלחמה רחבה יותר - ישראל החליטה על תקיפה מוגבלת שמנעה נזק משמעותי, והפחיתה את הסבירות להסלמה, לפחות לעת עתה.

לדעת גורמים ישראליים, המתקפה העבירה מסר לאיראן על תחכום הארסנל הצבאי של ישראל.

במקום לשלוח מטוסי קרב למרחב האווירי האיראני, ישראל שיגרה ביום שישי האחרון מספר קטן של טילים מכלי ממרחק כמה מאות קילומטרים, כך על פי גורמים ישראלים ושני בכירים מערביים. ישראל שלחה גם מל"טים קטנים כדי לבלבל את ההגנה האווירית האיראנית.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי מתקנים צבאיים באיראן הותקפו על ידי מל"טים מספר פעמים בשנים האחרונות, ואיראן הגיבה כי היא אינה יודעת למי שייכים המל"טים - טענה שהתפרשה כחוסר רצון איראני להגיב.

טיל אחד פגע בסוללת נ"מ בחלק חשוב ואסטרטגי, וטיל אחר התפוצץ באוויר, חיל האוויר הישראלי השמיד בכוונה את הטיל השני לאחר שהתברר שהראשון הגיע ליעדו, כדי להימנע מגרימת נזק רב מדי. מנגד מקור מערבי אמר לעיתון כי ייתכן שהטיל פשוט התקלקל.

הגורמים אמרו כי כוונת ישראל היתה לאפשר לאיראן לא להגיב, אך להעביר מסר לאיראן שלישראל יש את היכולת לפגוע באיראן מבלי להיכנס למרחב האווירי שלה או אפילו מבלי להפעיל את סוללות ההגנה האווירית שלה. ישראל גם הראתה שהיא עלולה לפגוע במתקן העשרת אורניום בנתנז, ורמזה שהיא הייתה יכולה להגיע גם למתקנים אלה אילו רצתה.

ואכן גורמים איראנים עשו את מה שהמערב קיווה, הם התמקדו במל"טים הקטנים שנורו בזמן התקיפה ולא בטילים, וביטלו את השפעתם.

גורמים רשמיים בטהראן גם נמנעו במידה רבה מהאשמת ישראל בתקיפה, יחד עם ההחלטה של ​​ישראל עצמה שלא לקחת אחריות על כך, סייעה להפחית את הסיכון להסלמה.

 
איראן המתקפה האיראנית על ישראל ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד