כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הרסו את השלום

משפיען ערבי: "אם לא סעודיה, מספר ההרוגים היה עומד על מאות אלפים"

פובליציסט סעודי מוחמד א-סאעד נגד חמאס: "לפעולה של 7 באוקטובר היו שלוש מטרות" - החרבת תהליך השלום שהיה צפוי בין ישראל לפלסטינים בתיווך סעודי-אמריקני, דחיפת חמאס להפוך לנציג הלגיטימי והיחיד של הפלסטינים במקום אש"ף, ויצירת פופולריות נרחבת לחמאס ומפעיליה בעולם הערבי

משפיען ערבי: "אם לא סעודיה, מספר ההרוגים היה עומד על מאות אלפים"
ישראל סעודיה צילום: Pixabay

הפובליציסט הסעודי, מוחמד א-סאעד, פרסם מאמר על מתקפת 7 באוקטובר בעיתון הסעודי "עוכאז", המקורב לשלטון, שנותן הצצה לחשיבה הסעודית על המתרחש. לדבריו, "לפעולה של 7 באוקטובר היו שלוש מטרות": החרבת תהליך השלום שהיה צפוי בין ישראל לפלסטינים בתיווך סעודי-אמריקני, דחיפת חמאס להפוך לנציג הלגיטימי היחיד של הפלסטינים במקום אש"ף, ויצירת פופולריות נרחבת לחמאס ומפעיליה בעולם הערבי, כך דיווח רועי קייס בכאן חדשות.

כפועל יוצא בהחרבת תהליך השלום בתיווך סעודי-אמריקני, הוא הכשלת התפקיד הסעודי - כפי שהחריבו את ההסכם בין חמאס לרשות הפלסטינית ב-2007, וכפי שהתנקשו בשלום הלבנוני ברצח רפיק אל-חרירי ב-2005.

דחיפת חמאס להפוך לנציג הלגיטימי והיחיד של הפלסטינים במקום אש"ף, והפיכתו מפלג שמבצע פעולות טרור - למפלגה פוליטית שיש לה רזומה של פעולות כבירות, מקנה לה לגיטימיות במישור המאבק ובמישור הפוליטי. המטרה השלישית: יצירת פופולריות נרחבת לחמאס ומפעיליה בעולם הערבי באמצעות הסתת הרחוב הערבי בעתיד נגד הממשלות שלו, והפיכתן לקבוצות הכפופות לאג'נדות ולתוכניות של מדינות באזור, שרוצות לראות את מדינות האזור כנחשלות ומתפוצצות מבפנים".

הפובליציסט הסעודי הוסיף: "התכנון של תוכנית במשרדים ובמלונות הפאר לא אומר שיש יכולת לשלוט על התוצאות וההשלכות בשטח, וזה מה שקרה בפועל. במקום לקיים מסיבות ניצחון ולהתחרות על נשיאת נאומים חוצבי להבות בכיכרות בביירות, באיסטנבול ובטהראן, החל חמאס ופטרוניו לטפל בהשלכות ההרסניות של תוכנית כושלת מיסודה. במקום להתנצל ולעשות חשבון נפש, בחמאס ופטרוניו מנסים לברוח מהפארסה באמצעות זריקת האשמות לעבר הסעודים, מדוע? כיוון שזריקת ההאשמות לעבר הגדולים מובילה תמיד לדיונים גדולים שמסיטים מהנושא המרכזי, וזה מחפה על הפשעים שחמאס ביצע נגד העם הפלסטיני קודם כל, עוד לפני ישראל.

חמאס ואנשיו הלא ממושמעים הפכו את 7 באוקטובר מפעולת הקרבה על הנייר - לאסון הומניטרי בעבור העם הפלסטיני בכל מובן המילה, וגרר את האזור כולו לתהום עמוקה. מה שהגיע אחרי 7 באוקטובר, הוא החשוב. זה הפך להיות מתנה בעבור האזור כולו למרות כל הכאב שנלווה לכך", אמר. לדבריו, הסיבות הן כדלקמן: "קודם כל חמאס נחשף לשלילה בקרב תושבי עזה, בקרב הפלסטינים - ובקרב הציבורים הערביים. מנהיגי חמאס ונציגיהם היו יכולים להציג את עצמם כפלג לאומי שמסוגל לעצור את המכונה הצבאית הישראלית ולהזיק לה. אך הוא התברר כקבלן שמטרתו לרצות את הפטרונים שלהם, ולממש את האינטרסים שלהם על חשבון האינטרס הלאומי הפלסטיני.

הם איימו בעשרות אלפי רקטות, קיימו מצעדים צבאיים גרנדיוזיים ברחובות עזה, שמי שראה אותם חשב שחמאס יכולה להביא לשחרור. אך פעיליו של הארגון הפכו לישויות שמסתתרות בתוך המנהרות, ומחפשות להינצל. אולי כולם ייזכרו כיצד המנהיגים של חמאס פמפמו שעזה תהפוך לבית קברות בעבור הצבא הישראלי.

התברר שזה היה פיקניק, ולולא התפקיד הדיפלומטי והלחץ הסעודי והאמריקני - עזה הייתה מופקרת לחלוטין תוך ימים, ומספר ההרוגים היה עומד על מאות אלפים. שנית, הכניסה של איראן למלחמה ישירה עם ישראל אחרי שהיא נמנעה מכך זמן רב, גילתה את ממדי הכוח הצבאי האיראני, שפמפמו גם האיראנים וגם שלוחותיהם זמן רב. התברר שאלה גוזמאות תעמולתיות, כאילו שהניסיון האיראני בזמן סאדאם חזר פעם נוספת. שלישית: המחלוקת העמוקה בתוך חמאס בין ההנהגה בעזה להנהגה בחו"ל, גילתה שהזרוע הצבאית של חמאס מורדת בזרוע המדינית - ובנוסף למורת רוח מצד תושבי עזה לגבי שלטון חמאס.

רביעית, ארצות הברית השיגה את האינטרסים שלה באזור מבלי שהפסידה כדור אחד, החל מסגירת באב אל-מנדב ועד לחשיפת ממדי המכונה הצבאית האיראנית, ולבסוף הגבלת ההשפעה הרוסית והסינית באזור - שפחתה לעומת העלייה בהשפעה האמריקנית. חמישית – החדירות הביטחונית שאפשר לקרוא לה פארסה, שכן מנגנוני הביטחון הישראלים הצליחו לצוד את בכירי חיזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן בקלות, והפעולות האלה הפכו לשגרה יום יומית בביירות ובדמשק".

א-סאעד סיכם: "ייתכן שהמתכננים של אירועי 7 באוקטובר לא ציפו ולו לרגע אחד לתוצאות ההרסניות האלה, ומדובר בתכנון לקוי, טיפשות פוליטית - וחיים באשליות וחלומות רומנטיים, המנותקים ממאזן הכוחות באזור. אולי הם חלמו על ניצחונות חסרי תקדים שיהפכו אותם לאדוני האזור, אבל בפועל הפכו לסתם מבוקשים בין המנהרות בעזה ובין בירות אחרות באזור ומחוצה להן - ומחפשים חבל הצלה מגורל שנקבע מראש".

סעודיה איראן חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד