כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
כאשר זכינו לסדר אותו

מבעלזא ועד פינסק קרלין: סיכום חג ראשון בחצרות החסידים

'בחדרי חרדים' בסיכום מחג ראשון של פסח בחצרות הקודש: מה היה בליל הסדר בחצר חסידות בעלזא? | מי לקח את האפיקומן בויז'ניץ? | האדמו"ר שחבש 'קולפיק' עתיק בסדר | והיכן היה גביע של 9 וחצי ליטר?

מבעלזא ועד פינסק קרלין: סיכום חג ראשון בחצרות החסידים
שולחן הסדר של הרבי מבעלזא לאלפי הבחורים בערב החג צילום: אנשיל בעק

• בחצר חסידות בעלזא, התכנסו אלפי החסידים לתפילת ליל החג הראשון כשהאדמו"ר ניגש לתפילת מעריב של ליל החג הראשון ואמירת הלל, התרגשות גדולה אחזה בקרב אלפי החסידים וכ-2000 בחורי הישיבות של בעלזא העושים את ליל הסדר במחיצת האדמו"ר כאשר קולו של האדמו"ר נשמע בכל ההיכל בעת אמירת ההלל.

לאחר מכן ערך את שולחן הסדר לאלפי בחורי החסידות בהיכל ה'גרויסע שטוב' בקריה בירושלים. הרבי הסב לשולחן הסדר ואמר את ההגדה בקול, ליל הסדר הסתיים בשעה 1:30 בלילה.

בתפילת שחרית בחג ניגש האדמו"ר להלל, וכן עלה לתורה בעליית חמישי וניגש לפה"ת לתפילת טל. באמצע סעודת החג שנערכה במעונו של האדמו"ר הגיע הנכד השביעי הרה"ג ר' דוד רוקח לבשר את הבשורה המשמחת על לידת בנו השני, הרבי התרגש ובירך את אבי הבן. שמחת הברית תיערך בעז"ה בעתו ובזמנו ביום שלישי אסרו חג פסח בקרית בעלזא ירושלים כשכלל חסידי בעלזא ילבשו בגדי שבת גם באסרו חג.

אנשיל בעקהרבי מבעלזא באפיית מצות לבוש בקאפטן לבןצילום: אנשיל בעק

• בחצרות סאטמר הציגו בערב החג את שולחנות הסדר המפוארים של האדמו"רים בקרית יואל ובויליאמסבורג.

באדיבות המצלםשולחן הסדר של האדמו"ר מהרי"י מסאטמרצילום: באדיבות המצלם

באדיבות המצלםשולחן הסדר של האדמו"ר מהר"א מסאטמרצילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות ויז'ניץ האדמו"ר ניגש לפני התיבה לאמירת ה'הלל' בליל החג ואף פרץ בבכי מספר פעמים. 

ליל הסדר התחיל לפני השעה 21:00 והסדר הסתיים בשעה 1:40 במהלך הסדר ובסיומו שרו כמה ניגונים בתוכם "ישועת ה' כהרף עין" כשהרבי מעודד את השירה בכל כוחו, את ה'אפיקומן' גנב אברך שמצפה כבר שמונה שנים לזש"ק. הרבי חבש את הכיפה של האדמו"ר רבי מרדכי מטשערנוביל זצ"ל לראשונה בשולחן הסדר לאחר שחולקה הירושה בין האחים בערב ראש השנה. 

באדיבות המצלםליל הסדר מוכן בחצר ויז'ניץצילום: באדיבות המצלם

• בחצר חסידות באיאן התבשרו החסידים שעה קלה לפני החג על פטירתו של הרה"ח ר' שלום ברוך פריזנד ז"ל זקן חסידי באיאן שהלך לעולמו בגיל 92. האדמו"ר מבאיאן הגיע לשמגר למסע הלוויה לבוש עדיין בבגדי חול בכדי ללוות ולחלוק כבוד אחרון לאבי שבט פריזנד בחסידות. 

• בחצר חסידות סלונים ערך האדמו"ר סדר בהשתתפות המשפחה המורחבת בהיכל ביהמ"ד הגדול ברחוב סלנט בירושלים, הרבי נכנס בשעה 21:00 יצא בתחילה בשעה  12:15, לפני שולחן עורך. לאחר מכן חזר להלל בשעה 1:45 עד השעה 3:30 לפנות בוקר.

• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ שלח האדמו"ר בערב החג מצות מבורכות לתומכי בית המדרש להוראה של החסידות ברחוב דבורה הנביאה בבני ברק. למעלה מ- 350 איש השתתפו בסדר שערך האדמו"ר.

יהודה ב.שולחן הסדר בחצר סערט ויז'ניץצילום: יהודה ב.

• בחצר חסידות נדבורנה נכנסו לראשונה למקווה המחודש ששופץ במרכז החסידות לרגל חג הפסח, במשך חצי שנה עבדו מסביב לשעון לשפץ את המקווה החדש שנתרם ע"י הנדיב הרבני ר' אברהם פישמן מבורו פארק, בערב חג הפסח התבשרו החסידים שהמקווה יתחיל לפעול למרות שעדיין לא מוכן באופן סופי. בערב חג הפסח הגיע למקווה הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא רבה של בני ברק למילוי האוצרות ולאחר מכן נפתח המקווה.

שוקי לררמילוי האוצרות במקווה בנדבורנהצילום: שוקי לרר

• בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק במאה שערים נרשם חידוש על שולחנו של האדמו"ר לשם הובא גביע לכוס של אליהו הנביא שמכיל 9 וחצי ליטר של יין, הנגיד ר' שמילי הורביץ שהגיע לחג לישראל, הוא הביא את הגביע לשולחן הסדר של הרבי והוא נחשף כעת לראשונה. ליל הסדר הסתיים בשעה 3:00 לפנות בוקר.

באדיבות המצלםהגבעי הענק של אליהו הנביא על שולחן הסדר בתוא"יצילום: באדיבות המצלם

• בערב החג הגיע המשב"ק של האדמו"ר מפינסק קרלין הרב אברהם פריד למעונו של החברותא הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר והעניק לו מצות דקות שאפה בערב חג אחרי חצות היום. הגרי"מ שכטר הודה מקרב לב והתעניין בשלומו של האדמו"ר שכזכור עבר ניתוח שבוע לפני החג בבית החולים. 

בעקבות כך שהרבי מפינסק קרלין עבר ניתוח בראשו קשה עליו חבישת ה'שטריימל' ובעקבות כך חבש הרבי את ה'קולפיק' של האדמו"ר מהר"א מבעלזא זיע"א הנמצא אצל הגרי"ד גרוסמן רבה של מגדל העמק. 

• בחצר חסידות ביאלא ב"ב הרבי ערך את ליל הסדר לראשונה בבית המדרש של החסידות ברחוב ירושלים בבני ברק, ולא בביתו כמידי שנה. בשולחן הסדר סעדו אברכים הנמצאים בשנה ראשונה ובחורים רק מי שהרבי הזמין. 

• בחצר 'שבט הלוי' ציינו בחג ראשון של פסח את יומא דהילולא קדישא התשיעי של פוסק הדור מרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר בעל שבט הלוי זצ"ל, בליל יו"ט בין תפילת מנחה למעריב למדו כלל החסידים בכל בתי המדרש שבט הלוי בכל אתר ואתר, משניות מסכת פסחים בצוותא חדא לפי סדר מיוחד לטובת נשמתו הטהורה. נכדו ממשיך דרכו האדמו''ר משבט הלוי ערך את שולחנו הטהור ביו''ט ראשון לעת ערב, בהיכל ביהמ"ד הגדול שבט הלוי בבני ברק. 

שוקי לררהרבי משבט הלוי במים שלנו בערב החגצילום: שוקי לרר

• בערב החג התחדש היכל התורה "אור חיים" בבניין ישיבת אורייתא בירושלים, אשר נוסד על ידי הנגיד הרב יואלי לנדא מארה"ב. במסגרת החידושים הוקם "קאווע שטיבל' שהובא במיוחד מארה"ב שנועד להשקות את לומדי התורה. בנוסף, נתלתה הנברשת המפוארת והארוכה ביותר בעולם, שתאיר את עמלי התורה בהיכל ברחוב שטראוס.

באדיבות המצלםהנברשת החדשה בהיכל התורה בישיבת אורייתאצילום: באדיבות המצלם

• ליל הסדר השנה צויין בצל המלחמה בעזה ובצפון והאיומים מאיראן, לצד הודיה על הניסים שהיו בערב החג בירושלים בפיגוע שנמנע, סביב שולחן הסדר זכרו את החטופים שנמצאים בשבי האכזרי, ובבתי ישראל התפללו בליל החג את התפילה שתיקנו גדולי הדור לשובם במהרה של החטופים מעזה. 

באדיבות המצלםהתפילה שנאמרה בליל הסדרצילום: באדיבות המצלם

ליל הסדר חצרות הקודש חג הפסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד