כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לעקוף את קטאר

מדינות ערב סרבו להתערבות טורקית ביום שאחרי בעזה

הניסיון של טורקיה להשפיע על המתרחש ברצועת עזה ולמצב את עצמה כשחקן מרכזי ביום שאחרי המלחמה, ברקע הפגישות הקרובות עם מנהיגי חמאס הגולים - מעלה חשד בקרב מדינות ערב שלא מקבלות זאת בעין יפה

מדינות ערב סרבו להתערבות טורקית ביום שאחרי בעזה
הנייה ארדואן ואבו מאזן צילום: משרד הנשיאות הטורקי

בחודשיים הראשונים למלחמה, טורקיה הציעה לכמה ממדינות ערב לגבש תוכנית להסדר ביטחוני, שיכלול הצבת כוחות משותפים בעזה ביום שאחרי. כך דווח הבוקר רועי קייס בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב. דיפלומט ערבי שמעורה בעניין אמר לכאן חדשות כי הטורקים הציעו להציג את התוכנית בפני ארצות הברית וישראל - אך זו לא זכתה להיענות מצד מדינות ערב ובהן מצרים.

באותה תקופה, שהייתה מוקדמת יחסית במלחמה, מדינות ערב סירבו באופן מוחלט לשמוע על הסדר שיכלול הצבת כוחות מטעמן ברצועת עזה. עם זאת, לאחרונה חלה תזוזה בעניין, כאשר מדינות ערביות, ובהן מצרים, הציעו להציב כוחות מטעמן ברצועה ובגדה המערבית. הצעה זו של מדינות ערב לאמריקנים, הובאה כחלק מפתרון שתי מדינות לסוגיה הפלסטינית.

לדברי הדיפלומט הערבי, טורקיה מנסה בכל דרך להשפיע על המתרחש בעזה ולמצב את עצמה כשחקן מרכזי בעיקר אל מול האמריקנים. מדינות ערביות כמו מצרים נמצאות ביחסים תקינים עם טורקיה, אך אלו עדיין מסתכלות בחשדנות על כל ניסיון טורקי לבסס דריסת רגל בזירה הפלסטינית.

על כן, לפי הדיפלומט הערבי, נראה שטורקיה מנסה להתבלט על חשבון קטאר, ברקע הכישלון הנוכחי של המשא ומתן לעסקת חטופים. הפגישות התכופות בימים האחרונים בין ההנהגה הטורקית למנהיגי חמאס מדברות בעד עצמן. לא מן הנמנע שטורקיה מעוניינת שהנהגת חמאס תעתיק את מיקומה אליה, מה שיקנה לה מעמד משפיע עוד יותר בכל מה שקשור לעזה.

הרשות הפלסטינית טורקיה חמאס מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד