כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"לא מבינים את החרדים"

גיוס, נשים חרדיות ותקציבים: חברת הכנסת בריאיון חג מרגש על המסע האישי והציבורי

ח"כ גלית דיסטל אטבריאן בריאיון חג ל'בחדרי חרדים', מגוללת את סיפור חייה, מאיפה היא צברה את הידע הרב על עולם התורה, מה היא חושבת על גיוס לומדי התורה? וגם: האם היא רואה את עצמה בעוד מספר שנים כאישה חרדית? | מעניין

גיוס, נשים חרדיות ותקציבים: חברת הכנסת בריאיון חג מרגש על המסע האישי והציבורי
משכן הכנסת צילום: הדס פרוש / פלאש 90

אחת מחברות הכנסת הבולטות בפעילותן בממשלה הנוכחית היא חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן, ששמה עולה מעת לעת כמי שנלחמת להגן על הערכים היהודיים במדינת ישראל, בפעילות ובהסברה.

כזכור, כפי שפורסם כאן ב'בחדרי', לפני כ-3 שבועות חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי ראובן אלבז אף הזמין אליו לישיבת 'אור החיים' את השרה לשעבר, חה"כ גלית דיסטל אטבריאן בעקבות פועלה המרשים למען חיזוק ושימור היהדות. 

הרב נאם בפני בחורי הישיבה בשבחה של חברת הכנסת דיסטל ואמר: "כל היום אני אומר לכם את הדברים שלה וביקשתי שהיא תגיע לפה כדי להוקיר לה את הטובה ואת הברכה".

לרגל חג הפסח פנינו אליה לריאיון חג מיוחד עבור גולשי 'בחדרי חרדים', בריאיון אטבריאן מספרת מאיפה מגיע בעלה, מי הם ילדיה, על מורי דרכה הרוחניים ומה היא חושבת על גיוס לומדי התורה.

שלום לחברת הכנסת גלית דיסטל אשמח שתספרי קצת על עצמך ועל משפחתך

גלית: "אני בת 53, ירושלמית מלידה, אמא לשני ילדים - בן ובת. בת להורים שעלו מאיראן.

בעלי מגיע מרקע חרדי. זה כאילו שאני והוא עשינו תהליך הפוך בחיים. ככל שהשנים עברו הוא התרחק מהדת ואני התקרבתי. אבל הוא מלמד אותי המון על הגמרא, על הרבנים שהוא אוהב, על המשפט העברי ועל הלכות חדשות שאני לוקחת על עצמי. מעבר לכך, מאז שהתחזקתי הוא חזר לעשות קידוש כהלכתו על שולחן השבת. גם זה משהו"

באיזה גיל הקמת את ביתך וכמה ילדים יש לך?

גלית: "התחתנתי בגיל 25,  יש לי שני ילדים בת ובן, הבת בגיל 26 - בימים אלה היא מתחילה את לימודי התואר השני והתחתנה ברוך השם לפני מספר שבועות.

יש לי בן בגיל 24 שנולד עם ״כנף שבורה״ ומתמודד באומץ ובגבורה כל חייו מול קשיים מורכבים.

אני גאה בשניהם מאוד"

את מדברת המון על הקדושה והיופי שביהדות, זה לא גורם לך לרצות להתקרב יותר?

גלית: "מאז שאני זוכרת את עצמי האמונה שלי בקב״ה הייתה חזקה ותמיד היה ברור לי שאני קודם כל יהודייה ורק אחר כך אמא, אשה, ישראלית.

בשנים האחרונות, הייתה לי הזכות להתחזק, להכיר וללמוד יותר לעומק את ההגות היהודית המופלאה והמרגשת. אני מוצאת את עצמי היום נעה מאורח חיים מסורתי לאורח חיים דתי יותר ויותר."

האם את רואה את עצמך בשלב מסוים בחיים הופכת לחרדית?

גלית: "בעזרת השם."

המון פעמים דיברת על היהדות ועולם התורה, איפה בעצם גילית את הכל בפעם הראשונה בחיים? איך זה התחיל?

גלית: "כשגרתי בצעירותי ביוון הרגשתי כמו דג מחוץ למים והתחלתי לקבל על עצמי מצוות. שם הבנתי שהסיפור שלי הוא הסיפור היהודי, התחלתי לקרוא את הרמב״ם, את הרמח״ל, וגם הקשבתי להרצאות של רבנים על קבלה.

מאז אני מעמיקה יותר ויותר, הידע שלי מתעצם והרצון להוסיף עוד ועוד מצוות הולך וגדל. פתאום אני מוצאת את עצמי, מעבר לשמירת שבת, מברכת על אוכל, נוטלת ידיים, מברכת ברכות השחר ומנסה לסיים בכל שבת את כל ספר התהילים. יש לי עוד הרבה מה ללמוד וליישם, זה מסע ארוך ואני גאה לצעוד בו."

את מדברת כמורה חרדית בבית יעקב ואפילו יותר מכך, מאיפה קיבלת את כל הידע שיש לך כיום אם לא גדלת על כל זה?

גלית: "חמש שנים באקדמיה שיכללו מאוד את היכולת שלי ללמוד לבד את ההגות והפילוסופיה היהודית. אני תופסת ולומדת חומר מהר. הנשמה שלי חיכתה לידע הזה הרבה שנים"

מה את חושבת על החרדים כשאת שומעת שהם לא מעוניינים ללכת לצבא? האם את חושבת שהם צודקים? מה את חושבת על אלו שרוצים לגייס את החרדים? ומה יש לך לומר להם?

גלית: "אני מרגישה שהציבור החילוני לא מבין את החברה החרדית בכלל, לא מבין את הצורך שלהם לשמור על ״החוויה החרדית״ שעלולה להיפגם בצבא במתכונתו הנוכחית. אני מבינה את החשש, מכבדת אותו וחושבת שאפשר להגיע לפתרון ובלבד שיהיה קשב אמיתי לצרכים של המגזר החרדי.

וחוץ מזה, אסור בתכלית האיסור לגעת בתקציבים של תלמידי החכמים שמהרבה בחינות שומרים על עם ישראל."

איך נראה אצלכם חג הפסח? איך החג היה נראה בבית הוריך בזמן ילדותך?

גלית: "פסח הוא החג שבו המסורתיים והחרדים מתנהלים באותו אופן בדיוק. מאז ומתמיד שמרתי פסח כלהלכתו, כאחרונת החרדים."

מה האסוציאציה הראשונה שעולה לך כשאת שומעת על נשים חרדיות שנשואות לאברכים?

גלית: "קנאה."

איזה מסר היית רוצה להעביר לחרדים, לחילונים ובכלל לעמ"י?

גלית: "אחדות. אנחנו עם הנצח וגם אם נשכח את הזהות שלנו הקב"ה ידאג להזכיר לנו שאנחנו אחד, שאנחנו יהודים ושאין לנו תקומה אם לא נתאחד."

גלית דיסטל אטבריאן חברת כנסת ראיון ראיון חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד