כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
התחרות בלייקווד עצומה

ראש הישיבה: ככל ש'הבעלי בתים' גדלים בארה"ב רמת הלימוד יורדת

הגאון רבי יהושע אייכנשטיין בשיחה ל'בקהילה' התייחס למצב בארה"ב והתבטא: "רמת הלימוד בישיבות שם יורדת. ניקח לדוגמה את לייקווד: הרבה אנשים נכנסו לנדל"ן. זה לא דורש הכשרה מוקדמת, ברוך ה' יש להם ראש טוב מהישיבה. הם מצליחים תוך זמן קצר, ורמת החיים עולה בהתאם". ציטוטים מהשיחה

ראש הישיבה: ככל ש'הבעלי בתים' גדלים בארה"ב רמת הלימוד יורדת
הגאון רבי יהושע אייכנשטיין צילום: צבי בלום

שיחת חג מרתקת העניק הגאון רבי יהושע אייכנשטיין, ראש ישיבת 'יד אהרן' ומגדולי ראשי הישיבות בדורנו למגזין החג של עיתון 'בקהילה'. 

בפתח השיחה שיתף עורך העיתון שלמה קוק את ראש הישיבה וסיפר כי הוא מלווה מזה שנים את מצוקת בוגרי הישיבות העמלים לפרנסתם בארצנו אשר החיבור שלהם ללימוד התורה, באיכות ובכמות, אינו מתקרב לזה של בעלי הבתים בארה"ב.

קוק סיפר כששאלתי על כך את ה'גדול' של אמריקה, זקן ראשי הישיבות הגאון רבי שמואל קמינצקי, השיב: "לצערנו, בארץ ישראל לא כל כך מכירים במושג של בעלי בתים, רק בני תורה, ולכן אין כל-כך לבעלי בתים כלים לבנות חיים של תורה. זה חבל מאד".

ראש הישיבה הגר"י אייכנשטיין אמר כי ההשוואה בין בעלי הבתים הישראלים לאלו של ארה"ב, כלל אינה במקומה. והוסיף: "תשאלו את ר' משה הלל. יותר חשוב שהוא יענה על הדברים הללו" כשכוונתו לידידו, מנהיג עולם הישיבות ראש הישיבה הגרמ"ה הירש.

כאן עבר ראש הישיבה הגר"י אייכנשטיין לנתח את הבעיה, והציע בה הסבר מחודש: "יש בעיה מאד עדינה. מצד  אחד, הולך וגדל כאן צורך לדאוג ללימוד ואורח חיים תורני עבור בעלי הבתים. מצד שני, חייבים לשמור על היכלי הישיבות והכוללים, הן ברמת הלימוד והן באורח החיים".

בקהילההגר"י אייכנשטיין בשיחה ל'בקהילה'צילום: בקהילה

ראש הישיבה מסביר כי המחיר שמשלם עולם הישיבות בארה"ב, כבד מנשוא: "ככל שגדל מספר בעלי הבתים בארה"ב, רמת הלימוד בישיבות שם יורדת. ניקח לדוגמה את לייקווד: הרבה אנשים נכנסו לנדל"ן. זה לא דורש הכשרה מוקדמת, ברוך ה' יש להם ראש טוב מהישיבה. הם מצליחים תוך זמן קצר, ורמת החיים עולה בהתאם. אז בספסל אחד בישיבת לייקווד יושבים זה לצד זה שני אברכים. אברך אחד יוצא לעבוד. האברך השני ממשיך לשבת ללמוד. האברך שיצא לעבוד, התעשר, בנה בית גדול. לאט לאט מתפתחת קנאה סמויה. אשתו של האברך שנשאר ללמוד, מתחילה ללחוץ עליו גם כן לצאת מהלימוד. כך התחילה בעיה אמיתית. לייקווד הפכה למקום של חומריות גדולה מאד".

לדברי ראש הישיבה, לא לכך כיוונו מייסדי אימפריית התורה האמריקנית: "כשלייקווד הוקמה, ראש הישיבה הגאון רבי אהרן קוטלר לא איפשר שתהפוך ל'עיר'. הוא רצה רק ישיבה, וסביבה מה שדרוש כדי להתגורר ולהתקיים. בנו הגאון רבי שניאור קוטלר זצ"ל (שנפטר בגיל צעיר יחסית) אף הוא הקפיד על כך. אחרי פטירתו, לייקווד העיירה גדלה והפכה להיות מרכזית מבחינה גשמית, ובמובנים מסוימים זה בא על חשבון הישיבה.

"התחרות החומרית בין האברכים ובעלי הבתים בלייקווד עצומה. החוקים העירוניים לצד המחירים הזולים הופכים בניית בתים ענקיים, ממש ארמונות, לדבר שהוא בהישג יד. וכך אברכים יוצאים מהלימוד ורמת הלימוד פוחתת. הרי בחור מסיים את הישיבה ומתחתן בסביבות גיל 22. מה כבר הספיק ללמוד? לעומת זאת אצלנו בארץ ישנם אברכים חשובים, גדולי תורה ממש, שממשיכים ללמוד עוד שנים ארוכות בכוללים.

"כאן בארץ רמת החומריות עולה במרוצת השנים, אך עדיין נמוכה משמעותית בהשוואה לארה"ב, כך שהפיתוי קטן יותר. ישנם אברכים שמתוך צורך אמיתי להביא פרנסה, יוצאים קצת לעבוד. יש גם כאלה שעושים זאת מתוך רצון להשיג מותרות. בשורה התחתונה, ברגע שיוצאים, לומדים פחות – ורמת הלימוד הכללית פוחתת. אי אפשר להתעלם מהסכנה. חייבים לקרב את בוגרי הישיבות העובדים לפרנסתם, אבל הגבול דק מאד. לכן אין להפוך את זה לעניין של 'לכתחילה'".

הרב אייכנשטיין יד אהרן ישיבת לייקווד שלמה קוק יהושע אייכנשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד