י"ד אייר התשפ"ד
22.05.2024

כל מה שחשוב לדעת על צוואות

צוואה מהווה "הוראות הפעלה" אחרונות של המוריש. לצד פירוט חלוקת רכושו הוא יכול גם להשאיר בקשות אחרונות לגבי טיפול בעניינים כאלה ואחרים הקשורים אליו. כאשר אדם עורך צוואה אצל עורך דין צוואות, הוא יכול לחלק את רכושו כפי שהוא רוצה, ללא קשר דווקא לקרבה משפחתית

כל מה שחשוב לדעת על צוואות
צוואות צילום: Canva

צוואה היא מסמך משפטי חשוב אשר באמצעותו יכול אדם לשלוט בדרך בה יתחלק רכושו לאחר לכתו. לא מעט אנשים מדחיקים את העניין, מה שמותיר אפשרות רק לחלוקת הרכוש על פי חוק הירושה, חלוקה שלא תמיד מתאימה לכל סיטואציה. החלוקה היבשה בהתאם לדרגה משפחתית כשאנשים שאינם מוגדרים משפחה כלל לא נמצאים בתמונה עשויה לא לשקף את רצונו של המוריש וגם ליצור בעיות בקרב היורשים. לכן, עריכת צוואה היא מומלצת כשחשוב לעשות את הדבר כאשר אדם נמצא עדיין בצלילות מלאה, במצב קוגניטיבי וגם פיזי טוב.

סוגים שונים של צוואות

עריכת צוואה יכולה להיעשות במספר דרכים. הדרך הנפוצה ביותר היא עריכת צוואה בכתב יד. ניתן אמנם לערוך את הצוואה באופן עצמאי לגמרי אך מומלץ לעשות זאת בליווי עורך דין צוואות אשר יוודא שהצוואה מנוסחת באופן ברור, שכל רכושכם כלול בתוך הצוואה ושהיא ערוכה לפי כל הכללים הנדרשים כמו ציון תאריך וחתימה. תוקפה המשפטי של הצוואה ניתן לה רק לאחר שתוגש בקשה לצו קיום צוואה, כך שאם יש בה כשלים היא עלולה להיפסל. דרך נוספת היא בנוכחות עדים. עדים אשר רואים את המצווה בזמן שהצוואה נערכת יכולים להעיד שהוא היה כשיר לכך ושהצוואה נערכה ללא הפעלת לחץ מצד אדם אחר עליו. דרך נוספת היא מול רשות, כלומר עריכת הצוואה בבית משפט לענייני משפחה, אצל רשם הירושות או רשות רלוונטית אחרת. הדרך הנוספת והפחות מומלצת היא עריכת צוואה בע"פ. הדבר נעשה רק במצב בו המצווה נמצא על ערש דווי ורוצה בכ"ז להשאיר צוואה.

כל היתרונות של עריכת צוואה

צוואה מהווה "הוראות הפעלה" אחרונות של המוריש. לצד פירוט חלוקת רכושו הוא יכול גם להשאיר בקשות אחרונות לגבי טיפול בעניינים כאלה ואחרים הקשורים אליו. כאשר אדם עורך צוואה אצל עורך דין צוואות, הוא יכול לחלק את רכושו כפי שהוא רוצה, ללא קשר דווקא לקרבה משפחתית. כך, אם יש לו בן חורג שהוא נמצא עימו בקשר קרוב מאוד ועם בנו הביולוגי הקשר רחוק, הוא יוכל להחליט על הורשת חלק גדול יותר מרכושו לבנו החורג למרות שאין ביניהם קרבה משפחתית של ממש. גם כאשר לאדם רכוש רב מומלץ לו לעגן את חלוקתו בצוואה. דרך הצוואה יוכלו היורשים לקבל פירוט מלא ומקיף של הרכוש ללא צורך באיתור הנכסים בעצמם. גם חובות יוכלו להיות מפורטים כך שהיורשים יהיו מודעים לכך.

איך מתפרצות מחלוקות הקשורות לצוואה?

על פניו, צוואה אמורה לפתור את כל הספקות שיכולות להתעורר אצל היורשים לגבי חלוקת הרכוש. ניסוח ברור ומדויק אמור לשקף במדויק את רצונו של המנוח. מדוע אם כן צצות מחלוקות גם כאשר ישנה צוואה? ראשית, התנגדות לצוואה יכולה לצוץ כאשר אדם הקשור לעניין יודע על נוסח חדש יותר ועל פי חוק הנוסח על פיו פועלים הוא האחרון. מעבר לכך, כאשר יורש אחד או יותר חושדים שאדם ערך את צוואתו כשכבר לא היה כשיר לערוך מסמך רגיש כ"כ, כאשר תוכן הצוואה נראה תמוה ולא מתאים לאותו אדם, ובמיוחד כאשר בשנותיו האחרונות חשו היורשים שגורם מסוים מנסה לבודד אותו וליצור בו תלות מוחלטת, החשד רק הולך ומתעורר ובמצבים אלה מוגשת פעמים רבות התנגדות.

עו"ד יוסי ברקוביץ הוא עו"ד המתמחה בתחום הירושות והצוואות. הוא מלווה את עורכי הצוואה וגם את היורשים בכל השלבים ומסייע גם בפתרון מחלוקות שצצות בהמשך. מוזמנים ליצור קשר.

הכתבה נכתבה בשיתוף פורטל עורכי דין בישראל מקבוצת מקומונט

צוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד