ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ההזדמנויות והסיכונים

ישראל בצומת דרכים: בין רפיח, ריאד ורמאללה

החלטה על הסכמה להפסקת המלחמה תמורת השבת החטופים, והסכמה להחזרת הרשות הפלסטינית לניהול עזה, הן החלטות שתלויות בישראל. החלטות קשות אלו עשויות לשפר משמעותית את מצבה האסטרטגי של ישראל במזה"ת, אך הן אינן מבטיחות את תבוסת חמאס

ישראל בצומת דרכים: בין רפיח, ריאד ורמאללה
בלינקן ויורש העצר הסעודי צילום: משרד החוץ האמריקאי

"הסדרה אזורית של המזה"ת, שכוללת את סיום המלחמה בעזה ונורמליזציה עם סעודיה, עוברת דרך שלוש תחנות, ושתי החלטות קריטיות" מסביר אלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. "הסיכונים מוחשיים יותר מההזדמנויות, אך התועלת האסטרטגית אדירה".

רפיח - עסקת חטופים:

  • ההזדמנות: נראה שההצעה שעל הפרק תואמת את התנאים המקדימים של חמאס. אם ההצעה תתקבל, אנו בדרך להפוגה ארוכה שיכולה להיות מנוצלת להפסקת אש מול חיזבאללה ולקיבוע נסיגת כוח רדואן מהגבול ע"י הסכם הבנות זמני שיאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם.
  • הסיכון: אם חמאס מצוי בתודעת ניצחון, סביר שסינוואר יקשיח עמדות, עד כדי מניעת עסקה או דחייתה. במקרה הזה, הכלי שימצא בידי ממשלת ישראל הוא לחץ הצבאי ופעולה ברפיח. במידה והמהלך אינו מתואם עם ארה"ב, זה עלול לסכן את המשך הגיבוי האמריקני. מעל הכול, המצב הנוכחי, מצב של קיפאון ודשדוש, מבזבז את הזמן היקר שעוד נותר להציל את החטופים.

רמאללה - הסכמה של הרשות וישראל לקבלת כוח בינ"ל לניהול אזרחי של עזה:

  • ההזדמנות: הקואליציה הערבית-מערבית, שפועלת בתיאום עם ישראל, מעוניינת לקחת אחריות על הניהול האזרחי של עזה ולעזור בשיקומה. ארה"ב, שמובילה את הקואליציה, מושכת בכיוון זה, ותבטיח שהמהלך יצליח - לו רק ישראל תסכים לתנאים.
  • הסיכון: תנאי לכך הוא שהרשות הפלסטינית תהיה מעורבת והיא זו שתבקש ממדינות ערב את מעורבותם, בהסכמת ישראל. הרשות תעשה זאת כחלק מתהליך שמוביל לתפיסתם בקצה למדינה פלסטינית. על אף שמדובר רק בחזון, ולא בתוכנית ממשית, אין לכך תמיכה בממשלת ישראל הנוכחית. בהיעדר כתובת אחרת, מסתמן שהמצב האזרחי ברצועת עזה ישוקם על ידי החמאס, שימשיך להשתמש בניהול הסיוע כאמצעי לשיקום שלטונו וכוחו הצבאי.

ריאד - נורמליזציה עם סעודיה:

  • ההזדמנות: ארה"ב וסעודיה ממשיכות לקדם את הנורמליזציה. עבור ישראל מדובר בתפנית אסטרטגית חיובית, כנגד איראן בפרט.
  • הסיכון: עבור סעודיה, נורמליזציה עם ישראל אינה אינטרס חיוני. לפיכך, הם יתעקשו על מרכיב מדיני פלסטיני כחלק מהתהליך, כחלק מ-"מס" לעולם הערבי. אולי יסתפקו רק ב-״חזון של שתי מדינות״ אך גם לכך ספק אם ממשלת ישראל הנוכחית תוכל להסכים, בהרכבה הנוכחי.

לסיכום, אנו נמצאים על פרשת דרכים. החלטה על הסכמה להפסקת המלחמה תמורת השבת החטופים, והסכמה להחזרת הרשות הפלסטינית לניהול עזה, הן החלטות שתלויות בישראל. החלטות קשות אלו עשויות לשפר משמעותית את מצבה האסטרטגי של ישראל במזה"ת, אך הן אינן מבטיחות את תבוסת חמאס, ובוודאי לא עונות להגדרה האומללה (על רקע הכישלון של ה-07/10) של ״ניצחון מוחלט״.

 
עסקת חטופים חמאס רמאללה תמיר הימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד