ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
ערב יום השואה

מעורבות רוסית? בקבוק תבערה הושלך לעבר בית הכנסת בפולין

בקבוק תבערה הושלך הלילה לעבר בית הכנסת בפולין. בית הכנסת הוא היחיד ששרד בוורשה לאחר השואה. מפקד המשטרה: "אנחנו חוקרים את ניסיון ההצתה שהתרחש בלילה"

מעורבות רוסית? בקבוק תבערה הושלך לעבר בית הכנסת בפולין
בית הכנסת שנפגע צילום: שגרירות ישראל בפולין

בערב יום השואה בקבוק תבערה הושלך הלילה לעבר בית הכנסת נוז'יק - בית הכנסת היחיד ששרד בוורשה לאחר השואה.

בית כנסת זה ממוקם ברחוב טווארדה בוורשה בירת פולין. בית הכנסת נחנך בשנת 1902 על ידי משפחת נוז'יק שהיו חשוכי ילדים ותרמו מהונם לבית הכנסת שנקרא על שמם.

המבנה חולל בשואה והפך לאורוות סוסים ומחסן למספוא. בית הכנסת ניזוק בהפצצות בשנת 1944. עם תום המלחמה, שופץ בית הכנסת ונפתח מחדש לציבור. בשנות התשעים בית הכנסת היה יעד להתקפות אנטישמיות, ואף הוצת, ונגרם נזק למבנה.

יעקב ליבנה שגריר ישראל בפולין כתב בחשבון ה-X שלו: "אי אפשר לסבול היום התקפות אנטישמיות מקוממות כמו זו. יש למצוא את העבריינים ולהעניש אותם". רק בנס הבניין שמבפנים עשוי עץ לא נשרף כולו.

מפקד המשטרה יאצ'ק וינסייבסקי הודיע כי, "המשטרה מבצעת פעילות הקשורות לאירוע הזה. אנחנו חוקרים את ניסיון ההצתה שהתרחש בלילה".

מאיר בולקה, יו"ר ארגון  J-nerations לשימור המורשת היהודית במזרח אירופה אמר בתגובה: "האנטישמיות בפולין מרימה ראש אבל יש לשים לב שלא תמיד מדובר במקומיים אלא בסטודנטים זרים או פליטים שהגיעו בדרכים כאלה או אחרות לפולין. יש לציין כי פולין די בטוחה לישראלים ויהודים, ומועטים המקרים שבהם ישנם אירועי אלימות כנגד יהודים. מאז פרוץ המלחמה, ניתן לראות בוודאות עליה משמעותית של אירועי שנאה כלפי יהודים שבעיקר נובעת מזרים שאינם תושבי פולין".

ולדיסלב שיקורסקי שר החוץ הפולני כתב ברשת X: "מישהו ניסה להצית את בית הכנסת נוז'יק באמצעות בקבוק תבערה. תודה לאל שאף אחד לא נפגע. מעניין מי מנסה לשבש את יום השנה להצטרפותנו לאיחוד האירופי. אולי אותם אלה ששרבטו מגני דוד בפריז?" כשהוא כנראה למעורבות רוסית שלא אוהבת את התנהלות פולין בנושא האיחוד האירופי.

פולין השואה בקבוק תבערה ורשה,

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד