ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
קוצרים ברינה

הילדים בירכו על האילנות במקום בו ניצל הרבי

בפארק אליו הגיע הרבי לאחר איום על חייו, בירכו הילדים על האילנות. המעמד השנתי 'ברכת האילנות' של ילדי מוסקבה. בהשתתפות רבה הראשי של רוסיה. המשך הדורות קוצרים ברינה

הילדים בירכו על האילנות במקום בו ניצל הרבי
ברכת האילנות של ילדי מוסקבה צילום: לוי נאזרוב

מעמד מרגש ומרשים התקיים השבוע בפארק 'סקולניקי' במוסקבה, לרגל ברכת האילנות. ילדי מוסקבה, יחד עם התלמידים במסגרות חברות תפילה, חברת תהלים ו'אבות ובנים' שבבית הכנסת המרכזי 'מארינה רושצ'ה' במרכז מוסקבה, השתתפו במעמד המיוחד בהשתתפות כבוד הרב הראשי הגאון רבי בערל לאזאר.

המעמד התקיים בחול המועד פסח, ליד עצי פרי המלבלבים בפארק. זוהי מסורת מיוחדת במינה, המתקיימת מדי שנה בקהילה.

בעקבות כך שהשנה היתה שנה מעוברת, ובחודש האביב כבר פרחו במוסקבה והנצו עצי הפרי, התקיים השנה המעמד בפארק 'סקולניקי' שבמוסקבה הבירה, בו ביקר לפני 97 שנים, כ"ק הרבי הריי"צ נ"ע, לאחר שניצל מהריגה בעת פעילותו במסירות נפש לביטול הגזירות על יהודי רוסיה.

ביומנו כתב הרבי הריי"צ: "והנני חושב אשר האויר הטוב ואור הלבנה ירגיעוני, ואומר לנסוע לטייל... ואסע ליער סאקאלניקי". רבים ראו בכך הזדמנות מיוחדת כדי לציין את זיכרון מסירות נפשם של הרביים נ"ע וללמוד ממורשתם הקדושה, מורשת של מסירות נפש אמיתית.

בפתחו של המעמד נשמעו דברים מרתקים לילדים מפי גבאי בית הכנסת המרכזי, אשר הביע את תודות המארגנים להנהלת הפארק ועל שיתוף הפעולה להצלחת המעמד. האורח מארה"ק הרב שלמה אולידורט, שיתף את המשתתפים הרבים בחוויותיו כילד יהודי חסידי באותן שנים שהיה בילדותו במוסקבה.

כמו כן, השליח בשכונת סקולניקי הרב מנחם מענדל בקרמן, קידם את פני המשתתפים בברכת ברוכים הבאים, וסיפר על שנות ילדותו לפני למעלה מעשרים שנה, כאשר השתתף אף הוא בתוכניות התפילה והלימוד בבית הכנסת מארינה רושצ'ה, פעילות שהולכת ומסתעפת משנה לשנה ומדור לדור. גם חותנו האורח הרב מענדל רייצעס מפוסטוויל שבמדינת איווה בארה"ב, נשא דברים קצרים לשמחת המשתתפים.

בשעה היעודה הופיע רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, והילדים קידמו את פניו בשירי חג הפסח. בדבריו המרגשים שנשא בפני הילדים וההורים, הדגיש הרב הראשי את חשיבות ההודיה לה' יתברך בבריאת עולם כה יפה, והתביעה להשקיע בלימוד במיוחד בשנים הצעירות, כדי לגדול לעצי נאים, נושאי פירות ופירי פירות רוחניים.

בתום הנאומים, אמרו הילדים ברגש פרקי תהלים, ואת שנים עשר הפסוקים שנלקטו על ידי הרבי כפסוקים אותם צריך כל ילד יהודי לשנן ולדעת בעל פה. ושיא המעמד היה כמובן בעת שהתלמידים בירכו את 'ברכת האילנות' - הברכה הנדירה אותה אומרים פעם אחת בשנה, והמשתתפים בירכו בשמחה עצומה, ובירכו מילה במילה, יחד עם המחנך השליח הרב אליהו דיקשטיין, ומיד לאחר מכן פרצו במעגלי שמחה לכבוד חג הפסח.

בסיום המעמד, חולקו פרסים אישיים ומיוחדים לכל משתתף על ידי הרב הראשי שליט"א. הילדים נהנו מפעילויות מיוחדות, שירים וריקודים, והאווירה הייתה מרוממת ושמחה.

הורים רבים ציינו את חשיבות הטקס בעבור ילדיהם. "זו הזדמנות נפלאה בעבורם ללמוד על הברכה המיוחדת ועל חשיבות ההודיה לבורא העולם", אמר אחד האבות, "הילדים נהנו מאוד מהמעמד, ואני בטוח שהם יזכרו אותו עוד הרבה זמן".

ברכת האילנות בחול המועד פסח במוסקבה, הפכה למסורת מיוחדת. זוהי דרך נפלאה לחגוג את חול המועד, לסייר בטבע, ללמוד על ההודיה לה' יתברך, לברך ברוב עם הדרת מלך ולקדש שם שמים ברבים בעיני מאות ואלפי המבקרים שמסביב, הרואים זרע ברך ה' לתפארת עם ישראל.

הרב לאזאר רוסיה ברכת האילונות מוסקבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד