ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
בדיון בכנסת

"חברות התחבורה רואות בחלוקת קנסות אפשרות להגדלת הרווחים שלהן"

כ- 120 אלף תלונות הוגשו בשנת 2023 למוקד הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, 97% עסקו באוטובוסים | בשנת 2023 הוגשו למוקד הרשות הארצית לתחבורה ציבורית 119,591 פניות כתובות 40% מכלל הפניות עסקו בקנסות לנוסע בגין אי תיקוף, 34% עסקו באכיפה

"חברות התחבורה רואות בחלוקת קנסות אפשרות להגדלת הרווחים שלהן"
אוטובוסים למירון צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קיימה היום (רביעי) דיון מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית.

במהלך שנת 2023 הוגשו למוקד הרשות הארצית לתחבורה ציבורית 119,591 פניות כתובות על-ידי 73,669 פונים בנושאים מגוונים: רישוי, אכיפה, חקירות, פיננסי, תשתיות וערעורים על תעריף מוגדל (קנסות לנוסע בגין אי תיקוף). מספר התלונות על האוטובוסים הינו הגבוה ביותר ובשנת 2023 הוא היווה רוב מוחלט של 97% מכל הפניות שהתקבלו בשנת הדו"ח. 

יעקב נחומי, פלאש 90אוטובוס של חברת דן. אילוסטרציהצילום: יעקב נחומי, פלאש 90

התחום שריכז את הנתח העיקרי מבין הפניות לרשות בשנה החולפת היה תחום ערעורים על תעריף מוגדל - עם 40% מכלל הפניות, אחריו בלט תחום האכיפה עם 34% מכלל הפניות ותחום רישוי קווי השירות עם 11%. מבין המחוזות, מחוז ירושלים ריכז את מספר הפניות הגדול ביותר עם 37% מבין סך הפניות למחוזות. אחריו מחוז גוש דן עם 19% ומחוז ממונה ארצי – מחוז המטה, העוסק בטיפול בנושאי רישוי קווי תחבורה בין מחוזיים, ריכז 15% מסך הפניות בכל המחוזות.

ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור אמר: "יש משהו לא נכון במבנה של חלוקת הדו"חות בתחבורה הציבורית. הבת שלי בת 20 מתעמתת על בסיס יומי עם פקחים בתחבורה הציבורית כדי לסייע לאזרחים שמקבלים דו"חות שלא בצדק. אני מציע למשרד האוצר להוציא את חלוקת הקנסות מהחברות ולהעביר אותם למשרד התחבורה בצורה ישירה. המפגש של כל אזרח מול פקח בחברות התחבורה הציבורית השונות צריך להיות זהה. לא יכול להיות שיש יחס שונה של פקחים בין חברות שונות. התפיסה לפיה רוב ההכנסות מקנסות הולכות לחברות היא לא נכונה והיא מעודדת את החברות להגדיל את כמות הקנסות. פקחים צריכים להיות נמדדים לפי שביעות הרצון של המפוקחים ולא לפי כמות הקנסות שהם מחלקים. במקומות בהם יש קשיי קליטה של GPS במרחב הצפון, אנשים מקבלים דו"חות בתחבורה הציבורית למרות שיש הנחייה של משרד התחבורה שלא לחלק דו"חות. אני מבקש ממשרד התחבורה לעשות בדיקה מעמיקה איך יכול להיות שאזרחים מקבלים דו"חות בניגוד להנחיות".

עמיחי לוי, מנהל אגף בכיר רישוי ותפעול תחב"צ במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אמר: "אנחנו נמצאים בשיח עם מפתחי האפליקציות כדי להתגבר על הקשיים של קליטת ה- GPS במרחב הציבור ואנחנו מקווים שבקרוב נמצא לכך פיתרון".

עו"ד עופר לוי, הלשכה המשפטית במשרד התחבורה השיב: "נוהל העבודה המחודש לפקחים כבר גובש והוא נמצא בתהליכים מול משרדי הממשלה השונים, כאשר נסיים את העבודה אנחנו נשקול לפרסם אותו להערות הציבור. פקחים אוכפים את הסדר הציבורי והם חשופים לאלימות מצד האזרחים. יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות ואנחנו נמצאים בתהליך. יש קרוב למיליארד נסיעות בתחבורה הציבורית בכל שנה ובאופן יחסי כמו התלונות שמוגשות כלפי פקחים היא מזערית".

ח"כ ירון לוי, יש עתיד אמר: "הבת שלי נתקלה ביחס ממש לא נחמד מצד פקח כלפיה בזמן שהוא בדק את התיקוף שלה. אין שום הצדקה לאלימות מצד אזרח כלפי פקח, ומצד פקח כלפי אזרח. חברות התחבורה רואות בחלוקת קנסות אפשרות להגדלת הרווחים שלהן וצריך לבצע תהליך חשיבה מחודש על חלוקת הקנסות בתחבורה הציבורית".

ח"כ משה רוט, יהדות התורה אמר: "קיבלתי הרבה פניות שמעידות על יחס משפיל של פקחים כלפי נוסעים בתחבורה הציבורית. אישה אחת פנתה אליי, לאחר שקיבלה דו"ח בזמן שהיא סידרה את עגלת התינוק שלה בטרם הספיקה לשלם. יש פקחים שפועלים בצורה מאפיונרית כלפי ציבורים ספציפיים. מעבר לזה, גם אם יש אזרח שקיבל קנס והוא רוצה לשלם אותו יש קשיים רבים בתהליך התשלום".

נתן זזון, חברת דן בדרום אמר: "אין אחידות בעבודת הפקחים בין החברות השונות. בחברה שלנו הפקחים מפעלים מצלמות גוף, אך בחברות תחבורה ציבורית אחרות אין מצלמות גוף. צריך להיות פורום של פיקוח של הפקחים של כל חברות התחבורה הציבורית, זה יוביל להאחדת הנהלים בשטח".

אוטובוסים פקחים דוח קנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד