ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
לנוכח ההתנגדות

סעודיה מתכננת הסכם עם ארה"ב ללא ישראל

ריאד מתכננת הסכם עם וושינגטון בלי קשר להפסקת אש בעזה והתנגדות נתניהו למדינה פלסטינית. במסגרת התכנית, ארה"ב וסעודיה יחתמו על הסכם הגנה דו-צדדי שכולל סיוע של ארה"ב בבניית תעשיית אנרגיה גרעינית אזרחית סעודית

סעודיה מתכננת הסכם עם ארה"ב ללא ישראל
ביידן ובן סלמאן מחליפים אגרופים במקום לחיצת יד צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

ארה"ב וסעודיה ניסחו הסכמים בנושא ביטחון וטכנולוגיה שאולי בהמשך יהיו חלק מהסדר רחב יותר במזרח התיכון ויכלול הסדר בין ישראל לפלסטינים.

ה'גארדיאן' הבריטי דיווח כי בהיעדר הפסקת אש בעזה ולנוכח התנגדות עיקשת של ישראל נגד הקמת מדינה פלסטינית – ונחישות ישראל לפתוח במתקפה ברפיח, מקדמים הסעודים תוכנית צנועה יותר ללא ישראל.

במסגרת התכנית, ארה"ב וסעודיה יחתמו על הסכם הגנה דו-צדדי, שכולל סיוע של ארה"ב בבניית תעשיית אנרגיה גרעינית אזרחית סעודית ושיתוף פעולה בתחום הבינה המלאכותית וטכנולוגיות מתפתחות אחרות. אך ערב הסעודית לא תורשה להעשיר אורניום בשטחה.

תוגש לישראל הצעה לנרמל את היחסים הדיפלומטיים עם סעודיה בתמורה להסכמה ישראלית לפתרון שתי המדינות. אך לפי התוכנית, השלמת העסקאות בין ארה"ב לסעודיה לא תהיה תלויה בהסכמה של נתניהו להסכים למדינה פלסטינית.

עם זאת, במחנה ביידן יש התלבטות. בכירים אמריקאים עמדו על כך שהסכמים בין ארה"ב לסעודיה יהיו קשורים לנורמליזציה בין סעודיה וישראל ולפתרון שתי המדינות.

העיתון דיווח כי הבית הלבן, לא שש לתת הרבה בהיעדר הסכם נורמליזציה שבכוחו לשנות את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ההתנגדות תהיה חזקה עוד יותר בקונגרס נגד הסכם ללא ישראל. בנוסף לא בטוח כלל שהרפובליקנים יסכימו לתמוך בהסכם ללא ישראל. וללא תמיכה רפובליקנית אין סיכוי להסכם כזה.

 
סעודיה מדינה פלסטינית ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד