ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
הנתונים המלאים

עשרות ניצולי שואה שפונו מבתיהם מהדרום ומהצפון נפטרו

86 משורדי השואה שפונו מבתיהם בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' הלכו לעולמם | כ- 2,500 שורדי שואה חוו את המאורעות הקשים של ה-7 באוקטובר | כ-2,000 מתוכם נאלצו להתפנות מבתיהם. מרגי: "השנה יותר מתמיד יש לנו חובה לחבק את שורדי השואה שרבים מהם חוו את הטבח הנורא ב-7 לאוקטובר"

עשרות ניצולי שואה שפונו מבתיהם מהדרום ומהצפון נפטרו
זירת נפילת רקטה בקרית שמונה צילום: דוברות עיריית קרית שמונה

86 משורדי השואה שפונו מבתיהם מהדרום ומהצפון בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' הלכו לעולמם – כך מפרסם משרד הרווחה והביטחון החברתי לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. 

מהעיר אשקלון נפטרו 52 שורדי שואה ואילו מהעיר שדרות נפטרו 12 שורדים. משאר יישובי הדרום , נפטרו 11 שורדי שואה. בנוסף לכך, גם מיישובי הצפון שפונו כגון שומרה, מטולה, קיבוץ דן, שלומי וקיבוץ יראון נפטרו 11 שורדי שואה. 

מהנתונים עולה ש-238 שורדי שואה שפונו לבתי המלון, עזבו אותם, חלקם חזרו לבתיהם או עברו למקומות אחרים.

בעיר אשקלון לדוגמא, עזבו את המלונות 122 ניצולי שואה ואילו בשדרות, 33 ניצולי שואה. רוב ניצולי שואה שפונו מהצפון, לעומת זאת, נותרו במרכזי הפינוי, בדומה ליתר התושבים.

מקריית שמונה למשל רק שני שורדי שואה עזבו את המלון, 2 ממטולה ו7 משלומי.

כ- 2,500 שורדי שואה חוו את המאורעות הקשים של השבעה באוקטובר, שרבים משווים למאורעות מלחמת העולם השנייה ולפוגרומים נוספים בהיסטוריה של העם היהודי. כ-2,000 שורדי שואה נאלצו לנטוש את בתיהם ולהתפנות לאזור בטוח כתוצאה מכך.

עלייה במספר שורדי השואה הנעזרים בשירותי הרווחה

42% משורדי השואה בישראל מקבלים שירותים ממשרד הרווחה. המשרד מעניק שירותים לכ-48,610 שורדים  וזאת לעומת 45,300 בשנה שעבר. אם בשנה שעברה היה מדובר בשליש  מכלל השורדים שמספרם עמד על כ-150,000 שחיים בישראל, השנה חיים על פי ההערכות 132,826 בלבד ומכאן נובעת העליה הגדולה, זאת  לצד הרחבת מגוון השירותים הניתנים לשורדי השואה.

על פי הנתונים של המשרד, 22,893 שורדי שואה מקבלים שירותים במסגרות משרד הרווחה השונות בעיקר בקהילות התמוכות ומועדוני המופ"ת, 1,710 שורדים מקבלים סיוע דרך מערכת התשלומים הסוציאליים כאשר הכוונה בעיקר לסיוע חומרי,  5,110 מקבלים שירותים מהקרן לידידות בשיתוף משרד הרווחה. יותר מ-1000 שורדי שואה נעזרים בתכנית רווחה מרחוק ותכנית מחוברים - תכניות להפגת בדידות וחיזוק הקשר הבין דורי באמצעות מערכות טכנולוגיה תקשורת דיגיטלית דו-כיוונית לקשר מרחוק ומפגשים פיזיים, שמטרתם שיפור איכות חייהם של ניצולי השואה בקהילה בהיבטים של הפחתת בדידות ותחושת שייכות, קידום אורח חיים בריא, וקידום אוריינות דיגיטלית.

מגוון שירותים אשר עונים על צרכים משתנים העולים מן השטח

משרד הרווחה והביטחון החברתי הוסיף תקנים ייעודים לטיפול ולסיוע לשורדי השואה ברשויות המקומיות,  לצד הרחבת שירותי הקהילה לכלל האזרחים הוותיקים במדינת ישראל. המשרד דרך מינהל אזרחים ותיקים, פועל מתוך אחריות לרווחתם ומתוך הבנה של צרכיהם הייחודים של שורדי השואה העולים מן השטח.

משרד הרווחה והביטחון החברתי מפעיל תכניות שונות לסיוע לשורדי השואה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה כשאלו  כוללים פעילות חברתית, חיבור למעגלים חברתיים, ביטחון תזונתי, סיוע חומרי וטיפולי, והנגשת שירותים לאלו המתקשים להתנייד בכוחות עצמם.  כמו כן המשרד מעניק שירותים  חברתיים לשורדי השואה במגוון מסגרות המותאמות לצרכים המשתנים. בארץ פועלים כ-70 מועדונים חברתיים המספקים מענה חברתי לצד ביטחון תזונתי, במסגרת הכוללת ארוחות והסעות. לצדם פועלים מועדוני "קפה אירופה" הייעודיים לאוכלוסיית שורדי השואה, "בתים חמים" בהם מתבצעת פעילות פנאי והפגת הבדידות, וקהילות תומכות ברשויות המקומיות בהן ניתן מענה למגוון רחב יותר של צרכים ובעיקר סיוע בבית. עבור שורדי שואה המרותקים לביתם ומתקשים לצרוך שירותים  במסגרות השונות, המשרד מפעיל את תוכנית סל"ב המספקת סל שירותים מותאמים בבית ניצול השואה.

זאת בנוסף למתן סיוע חומרי ומענה לצרכים כלכליים עבור השורדים  הכוללים טיפולי שיניים ועזרי ראייה ושמיעה. בשנים האחרונות הורחבו תחומי הסיוע בהתאם לצרכים שעלו מן השטח. בניגוד לשירותים אחרים הניתנים במשרד ומחייבים עמידה בקריטריונים ומבחני הכנסה, השירות לשורדי השואה ניתן לכלל האוכלוסיה וניתן לקבל מידע אודות השירותים השונים במוקד 118 של משרד הרווחה והביטחון החברתי או במוקד העירוני 106.

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי אמר: "השנה יותר מתמיד יש לנו חובה כמשרד, כחברה וכקהילה לחבק את שורדי השואה שרבים מהם חוו את מאורעות הטבח הנורא ב-7 לאוקטובר והעלה להם זיכרונות קשים מהשואה הנוראה. בזמנים בהם מדינת ישראל נאבקת על זכותה להתקיים וכאשר מאורעות והפגנות אנטישמיים נוראיים מתרחשים כל יום בערים ובקמפוסים ברחבי העולם, דור שורדי השואה הם האור והמצפן המוסרי שלנו ומגדלור האמונה בצדקת דרכנו. האנשים שרבים מהם חוו את הנורא מכל פעמיים, הם עדות לתקומת ישראל ולחוזק והחוסן של העם היהודי. משרד הרווחה ימשיך ולפעול ולהגדיל את התמיכה והסיוע לשורדי השואה, ולהקדיש מאמצים גדולים על מנת להגיע לכל אחד ואחת ולסייע להם למצות את מלוא זכויותיהם".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני אמר: "הסיוע והתמיכה לשורדי השואה נמצא בלב ליבה של העשייה של המשרד ואנו פועלים כל הזמן לגוון ולהרחיב את התכניות והשירותים עבור אוכלוסייה זו. המטרה היא להגיע באופן אישי לכל שורד ושורדת ולפרוס בפניהם את כל הזכויות והשירותים המגיעים להם. החוב שלנו כמדינה ואזרחים לשורדי השואה הוא עצום ועלינו לפעול כל יום על מנת לוודא כי יחיו חיים טובים עם בריאות טובה ורשת סוציאלית תומכת ורחבה ככל האפשר וזאת על מנת שלא יחסר להם דבר".

סמנכ"ל משרד הרווחה וראש מנהל אזרחים ותיקים, יריב מן אמר: "האזרחים הוותיקים ושורדי השואה ביניהם הוכיחו לנו שוב  בחצי שנה האחרונה גבורה מהי. כיצד עומדים מול הרוע ויכולים לו. ראינו בהתמודדות עדויות חיות לחוזק שיש לאנשים בגיל השלישי. ככל שעוברות השנים, יותר ויותר שורדי שואה נפטרים ועלינו להבטיח כי בשנות חייהם, יחיו בכבוד הראוי להם. המינהל לאזרחים ותיקים ממשיך להרחיב ולגוון את השירותים לניצולי השואה וכן עוסק בהנגשת הזכויות המגיעות להם".

ניצולי שואה חרבות ברזל נפטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד