ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
"גרירת רגליים"

הוועדה קיימה דיון על מדיניות הריסת בתי מחבלים

ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון שעסק בהריסת בתי מחבלים, בין אם רצחו, בין אם פצעו ובין אם סייעו. יו"ר הוועדה ח"כ אדלשטיין: "גרירת הרגליים עלולה לעלות בחיי אדם, ואסור לאפשר זאת יותר".

הוועדה קיימה דיון על מדיניות הריסת בתי מחבלים
יולי אדלשטיין צילום: ערוץ כנסת

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, התכנסה היום (חמישי) לדיון שעסק במדיניות הריסת בתי מחבלים שלא הצליחו לרצוח ישראלים אלא לגרום לפציעה בלבד, ובהריסת בתי מחבלים שסייעו לבצע פיגועים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין אמר בפתח הדיון: "הנושא עלה מספר פעמים בכל מיני פורומים, היתה אולי איזה רוח של שינוי כשדווח לנו על אטימת ביתו של הקטין שפגע במשפחה יד העיר העתיקה, אבל אנחנו מבינים שיש עוד דרך ארוכה."

ח"כ עמית הלוי מיוזמי הדיון אמר: "הנושא הזה במהותו הוא נושא של הרתעה, ולא ענישה. הסיפור של הרתעה, זה לא משנה אם המחבל הצליח לרצוח או לא, אין לזה משמעות כשאנחנו דנים בהרתעה. מבחינה מסוימת ההרתעה תהיה יותר גדולה אם יהרסו את הבית גם במקרה שהוא לא הצליח לבצע את זממו. מבחינה מעשית, ישראל לצערי מטפלת בטרור אבל לא בתשתיות הטרור, החינוכית הכלכלית החברתית."

ח"כ טלי גוטליב אמרה: "המחוקק רצה שהמפקד הצבאי יפעל אבל המפקד הצבאי לא מפעיל את סמכותו, אחרת היינו אמורים לשמוע על הרס בתים על בסיס יומי. השפה היחידה שהאויב שלי מבין היא של כוח ועוצמה."

גדעון שביב, רמ"ח המערכה המדינית משפטית במל"ל אמר: "בשנה האחרונה המל"ל התבקש להכין עבודת מטה בסוגיה, עמדת משרד הביטחון טרם התקבלה אף שהמלל פנה אליהם מספר פעמים. בחודש מרץ הנחה ראש הממשלה לסיים את עבודת המטה תוך חודש ולכן פנינו שוב לגופים. כשנקבל את כלל עמדות הגופים המלל יגבש את עמדתו ויציג אותה לדרג המדיני.

סא"ל צבי מינץ, סגן יועמ"ש איו"ש אמר: מה7.10 נהרסו 26 בתים באיו"ש. יש כמה פיגועים שנהרסו יותר מבית אחד. מתוך ה-26 בכולם מדובר במקרים של רצח ולא של פציעה. במזרח ירושלים היו עוד 4-5, אחד מהם היה של פציעה. ברוב המקרים מדובר בפיגועים שבוצעו אחרי ה7.10, חלקם לפני.

עדיין לא גובשה עמדת צה"ל. באופן כללי יש בראייתנו הרבה שיקולים שצריך לקחת בחשבון, גיבוש העמדה המדויקת זה תהליך מורכב. אנחנו עושים מאמצים גדולים כדי לסיים את גיבוש העמדה בהקדם האפשרי."

נטע קניגשטיין, מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים אמרה: "זה בעיקר עניין של מדיניות ולא עניין משפטי. בית המשפט העליון אישר לאורך השנים להרוס בתים והתווה אמות מידה מפורטות לגבי אופן הפעלת הסמכות הזו. אנחנו העברנו התייחסות משפטית שאומרת שאין מניעה משפטית עקרונית להפעיל את הסמכות גם במקרי פציעה אבל יש להפעיל אותה באופן מידתי."

יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין סיכם: "מחבל חייב לדעת שיש השלכות למעשיו, וחלק מאותן השלכות היא הריסת ביתו. יש על כך הסכמה מוחלטת בקרב כל חברי הוועדה – בין אם המחבל רצח ובין אם פצע. גרירת הרגליים של גורמי הממשלה בנושא אינה לרוחי ופוגעת במאמץ להרתעת הטרור. אם רוצים לנצח גם את "טרור היחידים" – צריך לפעול ישירות נגד אותם "יחידים".

לנוכח חומרת המצב ולאור העובדה שאין חולק בנושא ההרתעה – אני דורש תשובות ברורות ממשרדי הממשלה הרלבנטיים וגיבוש חוות דעת בהקדם. גרירת הרגליים עלולה לעלות בחיי אדם, ואסור לאפשר זאת יותר".

הריסת בתי מחבלים יולי אדלשטיין ועדת החוץ והביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד