י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
נמצא תמיד בעומק הים

גם קרפד וגם דג: מבצע הצלה ושחרור דג בשמורת האלמוגים

צוותי רשות הטבע והגנים והמצפה התת ימי באילת הופתעו לראות דג מסוג קרפדג הדבלולים שנמצא תמיד בעומק הים אך הפעם נצפה שהוא במצוקה בקרבת החוף בשמורת האלמוגים.

גם קרפד וגם דג: מבצע הצלה ושחרור דג בשמורת האלמוגים
שחרור הדג לים צילום: עומרי עומסי - רט"ג

שמחה רבה נרשמה הבוקר בים האדום, עם שחרורו של קרפדג הדבלולים (Batrachus cirrosus) שנמצא לפני מספר ימים צף ופצוע בשמורת האלמוגים באילת, ולאחר שיקום וטיפול ,הושב היום למעמקי הים במקומו הטבעי.

עמרי עומסי, פקח ים סוף ברשות הטבע והגנים מספר: "במהלך חג הפסח, זיהו פקחי שמורת האלמוגים באילת, ערך טבע מוגן שהינו דג ממין קרפדג שצף על פני המים. הפקחים זיהו שהדג עדיין חי וסובל מפגיעות של הפחתת לחץ חמורות הנגרמות לרוב כתוצאה מהפרשי לחצים משמעותיים מלכידה בחכת דיג מעומקים גדולים לפני המים, מה שגרם לו לצוף. הדג הועבר בדחיפות על ידי עובד השמורה יבגני גורוביץ לצוות המצפה התת ימי".

בהגיעם למצפה התת ימי עם הדג הפצוע, פגשו צוותי הרשות את אביב לוי, המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי. בבחינת הדג, לוי הבין בדיוק מה למעשה קרה:" קיבלנו את הדג שסבל מהתנפחות חריגה של אוויר בשלפוחית הציפה שנגרמה מעלייה לא מבוקרת מעומק נמוך לרדוד, ככל הנראה כתוצאה מדיג.

הדג סבל ממספר בעיות - התנפחות חריגה שהקשתה עליו לצלול, הוא סבל מפגיעה בעין ימין עקב זה שהייתה חשופה לשמש חוץ למים זמן רב, וכך נפגעו גם זימיו. הכנסנו אותו לתוך מיכל של מים, כך שהזימים והעין יקבלו הרטבה, דיקרנו את שלפוחית הציפה והוצאנו את רוב האוויר הכלוא. בזכות זאת, הדג קיבל חזרה את היכולת לשקוע, ואחר שראינו שהוא מצליח לשקוע העברנו אותו לבריכה עמוקה למשך 24 שעות, כדי שהלחץ יגרום למעט אוויר שנשאר להיספג לצאת משלפוחית הציפה."

אחרי האישוש הראשוני, צוות המצפה העביר את הדג אותו למיכל שיקום חשוך שבעזרתו לא מופעל לחץ על העין הפגועה – בדומה לרטייה ששמים על עין פצועה כדי לאפשר לה להתרפא. בעזרת הזרמת מים מחומצנים, הצליחו הצוות לעודד את תהליך הריפוי וראו שהדג יושב על הקרקעית כמו שהוא עושה באופן טבעי. העין לא החלימה לחלוטין, אך הצוות ראו שהיא מתחילה להחלים במידה מספקת ושמצבה משתפר, לכן הוחלט לשחרר את הדג חזרה לים הפתוח.

עומרי עומסי, רט"גהקרפדג במיםצילום: עומרי עומסי, רט"ג

היום כאמור, לאחר שבוע שיקום החזירו אותו לים צוותי הצוללים של המצפה התת ימי יחד עם פקחי רשות הטבע והגנים. אביב לוי מוסיף: "לדג הזה יש מעט מאוד טורפים בטבע, אין סיבה שהוא לא ישגשג. היום בבוקר, שחררנו אותו יחד בהתרגשות רבה עם כל הצוות, עצרנו את הסירה בנקודה שבה עומק הים 200 מטר, ירדנו מהסירה וליווינו את הדג עד לעומק 15 מטר, שם שוחרר וראינו אותו צולל לעומק."

קרפדג הדבלולים הינו דג טורף הנפוץ במערב האוקיינוס ההודי ובים סוף, בעל פה גדול ושיניים חזקות. גופו וראשו מכוסים בעור פטמתי רפוי, הוא בעל שני סנפירי גב כאשר בסנפיר הקדמי ממוקדים שלושה קוצים בעל בלוטות רעל. אורכו של הדג הינו עד כ-40 סנטימטרים, הוא נוהג לשכב על קרקעית הים ולהתחפר בחולות בשביל להסוות עצמו. ניתן לראותו בסביבות מפרץ אילת מחוץ לשונית האלמוגים. הקרפדג הינו ערך טבע מוגן, הנתקלים בו בסביבה הימית מתבקשים לו לגעת בו ולא לנסות לדוג אותו. 

מבצע חילוץ שחרור דג אילת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד