י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
היום שאחרי

דיווח: בישראל בוחנים שליטה בעזה יחד עם מדינות ערביות

ניו יורק טיימס: ישראל שוקלת להסכים לשליטה של כוח בינלאומי הכולל מדינות ערביות, כמו מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות ביחד עם ארה"ב לנהל את רצועת עזה אחרי המלחמה

דיווח: בישראל בוחנים שליטה בעזה יחד עם מדינות ערביות
פעילות קרקעית של צה"ל בעזה צילום: דובר צה"ל

במשך חודשים נמנע ראש הממשלה נתניהו, מדיון ציבורי מפורט על עתידה של עזה לאחר המלחמה.

עם זאת, מאחורי הקלעים, גורמים בכירים בלשכתו שקלו תוכנית מעניינת לאחר המלחמה, שבה ישראל יחד עם מדינות ערביות, כולל מצרים, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות. כמו גם ארצות הברית, יהיו אחראים על השליטה בעזה.כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'. על פי הדיווח, ישראל תעשה זאת בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה.

מנגד, אנליסטים ערביים כינו את התוכנית "בלתי ניתנת לביצוע" מכיוון שהיא אינה יוצרת נתיב מפורש לעבר מדינה פלסטינית, שממשלות האמירויות וסעודיה אמרו שהיא תנאי מוקדם למעורבותן בתכנון שלאחר המלחמה. אבל אחרים בירכו בזהירות על ההצעה כי היא לפחות מעידה על גמישות רבה יותר בקרב ישראל.

על פי ההצעה, מנהיגים עזתים יהיו אחראים על פיתוח מחדש של השטח ההרוס, על שדרוג מערכת החינוך ועל שמירת הסדר. לאחר תקופה של 10-7 שנים, העזתים יוכלו להצביע אם להיקלט בממשל פלסטיני מאוחד שישלוט בעזה ובגדה. בינתיים, לפי התוכנית, צה"ל יוכל להמשיך לפעול ברצועת עזה. ההצעה אינו אומרת במפורש אם אותו ממשל מאוחד יהווה מדינה פלסטינית ריבונית, או שיכלול את הרשות הפלסטינית שאחראית רק על חלק מהגדה המערבית.

התוכנית עדיין בבחינה בדרגים הגבוהים ביותר של הממשלה, אם כי לא ניתן לממש אותה עד לאחר מיגור חמאס ושחרור החטופים הנותרים בעזה.

משרד החוץ של איחוד האמירויות מסר בהצהרה כי ממשלת האמירויות "לא תשתתף בשום מאמץ שיקום עזה עד שתהיה הסכמה על מפת דרכים לפתרון מדיני לסכסוך, שתוביל לפתרון שתי המדינות, עם מדינה פלסטינית עצמאית".

בכיר סעודי, שדיבר בעילום שם עם העיתון דחה את ההצעה משום שהיא לא יצרה "מסלול אמין" לעבר מדינה פלסטינית. 

דובר ממשלת מצרים סירב להגיב. גם מטעם משרד ראש הממדשה סרבו להגיב.

 

מלחמת חרבות ברזל עזה מדינה פלסטינית חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד