י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
החשש הוא משמעותי

האנטישמיות לשיא: "ליהודים יש יותר מדיי כוח בתקשורת"

תמונה חמורה בנוגע למצבם של היהודים בצרפת, במיוחד מאז מתקפת החמאס ב7- באוקטובר: 86% מהיהודים-הצרפתים מרגישים תחת איום למתקפה אנטישמית, מתוכם 56% העידו שהחשש הוא משמעותי

האנטישמיות לשיא: "ליהודים יש יותר מדיי כוח בתקשורת"
משטרת צרפת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דוח חדש שמפרסם הוועד היהודי-האמריקאי AJC מעלה תמונה חמורה בנוגע למצבם של היהודים בצרפת, במיוחד מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר: 86% מהיהודים-הצרפתים מרגישים תחת איום למתקפה אנטישמית, מתוכם 56% העידו שהחשש הוא משמעותי. 

כמחצית (44%) העידו שמאז 7 באוקטובר הם נמנעים מלבישת פריטים שמסגירים את יהדותם כמו כיפה או שרשרת מגן דוד. ואחד מכל חמישה העיד שהסיר את המזוזות מחוץ לביתו כדי שלא יותקף. בנוסף לכך, כל יהודי רביעי בצרפת (25%) הותקף על רקע אנטישמי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

עוד עולה מהדוח כי חלה עלייה משמעותית בתחושות האנטישמיות בקרב הציבור המוסלמי בצרפת וכי בתי הספר מהווים קרקע פורייה למתקפות אנטישמיות, 62% מהנתקפים דיווחו.

הדוח החדש מורכב משלושה סקרים שנערכו בצרפת עבור AJC: בקרב הציבור הכללי, בקרב הציבור המוסלמי ובקרב הציבור היהודי, וזהו הסקר השלישי שנערך בנושא ע"י AJC הקודמים היו ב,2022- 2018.

האנטישמיות נוכחת בצרפת

76% מהציבור הכללי בצרפת מאמין שתופעת האנטישמיות נוכחת במדינה; עלייה של 12% מהסקר האחרון ב-2022. זאת לעומת 92% מהיהודים בצרפת מאמינים שיש אנטישמיות במדינה, עלייה של 7% מהסקר האחרון ב-2022.

בקרב היהודים, 53% חושבים שהתופעה "די נפוצה" במדינה; עלייה של 12% מהסקר האחרון. בקרב כשליש 34% מהציבור הצרפתי הכללי קיימות דעות קדומות אנטישמיות. 10% אף נותנים לגיטימציה לאלימות על רקע אנטישמי. ניתוח נוסף של הקבוצה מעלה כי מעל למחצית מהנמנים עליה 58% הם גברים בגילאי 35 ומטה, ו-57% מחברי הקבוצה אינם רואים בשואה פשע.

הציבור הצרפתי מודע לבעיה – 52% מהנשאלים בציבור הצרפתי הכללי העידו שהיהודים הם קבוצת המיעוט שהיא הקורבן הראשי למתקפות נגדו. זאת בפער גדול מהמיעוטים האחרים – מוסלמים 19%, קתולים 15%, שחורים 10% ורומאנים-צוענים 4%.

ניתוח מעמיק יותר מעיד על הפער הדורי: בעוד 76% מבני 75 ומעלה אמרו שהיהודים הם המיעוט הקורבן הראשי, רק 27% מבני ה-25 ומטה הסכימו עם הטענה.

6% מהציבור הצרפתי מביע אהדה לחמאס – בקרב בני 35 ומטה, מדובר על 14% - פער משמעותי מבני 65 ומעלה, שם מדובר על 2%.

שנאת ישראל היא הגורם המוביל לאנטישמיות בצרפת.

כשהתבקשו לדרג את הגורמים לתקיפות אנטישמיות, 57% מהנשאלים

מהציבור הצרפתי הכללי ציינו את שנאת ישראל כגורם המוביל, ולאחריו רעיונות אסלאמיים 45%, תיאוריות קונספירציה %35, אידיאולוגיית ימין קיצונית 33% ואידיאולוגיית שמאל קיצונית 16%.

בקרב היהודים הצרפתים, גם הם מסכימים על כך ששנאת ישראל היא במקום הראשון 73%, לאחריו רעיונות אסלאמיים 56%, אידיאולוגיית שמאל קיצונית 42%, תיאוריות קונספירציה 16% ואידיאולוגיית ימין קיצונית 10%.

האנטישמיות רווחת יותר בקרב הקהילות המוסלמיות בצרפת.

נרשמה עלייה משמעותית בתמיכה המוסלמית בהצהרות כמו "ליהודים יש יותר מדיי כוח בתקשורת" 59% תמיכה כיום, לעומת 54% ב-2022, "ליהודים יש יותר מדיי כוח בפוליטיקה" 55% תמיכה כיום, לעומת 42% ב-2022, "היהודים משתמשים במעמד שלהם בתור קורבנות הנאצים" 56% תמיכה כיום, לעומת 42% ב-2022 (ו"היהודים אחראיים למשבר הכלכלי") 34% כיום לעומת 24% ב-2022.

מתקפות על רקע אנטישמי בצרפת הן תופעה נפוצה.

כל יהודי רביעי בצרפת 25% היה קורבן לאנטישמיות מאז 7 באוקטובר, כאשר 12% העידו שהיו קורבן יותר מפעם אחת. בקרב חובשי הכיפות או סממנים יהודיים, 36% היו קורבן ליותר מתקיפה אנטישמית אחת.

היהודים הצרפתים הצעירים נמצאים בעין הסערה ומותקפים יותר: 64% מבני 25 ומטה העידו שהותקפו באופן מילולי, ו-31% שחוו איומים. 37% מבני 25 ומטה דיווחו שהותקפו על רקע אנטישמי לאחר 7 באוקטובר, שיעור גבוה מהציבור היהודי הצרפתי הכללי 25%.

18% מהיהודים בצרפת העידו שהותקפו באופן פיזי על רקע אנטישמי. כשנשאלו על זהות התוקף, כמחצית 47% אמרו שהתוקף היה מוכר – שכן, קולגה לעבודה או למדו יחד בביה"ס.

54% מהיהודים בצרפת העידו שהותקפו מילולית על רקע היותם יהודים, ו-32% קיבלו איומים ברשתות החברתיות. 24% מהיהודים העידו שהאיומים שקיבלו היו לאלימות פיזית.

לעיתים רחוקות מאוד 14% הובילו לדיווח לרשויות, אפילו במקרים של אלימות פיזית רק 31% מהתלונות היו על כך. 43% מהיהודים העידו שהם חושבים שהאכיפה לא תצליח במקרה זה, ובקרב קורבנות תקיפה פיזית אף יותר – 61%.

משרד הפנים הצרפתי תיעד בשנה שעברה רק 1676 מקרים של תקיפה אנטישמית – ומסקר זה עולה שהנתון האמיתי גבוה הרבה יותר.

מאז 7 באוקטובר, מצבם של היהודים בצרפת החמיר.

86% מהיהודים הצרפתיים שנשאלו, העידו שמאז ה-7 באוקטובר, הם יותר חוששים להיות קורבן למתקפה אנטישמית. 56% העידו שהם חוששים מאוד.

44% מהיהודים הצרפתיים העידו שמאז 7 באוקטובר הם מסתירים סממנים יהודיים כיפות, שרשראות וכו' בפומבי, מחשש שיתקפו אותם על רקע אנטישמי.

אחד מכל חמישה יהודים צרפתיים העיד שהסיר את המזוזות מחוץ לביתו מחשש שיותקף על רקע אנטישמי מאז 7 באוקטובר.

16% מהיהודים הצרפתיים שינו את שמם באפליקציות משלוחים, כדי שלא יזהו שהם יהודיים, מאז ה7- באוקטובר.

80% מהיהודים הצרפתיים העידו שהם חשים תחושת בדידות מאז 7 באוקטובר, במיוחד על רקע חוסר הגינוי של מתקפת חמאס ע"י חלקים נרחבים באוכלוסיה הצרפתית.

עם זאת, בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר, 73% מהיהודיים הצרפתיים העידו שהרגשות הציוניים שלהם התחזקו, ו-71% העידו שהזהות היהודית שלהם התחזקה. כמחצית אף העידו שהזהות הציונית והיהודית שלהם התחזקה באופן משמעותי.

52% מהיהודים הצרפתיים שוקלים לעזוב את צרפת זהה לסקרים קודמים, 58% רואים בישראל כיעד הטוב ביותר להגירה אליו, 15% הגדירו את ארה"ב במקום הראשון, 9% את קנדה, 1% את בריטניה ו-16% ציינו מדינות אחרות. בהתחשב בכך שהסקר בוצע לאחר ה-7 באוקטובר, זה מעיד על האמונה בחוזקה של מדינת ישראל .

הדוח הורכב משלושה סקרים שנערכו בצרפת: בקרב הציבור הכללי, בקרב הציבור המוסלמי ובקרב הציבור היהודי, ובוצעו עבור הוועד היהודי- האמריקאי AJC על -ידי מכון הסקרים העצמאי IFOP. המדגם המייצג של הציבור הכללי בצרפת כלל 2,003 נשאלים בגילאי 18 ומעלה. המדגם המייצג של הציבור המוסלמי בצרפת כלל 527 נשאלים בוגרים בגילאי 18 ומעלה. 

המדגם המייצג של הציבור היהודי בצרפת כלל 500 נשאלים בגילאי 18 ומעלה. הקבוצה נשאלו באמצעות סקר אינטרנטי בתאריכים 12 בפברואר ו-22 במרץ 2024

ארגון AJC הוא מהארגונים הדיפלומטים היהודיים המובילים בעולם, והיה הראשון שפתח משרד בירושלים, בירת ישראל, בשנת 1964. לארגון 25 משרדים בארה"ב, 15 משרדים ברחבי העולם, וכן 38 הסכמי שיתופי פעולה עם ארגוני קהילות יהודיות ברחבי העולם.

מטרת AJC היא להפוך את העולם לבטוח יותר עבור העם היהודי, לשפר את מעמדה של ישראל בעולם ולקדם ערכים דמוקרטיים. משרד AJC בירושלים, בהובלתה של סא"ל מיל' אביטל ליבוביץ', עובד מול גורמים בכירים בישראל לקידום שיתופי פעולה בחברה הישראלית, פעיל בזירה הדיפלומטית וביחסים הבין-דתיים, ופועל לחיזוק היחסים בין יהודים אמריקאים וישראלים. מנכ"ל הארגון העולמי הוא טד דויטש.

אנטישמיות צרפת מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד