י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
הרב רצה את בנו הגדול 

סערה גדולה בקהילה בציריך: "מנסים לעשות מחטף בבחירות לרבנות"

מזה ארבע וחצי שנים אין רב לקהילת 'אגודת אחים' בציריך שבשווייץ לאחר הסתלקותו של המרא דאתרא הגר"ש ברייש זצ"ל שרצה את בנו כממשיך דרכו. בקהילה ניסו לבצע מחטפים והציבור אינו מתכוון לעבור על כך לסדר היום. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על הסערה בקהילה השלווה והאם ילכו לבירור בדעת תורה? 

סערה גדולה בקהילה בציריך: "מנסים לעשות מחטף בבחירות לרבנות"
הרב ברייש זצ"ל באמצע ומימין בנו ומשמאל חתנו צילום: באדיבות המצלם

הקהילה החרדית בציריך שבשווייץ סוערת בימים האחרונים סביב מינוי הרב לקהילת 'אגודת אחים' בציריך מאז הסתלקותו לפני ארבע וחצי שנים של המרא דאתרא הגאון רבי שאול ברייש זצ"ל בעל ה'שאילת שאול' שהותיר את הקהילה ללא רב מכהן. 

תחילה קצת היסטוריה: את הקהילה יסד הגאון בעל ה'חלקת יעקב' זצ"ל ובנו הגר"ש זצ"ל המשיך את דרכו עד להסתלקותו של הרב זצ"ל, בחודש תשרי תש"פ אז הותיר את בנו הגדול הגאון רבי אהרן ברייש וחתנו הגאון רבי צבי אלימלך פדווא המשמש כדומ"ץ בקהילה. 

בשנים האחרונות כשהרב זצ"ל נחלש הוא הביא את בנו הגדול רבי אהרן לציריך כל שנה לפני תקופת חג הפסח כדי לעסוק בנוכחותו במכירת חמץ לבני הקהילה, בזה רצה להראות למי שלימים ירצה שימשיך את דרכו ברבנות. הגאון רבי שאל ברייש זצ"ל אף הכניס בספרו המפורסם שו"ת 'שאילת שאול' כמה סימנים פרי עמלו מתשובות בנו הגדול על כמה עניינים וסמך על פסקיו וגם הסמיך אותו על העריכה של ספריו השו"ת.

לפני שנתיים הכריזו בקהילה על בחירות שיתקיימו בכדי לבחור את הבן הגדול הגאון רבי אהרן, גדולי הרבנים הביעו את דעתם כולל גיסו הדומ"ץ הגרצ"א פדווא כי הדבר פשוט וברור שע"פ דין תורה וע"פ שכל הישר הרבנות שייכת לבנו הגדול הגאון רבי אהרן ברייש ובפרט קהילה כמו "אגודת אחים" ציריך שהגאון בעל ה'חלקת יעקב' זצ"ל יסדו בעשר אצבעותיו בבחינת יש מאין לפני כמאה שנים, ואחריו המשיך בנו הגאון רבי שאול ברייש בעל שאילת שאול זצ"ל קרוב ליובל שנים, ובפרט שכך ציווה הרב זצ"ל את רצונו שבנו הגדול ימשיך דרך אבותיו. 

אך הדבר בא שלא בטוב אצל כמה מוועד הקהילה שמנעו בכל תוקף לפרסם את דעת התורה בזה, וצוואתו של רבם שהיה אהוב על קהילתו במשך עשרות שנים. הם עשו הכל להעלים מהציבור את רצונו הברור בכדי להכשיל את הבחירות נגד דעת גדולי הרבנים שהורו להם לפרסם את הצוואה. 

הגר"ש ברייש זצ"ל כאמור גילה דעתו במפורש לראש הקהל ולאחד מראשי הקהילה ובפרט לאחיו הישיש הגאון רבי משה ברייש שיבלחט"א מנהל כולל חלקת יעקב בבני ברק שרצונו שבנו ימשיך את הרבנות. 

לדברי כמה מבני הקהילה ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' הם טוענים שיש כמה בודדים שמטילים אימה על הציבור החשוב ובני התורה שמפחדים להביע את דעתם אך בחדרי חדרים הם כאובים מאוד על המחטף שנעשה בקהילה.

"זה לא סוד שהבחירות בציריך היו צריכים להיות מוכרעות בעד מינויו של הרב אהרן ברייש בנו הגדול של הרב שלנו והם לא התנהלו באופן דמוקרטי, הם הסתיימו בלא כלום, מה שנקרא החליטו שלא להחליט, כי הרי כל מי שראה את מהלך הבחירות הכל נוהל באופן כזה שלא יצטרכו להכריע", אומר לנו אחד מבני הקהילה.

הם מספרים כי גם אחד מרבני בתי המדרש בציריך שהלך נגד רוחם של אותם אלו והביע את מורת רוחו מכך שהם הולכים נגד הרב זצ"ל חטף רדיפות והדברים ידועים וברורים בציריך ואכמ"ל. 

רק באחרונה הגדילו והוסיפו חטא על פשע בכך שפנו במכתב סליחה ומחילה לגאון רבי אהרן ברייש עלשפגעו בכבודו ובכבוד רבם הגר"ש זצ"ל, הם נתנו להבין שרצונם לתקן את מה שקלקלו, והגאון הישיש רבי משה ברייש אחיו של הגר"ש זצ"ל נכנס לעובי הקורה והכווין שהדרך הנכונה היא שיש לסדר את הדברים בדעת תורה אצל רבנים מובהקים המומחים לעניינים אלו ומבלי שהדבר יסודר בדעת תורה, קשה מאוד שיהיה הצלחה וסייעתא דשמיא בקהילה.

אך גם כאן לא הועיל כלום, ומיד לאחר פסח הגיע המחטף ובקהילה בציריך פרסמו מכתב על בחירות בי"ב אייר בכדי למנות את הדומ"ץ הגרצ"א פדווא לרב שהוא כידוע יודע את רצונו של חמיו כי גיסו הגר"א ברייש הוא צריך להיות המרא דאתרא ואף פרסם את הדברים, אך הוא כרגע מתמודד כי חשב שהדברים סודרו עם גיסו הגדול. 

באדיבות המצלםהמכתב על הבחירות בקהילה בציריךצילום: באדיבות המצלם

לדברי אחד מבני הקהילה החפץ בעילום שמו "הם מפחדים שיגלו את קלונם בפני הקהל החשוב שהם מעלו בתפקידם" ופרסמו מכתב על בחירות בלי שהודיעו על כך לרבני העיר ולחשובים בקהילה, מה שנודע בקהילה כרעם ביום בהיר, ועוד הגדילו לפרסם כי הדברים עם הגר"א ברייש סודרו ועכשיו ענסים לעשות מחטף בבחירות לרבנות. 

הדברים גרמו כאמור לסערה גדולה בקהילה השלווה בציריך, ורבים מבני הקהילה אינם מתכוונים לעבור על כך לסדר היום ואף דורשים לבטל את הבחירות עד שהדבר יוסדר ע"י בירור בדעת תורה. 

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בקהילה בציריך.

ציריך אגודת אחים הרב שאול ברייש שווייץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 106 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד