י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
צייד הקברים

הצלם שהפך למגלה אוצרות יהודים שנגנבו או נאבדו בשואה

"צייד הקברים" הוא סרט שצולם במשך למעלה משלוש שנים במסעות אינסופיים בחיפוש אחר שרידי האמת בפולין. את החיפושים האלה לא עושים בספריה או בגוגל. זהו מסע ארוך שעשה מאיר בולקה, צלם אוכל לשעבר. מאיר הפך למומחה עולמי בנושא היסטוריה יהודית כואבת ודוממת בפולין

הצלם שהפך למגלה אוצרות יהודים שנגנבו או נאבדו בשואה
מאיר בולקה בחיפוש אחר קברי יהודים צילום: באדיבות המצלם

מה גורם לצלם אוכל שיש לו עבודה מסודרת וסדר יום מגוון עם אוכל טוב, לנעול את המצלמה ושאר הציוד שלו בארון ולהפוך ל"צייד קברים"?. זהו סיפורו של מאיר בולקה, צלם אוכל לשעבר שיום אחד הפך להיות "צייד קברים".

בסרט חדש לרגל יום השואה, תועד מאיר בולקה מסתובב ברחבי פולין בעשרות אתרים נטושים שהיו פעם בתי עלמין יהודיים ומנסה להחיותם מחדש על ידי גאולתם לידיים יהודיות. בעבודתו הוא נעזר בחוקרים, ארכיונאים, בתיעוד עדות של האחרונים שנותרו בחיים וגם במיכשור טכנולוגי משוכלל וארכיאולוגים מומחים כדי למצוא קברי צדיקים או אוצרות יודאיקה שהוטמנו בחצרות הבתים ערב פינוי היהודים באקציות למחנות המוות.

המצבה של סבא רבא של מאיר, הרה״ח ר׳ אייזיק מנדל בולקה זצ"ל צילום: מתוך הסרט

לדבריו, הוא רק "מנער את האבק". הסרט עוסק גם בקונפליקט המתמשך בין פולין לישראל. עבור חלק מהפולנים בולקה נותן מענה לתיקון שהם מבקשים. עבור אחרים הוא מאשים את הקורבן וחושף עוד פרק היסטורי שיש הרוצים שייטמן עמוק באדמה.

העיקשות, המופרעות ודרכו הלא - מתפשרת מציפים את השאלה מתי והאם יוכלו היהודים והפולנים לשים את העבר מאחוריהם? איך עושים צדק עם מי שכבר לא איתנו? האם יכול להיות שכאבי הפנטום של היעדר היהודי נמשכים הרבה אחרי שהם נעלמו מאדמת פולין?.

צילום מסךמאיר בולקה בפעולהצילום: צילום מסך

"צייד הקברים" הוא סרט שצולם במשך למעלה משלוש שנים במסעות אינסופיים בחיפוש אחר שרידי האמת. את החיפושים האלה לא עושים בספריה או בגוגל. זהו מסע ארוך שעושים עם הרגליים והידיים יחדיו ולעיתים קרובות אף נאלצים להתמודד עם האמת הכואבת.

באדיבות המצלםצייד הקבריםצילום: באדיבות המצלם

"צייד הקברים" זהו סרט שצולם על ידי הבמאי יוחאי רוזנברג, שהחדיר מצלמה לשיטות העבודה ולמוחו של בולקה במשימתו לחשוף עוד סיפור, עוד קבר של צדיק, עוד קהילה שנכחדה או אפילו הפרחה של אגדה שרבים תולים בה תקוות שווא. 

הסרט ישודר בבכורה בערוץ 13 היום ראשון 5/5 ערב יום השואה, בשעה 23:00.

יום השואה פולין מאיר בולקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד