י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"זורקים הצלחות לים"

"אם היינו מתחילים ברפיח הייתה לנו לגיטימציה מכל העולם"

אלוף (מיל') יום טוב סמיה, לשעבר אלוף פיקוד דרום, פרש משנתו על מצב הלחימה: "כשיש לך הצלחות ללא תכלית, אתה בעצם זורק אותן לים"

"אם היינו מתחילים ברפיח הייתה לנו לגיטימציה מכל העולם"
פעילות הכוחות ברצועה צילום: דובר צה"ל

אלוף (מיל') יום טוב סמיה, לשעבר אלוף פיקוד דרום, שוחח עם אריה אלדד ובן כספית על המשך המלחמה ומתח ביקורת קשה על הממשלה. "המלחמה הזאת אינה מנוהלת. במקרה הטוב יש בה ביצועים צבאיים מצוינים, אבל כשיש לך הצלחות ללא תכלית, זה בעצם - אתה זורק הצלחות לים", טען. 

עוד אמר: "האם לא הגיע הזמן שבו הרמטכ"ל, שר הביטחון, ראש המוסד, ראש השב"כ, המפכ"ל, היועצת המשפטית לממשלה, שישה אנשים, יתייצבו מול מיקרופונים ויגידו לעם ישראל 'האמת עירומה'? הצבא מקבל כתכתיב את מטרות המלחמה, הוא צריך להציג שתיים-שלוש אלטרנטיבות להשגת מטרות המלחמה. ברגע שהדרג המדיני מגמגם בהגדרת מטרות המלחמה, אז מה אתם רוצים מהדרג הצבאי?"

לדבריו, "אם הייתי צריך להחליט על מבנה המהלך הקרקעי ביום שאחרי 7 באוקטובר, הייתי מתחיל עם רפיח. הייתי קודם כל כובש את רפיח ופילדלפי, מרחיב אותו ל־500 מטרים ומנתק את עזה מסיני. זה היה חותך את קנה הנשימה, דבר שני, זה היה קצת תחבולני כי הם כולם חיכו לנו בעזה ולא היה דיון על הלגיטימציה לעשות את רפיח על גבול מצרים העדין".

"בחודש הראשון, אם היינו אומרים שאנחנו רוצים לכבוש את גיברלטר, היו אומרים 'צאו לדרך'. הייתה לגיטימציה מכל העולם. שבעה חודשים אחרי, ועוד לעשות את זה בגמגום כשכל שבועיים יש תאריך חדש, זה ניהול מלחמה? הדבר השני, אין תכלית. אין דרג מדיני שהחליט על התכלית - מה עושים ביום שאחרי בכל אזור, בכל מקום".

"שבעה חודשים מלחמה נגד ארגון טרור?"

"שבעה חודשים מלחמה, אתם יודעים מה המשמעות הכלכלית, המדינית, ההרתעתית, הביטחונית? שבעה חודשים מלחמה נגד ארגון טרור? לא נגד שבעה צבאות ערב כמו במלחמת העצמאות", הסביר. 

"אם היינו מתחילים ברפיח הייתה לנו לגיטימציה מכל העולם לפעול חופשי. אני מכיר את המצרים לא רע, פגשתי את המקבילים שלי המון, המצרים היו מקבלים את הכניסה לרפיח ביום הראשון באופן שונה לחלוטין מאשר אחרי שבעה חודשים של מלחמה".

הניצחון המוחלט זה דבר אפשרי?

"זה נשמע כמו סיסמת בחירות. על איזה ניצחון לעזאזל אתה (נתניהו) מדבר? זה פופוליזם, זה חתיכת חרטוט אחד מהשמיים שהאנשים שלו יודעים לצעוק את זה ברחובות. אנחנו הפסדנו את המלחמה הזאת ב־7 באוקטובר, הפקרנו יישובים בטעות גם צבאית וגם אסטרטגית. אנחנו חיזקנו את חמאס 15 שנה. על איזה ניצחון מוחלט אתה מדבר? מה שלא עשית 15 שנה, לא תעשה גם בשבעה חודשים".

יום טוב סמיה רפיח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד