י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
"כל השוק יסבול"

החרם הטורקי על ישראל: האם מוצרים מסוימים יחסרו?

אוהד סנדלר, מנכ"ל 'גוד פארם', התייחס לחרם הטורקי על ישראל ולא הצליח להבין את ההיגיון: "לארדואן לא אכפת שהעם שלו סובל וזה יפגע בהם"

החרם הטורקי על ישראל: האם מוצרים מסוימים יחסרו?
אילוסטרציה צילום: pixabay

בשבוע שעבר החליטה טורקיה להטיל חרם כלכלי על ישראל. אוהד סנדלר, מנכ"ל 'גוד פארם' ובעלי האתר 'איתי ברנדס', שוחח על כך עם ליאת רון ברדיו 103FM והתייחס להשפעות. 

"כל השוק הולך לסבול, וזה הולך להתגלגל בסוף לצרכן הסופי. אלטרנטיבות ניתן למצוא, אני לא צופה שיהיו חוסרים במוצרים מסוימים, אבל אני חושב שזה פוגע בכל הענפים. למצוא חלופות ומקומות אחרים לוקח זמן שיכול ליצור לנו סוג של ואקום, ואנו לא יודעים אם הסינים גם יסתובבו עלינו, אז התחלנו לגשש במדינות כמו פולין ויוון", אמר. 

לדבריו, "בתור אחד שתמיד נלחם על המחיר לצרכן, המחיר בסופו של דבר יתגלגל לצרכן. אני צופה לפחות את שווי ההתייקרות במינימום בקירוב של כ־15 אחוזים. אנחנו עושים כל מיני חישובים כדי לנסות להוביל סחורה מטורקיה למדינה שכנה ואז לישראל, אך לפיצול השילוח הזה יש עלויות רבות".

הוסיף והסביר: "אנחנו תמיד מנסים למצוא פתרונות להביא סחורה לישראל, ולאחרונה יצא לנו לחשוב שאולי נקים של מפעל של משהו בישראל, כמו למשל מגבונים שמייבאים בכמויות עצומות, אבל במבחן הסופי זה לא שווה, כי לא מעודדים את כל התעשייה והמפעלים. גם בנדל"ן היה בעבר מפעל בדרום שסגר כי שמנו את כל הביצים בסל אחד בטורקיה, שהיא כמו סין 2.0 בשבילנו, יש אפילו שיגידו שהיא כמו סין 1.0 בשביל ישראל".

"בסופו של דבר זה משטר דיקטטורי"

בהמשך הסביר סנדלר לגבי החרם והמחסור כי "יצא לנו לראות את זה ב־7 באוקטובר כשהיינו תלויים בכוח עבודה פלסטיני ומצאנו פתרונות של כוח עבודה בעלויות יותר גבוהות, ובעצם בסוף זה משתרשר למחיר הסופי של הצרכן. אותו דבר כאן, אנחנו מביאים מטורקיה מזון, בדים, חומרי ניקוי ונייר, כל דבר שני הוא משם.

גם הסוחרים הטורקים אינם מרוצים מהחרם הזה. "בסופו של דבר זה משטר דיקטטורי, כשאנחנו מדברים איתם, הם לא מבינים את ההחלטות האלו והם מפחדים. הם מונעים מפחד. בסוף זה גם יפגע בהם, ולארדואן לא אכפת שהעם שלו סובל וזה יפגע בהם ובצרכנים שלנו".

לקראת סיום השיחה צינן סנדלר את החששות וסיכם: "בחודשים הקרובים יש מלאים, אף רשת לא מתנהלת עם מלאים יומיים. יש מלאים, אני מניח, לפחות לארבעה חודשים הקרובים, אבל אנחנו לא יכולים להיות תלויים בגחמות של ארדואן, זה צריך ללמד אותנו שתמיד כדאי לפתוח עוד חלון בכמה מדינות נוספות לאירועים כאלה שלא נהיה תקועים, שנוכל לעשות סחר הגון שישרת את כולם".

גוד פארם חרם טורקי טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד