י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
היה בנוער ההיטלראי

הנכדה שלא סלחה לסבא הנאצי שלה שמעולם לא הביע חרטה

אוריאנה מרי–קרוגר גילתה לפני עשור שעדיין קיימים יהודים בעולם והבינה ששני סביה היו נאצים. היום היא מתמודדת לא רק עם העבר המשפחתי אלא גם עם הצדדים האפלים של בני עמה. "סבא שלי אף פעם לא הביע חרטה על כך שהיה בנוער ההיטלראי. לא סלחתי לו"

הנכדה שלא סלחה לסבא הנאצי שלה שמעולם לא הביע חרטה
מחנה בירקנאו צילום: pixabay

בגיל 15, אוריאנה מרי-קרוגר לא ידעה שקיימים עדיין יהודים בעולם. "גדלתי במשפחה נוצרית, בפרבר קטן מצפון לברלין, עם כנסייה ובית ספר יום ראשון", היא סיפרה ל-Yner. "למדנו כמובן על השואה, אבל בשבילנו הכל נגמר כשהיהודים נרצחו. לא ידענו שיש יהודים בגרמניה או בצרפת, בטח שלא בישראל".

כמו רוב התלמידים הגרמנים, גם בשביל קרוגר, כיום בת 28, השמדת יהודי אירופה הייתה דבר לא מוחשי, משהו שקיים רק בספרי ההיסטוריה. "כשאתה לומד ככה על השואה, אין שום דבר שמחבר בין המשפחה שלך לבין מה שקרה בתקופת הנאצים" סיפרה.

סבא שלה מצד אמה היה ב"היטלריוגנד" (הנוער ההיטלראי) ושאביו לחם במסגרת הצבא הגרמני בחזית הרוסית. אביה חשף בפניה כי אביו היה נאצי אדוק שלחם בחזית הנורווגית. קרוגר, מנהלת בשנתיים האחרונות את סניף אירופה של "התנועה למלחמה באנטישמיות". התנועה למלחמה באנטישמיות הוקמה בשנת 2019 והפכה מאז לקול מוביל במאבק הבינלאומי בתופעה.

זאב אברהמי דיווח ב-Ynet, כי היא סיפרה על העבר האפל של משפחתה: "כשהתעמתי עם סבא שלי מצד אמא, לפני כמה שנים, הוא כבר היה בן 93. עשיתי תחקיר, והלכתי לשאול את סבא שלי איפה הוא היה כשבית הכנסת הגדול בזיגן, העיר שבה הוא גר, עלה באש ב-1938. אמרתי לו שאין מצב שאני מקבלת ממנו תשובה של לא ראינו ולא שמענו ולא ידענו. אבל הוא אמר שהוא לא יודע על זה כלום".

היא המשיכה לספר: "שאלתי אותו אם הוא הצטרף לנוער ההיטלראי. והוא ענה שכן, כמובן, אבל שהוא עשה את זה רק כי אהב לרכוב על סוסים, ושם הוא היה יכול לרכוב על סוסים. הוא הבין שאני יודעת עוד לפני ששאלתי אותו מפורשות. אבא שלי סיפר לי אז על העבר הנאצי של אביו, וכששאלתי אותו מדוע לא התעמת איתו, הוא הסביר לי שהוא לא רוצה לקלקל את התדמית שהייתה לו על אבא שלו".

הוא סיפרה כי הכי גרוע זה שזה היה בשבילו ללכת לנוער ההיטלראי כמו ללכת לצופים: "גם בדיעבד הוא לא הבין שזה היה דבר רע. אפס תובנות, אפס הודאה במה שהוא עשה, אפס חרטה. מבחינתו, הוא עשה מה שכולם עשו. לא סלחתי לו ולא הרגשתי שום רחמים כלפיו".

היא התייחסה למצב העכשווי: "אני רואה את הימין הקיצוני עולה ואני נחנקת. ואני נחנקת גם כשאני רואה את ההפגנות נגד ישראל ואת גילויי השמחה אחרי 7 באוקטובר. אני חנוקה, כועסת, בוכה. זה שורף אותי שבטקס הענקת הפרסים ב'ברלינלה' משווים את ישראל לנאצים ולא מזכירים את מה שקרה ב-7 באוקטובר. אני נעלבת כמו ישראלית".21:26

אושוויץ יום השואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד