י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
יום השואה

נחשף בוועדה בכנסת: 6 יהודים נרצחו בעולם מאז ה-7 באוקטובר

ההסתדרות הציונית העולמית: 6 יהודים נרצחו בתקריות אנטישמיות בעולם מהשביעי באוקטובר. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי קורא לממשלה לסייע לארגונים "האנטישמיות בעולם במצב חירום! - חייבים לספק להם 'תחמושת'"

נחשף בוועדה בכנסת: 6 יהודים נרצחו בעולם מאז ה-7 באוקטובר
חבר הכנסת מיקי לוי צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יום השואה התשפ"ד: הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי קיימה היום (שני) דיון במאבק הדיפלומטי-תקשורתי בתנועת החרמות ובגילויי האנטישמיות בחו"ל.

בדיון עלו נתונים מדאיגים ומזעזעים על הזינוק באנטישמיות ברחבי העולם מאז פרוץ המלחמה בשביעי באוקטובר. נציגת ההסתדרות הציונית, רחלי ברץ, ראשת המחלקה למאבק באנטישמיות בארגון אמרה בדיון  כי 6 יהודים נרצחו ברחבי העולם על רקע אנטישמי מפרוץ המלחמה וארגון הוועד היהודי העולמי חשף נתונים על עלייה בתקריות האנטישמיות בצרפת. נציגים מכלל הארגונים הפועלים בנושא הדגישו כי המצב הנוכחי קשה כפי שלא היה שנים רבות, וכי אם לא נפעל באופן מיידי ונחרץ, המצב רק יילך יחמיר.

יו"ר הוועדה, חברי כנסת ונציגי הארגונים אמרו כי קיומו של הדיון ביום השואה מבטא ביותר את זה שהקהילות היהודית בעולם לא יוכלו עוד לשאת את המצב הנוכחי ועלינו לקיים את ההבטחה שלעולם לא עוד.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי אמר: "מלחמת חרבות ברזל הביאה להתגברות האנטישמיות בעולם. חצי שנה אחרי נראה שהמצב יצא מכלל שליטה. מחקרים אחרונים של האוניברסיטה והליגה נגד השמצה מראים על זינוק של עשרות אחוזים. נכתב בדו"ח כי קיים חשש להמשך החיים היהודים במערב. לא המלחמה חוללה את האנטישמיות היא רק מביאה עוד סיבות למחוללי השנאה. יהודי מותקף באשר הוא יהודי - מנסים בקמפוסים למנוע כניסה של יהודים בגלל שהם יהודים עוד לפני שאמרו את דעתם בכלל. אנחנו במצב חירום! ראוי שיהיה גוף שיתכלל עד הסוף את הנושא.כל מי שנמצא כאן בדיון זקוק לתחמושת של מדינת ישראל למנוע הידרדרות של גילויי האנטישמיות".

עודד גברעם, הסוכנות היהודית סיפר כי היה מקרה של השחתה של מרכז הלל ישראל בקמפוס בארה"ב ואמר כי כיום יש 75 שליחים של הסוכנות בארה"ב ו- 20 ברחבי העולם. לדבריו, "זיהנו 80 קמפוסים של מחאה בארה"ב , ו- 30 ברחבי עולם. אנו רואים עליה חדה של אנטישמיות באוסטרליה, ואנגליה. מטרת השליחים בעת הזאת היא לחזק את הסטודנטים ולחבר את הישראלים לארץ בדגש חינוכי. כל השליחים עושים את פעולתם כרגיל כמידי שנה ביום השואה ומקיימים טקסים".
 
נגה ברנר, מנכ"לית הלל ישראל אמרה בדיון: "אנו מודאגים מאוד מהתופעות שאנו רואים. אנו רואים סטודנטים מאוימים ומנודים. עיקר האיום הוא חברתי אקדמי של נידוי ותחושה של חוסר שייכות למוסד האקדמי שבו הם לומדים. אנחנו עסוקים בחיזוק הזהות היהודית החיובית, לדאוג לביטחונם של הסטודנטים, נמצאת בשיח עם ההנהלות והאדמיניסטרציה של האוניברסיטאות והמכללות, לאכוף את החוקים והענישה. היערכות בטוחה לטקסי סיום שמתחילים בחודש מאי, צפויה להיות תקופה מתוחה כי רבים מנסים להפריע. גם להקצין את השיח אינו עובד לטובתו, יש להמשיך לחיות בתוך העולם האקדמי. יש לעבוד בדיאלוג עם הנהלות הקמפוסים כדי למגר את התופעה. רוב הסטודנטים מבולבלים, ויש בתוכם רבים שניתן לשתף איתם פעולה כדי להילחם יחד בתופעה הזו".

מנ"כלית הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) אביטל ליבוביץ הציגה נתונים מסקר חדש שיוצא היום - יום השואה:  86% מהיהודים-הצרפתים מרגישים תחת איום למתקפה אנטישמית, מתוכם 56% העידו שהחשש הוא משמעותי; כמחצית (44%) העידו שמאז 7 באוקטובר הם נמנעים מלבישת פריטים שמסגירים את יהדותם כמו כיפה או שרשרת מגן דוד; ואחד מכל חמישה העיד שהסיר את המזוזות מחוץ לביתו כדי שלא יותקף. בנוסף לכך, כל יהודי רביעי בצרפת (25%) הותקף על רקע אנטישמי מאז השביעי באוקטובר. בסקר שנעשה בקרב כלל הציבור הכללי בצרפת עלה כי 76% מאמינים שתופעת האנטישמיות קיימת במדינה, 34% נגוע בדעות אנטישמיות - שזה אומר שאחד מכל שלושה צרפתיים הוא אנטישמי. עוד נתון מחריד: 6% מהציבור הצרפתי מביע אהדה לחמאס.

ד"ר רחל ברץ, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית אמרה בדיון כי ניתחו את 7 החודשים האחרונים ובדו"ח חדש ומזה עולה כי 6 יהודים נרצחו מחוץ לגבולות ישראל בשל היותם יהודים. אסור לנו להמשיך להשתמש בנשק של אתמול ליום של המחר, יש למצוא כלים חדשים. אנו צריכים למצוא פתרון נכון בתחום. יש למצוא גוף שאינו ממשלתי, אך מתוקצב,  שיתן מענה לאנטישמיות ברחבי העולם".  

אנשטימיות הוועדה לביקורת המדינה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד