י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
שלב אחרי שלב

חטופים, נסיגה ושיקום הרצועה: המסמך המלא של הצעת חמאס למתווכות

המשא ומתן לשחרור החטופים והפסקת האש לפי דרישת חמאס: עצירה זמנית של הפעולות הצבאיות של צה"ל ופעולות הטרור של חמאס. כחלק מהסיוע ההומניטרי, ייכנסו 600 משאיות ביום, בהן 50 משאיות דלק, אשר 300 מהן יעברו צפונה. כל הפרטים על העסקה

חטופים, נסיגה ושיקום הרצועה: המסמך המלא של הצעת חמאס למתווכות
מלחמת חרבות ברזל צילום: דובר צה"ל

אחרי ההצהרה הפומבית הראשונית של חמאס לפיה ארגון הטרור "הסכים" להסכם הפסקת אש עם ישראל, הבוקר נחשף המסמך המלא שהגיש ארגון הטרור למדינות המתווכות ולישראל בעסקת החטופים.

מטרת ההסכם הינה שחרור של כלל החטופים הישראלים שנמצאים ברצועת עזה, בהם אזרחים, חיילים וחיילות - הן חיים והן מתים. כמו כן, מדובר על גל חטופים שנמצאים בעזה מלפני 7 באוקטובר - הדר גולדין, אורון שאול, אישאם אסייד ואברה מנגיסטו. בתמורה, ישוחררו מחבלים פלסטינים מבתי הכלא בישראל, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה ותיכנס לתוקפה הפסקת אש מתמשכת שתכלול את שיקום עזה - כלומר סיום המלחמה.

סולימאן מסוודה ב'כאן חדשות' פרסם את המסמך המלא מתורגם מערבית בעברית.

השלב הראשון של עסקת החטופים - 42 ימים:

עצירה זמנית של הפעולות הצבאיות של צה"ל ופעולות הטרור של חמאס, הסגת הכוחות הישראלים מזרחה והרחק מהאזורים הומי האדם בעזה לאזור קרוב לגבול - כולל ציר נצרים וכיכר אל-כווית.

הפסקת האיסוף המודיעיני ופעילות האוויר של ישראל במשך 10 שעות ביום, ובמשך 12 שעות בימים בהם ישוחררו החטופים.

החזרת הפלסטינים ברצועת עזה למקומות מגוריהם.

הסגת כוחות צה"ל מציר נצרים תתבצע ביום השלישי לעסקה, לאחר שחרור שלושה חטופים. צה"ל ייצא באופן מלא מכביש א-רשיד מזרחה עד ציר סלאח א-דין וכלל הנקודות הצה"ליות שהוקמו באזור יפורקו. במקביל, תחל חזרת התושבים הפלסטינים לצפון הרצועה (ללא החזרת נשק), יתאפשר מעבר תושבים חופשי בכל נקודה והכנסת סיוע הומניטרי ללא הצבת מכשולים. 

ביום ה-22 לעסקה, אחרי שחרור חצי מהחטופים האזרחים החיים, בהם החיילות, ייצאו כוחות צה"ל ממרכז הרצועה עד לאזור הקרוב למרחב הפרמטר.

כחלק מהסיוע ההומניטרי, ייכנסו 600 משאיות ביום, בהן 50 משאיות דלק, אשר 300 מהן יעברו צפונה.

חלק שני של הצעת חמאס שהוגשה לישראל:

בשלב הראשון, חמאס ישחרר 33 מהחטופים הישראלים "חיים או גופות", נשים - אזרחיות וחיילות, ילדים מתחת לגיל 19 שאינם חיילים, מבוגרים מעל לגיל 50 וחולים. בתמורה, ישראל תשחרר מחבלים מבתי הכלא כמפורט:

חמאס ישחרר את הנשים האזרחיות והילדים מתחת לגיל 19 שאינם חיילים. בתמורה, ישראל תשחרר 30 מחבלים - נשים וילדים לפי רשימות שארגון הטרור יגיש על פי ותק.

חמאס ישחרר את כל החטופים מעל לגיל 50, החולים והפצועים. בתמורה, ישראל תשחרר 30 מחבלים מבוגרים מהכלא (מעל גיל 50), לפי רשימות שיגיש חמאס על פי הוותק.

חמאס ישחרר את כל החיילות הישראליות שעדיין בחיים, ובתמורה ישראל תשחרר 50 מחבלים על כל חיילת, בהם 30 מחבלים המרצים מאסרי עולם ו-20 המרצים עונשים כבדים שאינם מאסרי עולם, לפי רשימות של חמאס.

שחרור חטופים

חמאס ישחרר שלושה חטופים ביום השלישי של הפסקת האש. לאחר מכן, חמאס ישחרר שלושה חטופים בכל שבוע, זאת, כאשר תחילה ישוחררו נשים, בהן אזרחיות וחיילות. בשבוע השישי חמאס ישחרר את מי שנותר מהחטופים שכלולים בשלב זה. בתמורה, ישראל תשחרר את מספר המחבלים המוסכם, לפי רשימות שחמאס יגיש. ביום השביעי, ארגון הטרור יספק מידע על שאר החטופים שצפויים להשתחרר.

ביום ה-22 לעסקה, ישראל תשחרר את מחבלי עסקת שליט שנאסרו מחדש. בשבוע החמישי לעסקה, אם מספר החטופים הישראלים שנמצאים בחיים אינו יגיע ל-33, חמאס ישחרר במקומם גופות באותה הקטגוריה. בתמורה, ישראל תשחרר את כל הנשים והילדים מתחת לגיל 19, שנעצרו בעזה אחרי 7 באוקטובר. 

ארגון הטרור ציין כי שחרור החטופים יהיה תלוי בהתקדמות שאר הסעיפים, הכוללים הפסקת הפעולות הצבאיות, הוצאת כוחות צה"ל מהרצועה, החזרת התושבים הפלסטינים למקומות מגוריהם והכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה.

נקודות נוספות אותן ארגון הטרור ציין בהצעה שהגיש:

על ישראל להשלים מהלכים משפטיים שימנעו ממנה לעצור מחדש מחבלים שהשתחררו על בסיס עבירות שעשו לפני השחרור.

מפתחות השחרור בשלב הראשון מהווים בסיס למשא ומן על מפתחות השלב השני.

שיפור מצב המחבלים הפלסטינים בכלא והסרת כל הענישות וההחמרה בתנאי כליאתם אחרי 7 באוקטובר.

לא יאוחר מהיום ה-16 של הפסקת האש, יחל משא ומתן לא ישיר בין שני הצדדים על פרטי השלב השני, במטרה להגיע להסכמות לפני סיום השבוע החמישי.

התחלת שיקום התשתיות בכל האזורים ברצועת עזה ומתן אספקה לכוחות כיבוי האש

בתחילת היום הראשון, יצאו יותר מ-50 פעילים צבאים לחו"ל דרך מעבר רפיח לקבלת טיפול רפואי. כמו כן, יוגדל מספר העזתים שיהיו יכולים לצאת ממעבר רפיח וכן יוחזר הסחר ללא הגבלות.

השלב השני לעסקה - יימשך 42 ימים 

כחלק משלב זה, תוכרז חזרת השקט המתמשך, כאשר התוקף יחל טרם שחרור יתר החטופים והמחבלים הפלסטינים. בשלב זה צפויים להשתחרר גברים ישראלים שנחטפו ועדיין נשארו בחיים, חיילים או אזרחים, תמורת מחבלים ששוהים בכלא, הסרת נקודות מעצר צבאיות, וכן יציאת כוחות צה"ל באופן מלא מכל רצועת עזה.

השלב השלישי לעסקה - ימשך 42 ימים 

שלב זה יכלול חילופי גופות בין שני הצדדים לאחר שיזוהו. כמו כן, יחל ביצוע התוכנית לשיקום הרצועה שתימשך בין 3-5 שנים, זאת בסיוע של מדינות וארגונים בין-לאומיים בהן: מצרים, קטאר והאו"ם. בנוסף, "יופסק המצור על עזה באופן מלא".

סולימאן מסוודה ב'כאן 11' מציין שלוש נקודות בעייתיות מאוד מבחינת ישראל במתווה החדש, בניגוד למתווה שישראל הסכימה לו:

1. חמאס דורש לקבל הבטחה ישראלית לסיום המלחמה עוד לפני שחרור החיילות. במתווה החדש הוא מוכן לשחרר אותן בשבוע האחרון של השלב הראשון, כאשר במתווה הקודם ישראל הסכימה להגיע להסכמות בעניין הזה רק בתחילת השלב השני (כלומר אחרי שחרור החיילות).

2. חמאס שוב אומר שאין 33 חטופים בחיים שהוא יכול לשחרר, ומציע לשחרר גופות מאותה הקטגוריה ההומניטרית.

3. שחרור האסירים הכבדים ביותר - בלי וטו ישראלי.

מלחמת חרבות ברזל חמאס רפיח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד