י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
תקנות מסוכנות

עשרות אלפים חתמו על עצומה הקוראת להוציא את ישראל מארגון הבריאות העולמי

השינויים בהסכם תקנות הבריאות הבינלאומיות שיובאו להצבעה בסוף מאי בכנס ארגון הבריאות העולמי בג'נבה מעלים חשש גדול לסמכויות חסרות תקדים שיינתנו לארגון. לאחר שממשלת ישראל לא הגישה את תגובתה לשינויים המתוכננים כפי שהתבקשה, נשלח מכתב לשר הבריאות, עם העתק לראש הממשלה ולשר החוץ, עליו חתומים 10 ח''כ שדורשים לעצור הפגיעה בריבונות המדינה

עשרות אלפים חתמו על עצומה הקוראת להוציא את ישראל מארגון הבריאות העולמי
אילוסטרציה צילום: pixabay

49 סנאטורים רפובליקנים העבירו מכתב פומבי לנשיא ג'ון ביידן בו הם מביעים את התנגדותם הנחרצת לשינויים בתקנות ארגון הבריאות העולמי שיעלו להצבעה בכנס הארגון בסוף חודש מאי 24'. הסנטורים מזהירים כי השינויים המתוכננים בתקנות מאיימים על ריבונות ארה"ב וזכויות חוקתיות, ולדבריהם יש להתייחס לכל הסכם בינלאומי המשפר את סמכות ארגון הבריאות העולמי כאל אמנה המחייבת הצבעת רוב על של שני שלישים בסנאט לאישור.

בעקבות מכתבם של הסנטורים, צייץ פרופ' ירון זליכה ברשת X: "‏אפילו בארה"ב יותר שפויים מאיתנו. מוכנים? 49 סנאטורים (!!) אולי הגיע הזמן שגם הח"כים בישראל, ובפרט מהימין, יקדישו מחשבה לאיבוד הריבונות שלנו במקום להתיישר אוטומטית עם פקידי משרד הבריאות?".

למעלה מ-55 אלף אזרחי ישראל כבר חתמו על עצומה נגד שינויים בתקנות כאשר את המאבק בישראל וקידום הנושא בכנסת מובילה היידי מוזס, לוביסטית חברתית שלקחה על עצמה להוביל את ההתנגדות לתקנות המסוכנות.

לדברי מוזס, בשינויים בתקנות ארגון הבריאות הבינלאומי שמתוכננים לעלות להצבעה בסוף החודש, יש השלכות מאוד גדולות לא רק בתחומי בריאות אלא גם בתחומי ביטחון, כלכלה, תקציבים, רגולציות והאצלת סמכויות המדינה לארגון הבריאות העולמי שיהיה מעל לכנסת ולממשלה. בנוסף, הארגון אף מבקש להקים רשות בכל מדינה.

במאבק שותפים משפטנים, אנשי רפואה ופעילים חברתיים המתריעים מפני השינויים המסוכנים של ארגון הבריאות העולמי, ביניהם עו"ד אלפרד שוורץ המתמחה במשפט בינלאומי פומבי, מומחה באחריות מדינה וזכויות אדם, ד"ר דניאל סופר קרדיולוג, מצנתר בכיר המתגורר בארה״ב, עורכת הדין אירית ינקוביץ, אלה נווה ביולוגית ואפידמיולוגית (MPH), נגה ארבל היא חוקרת אסטרטגיה מדינית ומדיניות ציבורית ומעריכה בכירה לשעבר במרכז למחקר מדיני של משרד החוץ, לשעבר רמ"ד מחקר מדיניות בינ"ל במרכז המידע והידע לחקר הקורונה של אמ"ן במשרד הבריאות ועוד.

לפני כשבועיים פנו 10 ח"כים פנו לשר הבריאות בדרישה למנוע את שינויים הצפויים בתקנות ארגון הבריאות העולמי, עליהם נמנים: אריאל קלנר, ששון גואטה, אוהד טל, טלי גוטליב, מיכל וולדיגר, משה סולומון, צגה מלקו, לימור סון הר מלך,  אושר שקלים ודן אילוז. בכותרת המכתב ששלחו צויין: "בהול! שינוי בתקנות הבריאות העולמיות שעלול להשפיע במישרין על ריבונותה של מדינת ישראל". העתק מהמכתב שלח גם לראש הממשלה, נתניהו ושר החוץ, ישראל כץ.

בין היתר הבהירו הח"כים במכתבם: "סירוב לציית לכללי ה-WHO אחרי הסכמנו, בעצם שתיקתנו, לכללים החדשים או פרישה לחלוטין מתקנות הבריאות, יחשפו את מדינת ישראל לסכנה של סנקציות בינ"ל שאינן כפופות לכל הליך נוסף – גם לא במועצת הביטחון .11 כדי לשמור על ריבונות המדינה, חייבת מדינת ישראל  להגיש הסתייגויות לסעיפים בעייתיים לפני ההצבעה, עד מחרתיים 26.4.24 (תאריך 26.4 מאחורינו) שמבהירות שהיא חלק מהקהילה הבינ"ל מבלי לוותר על עצמאות קבלת ההחלטות המובטחת לה לפי האמנות המכוננות של האו"ם. לאחר תאריך זה, אחר כך, כל תיקון מהסוג שנדרש כדי לשמר על העצמאות הישראלית לנוכח מנגנון השליטה הבינ"ל החדש יהיה קשה הרבה יותר לקידום".

אלא ששר הבריאות דחה על הסף את הדרישה ובמכתב תשובה ששלח אליהם הבהיר: "מדובר בטענות כוזבות ומשוללות יסוד, שאינן מבוססות על עובדות".

היידי מוזס: "לא ייתכן ששינוי תקנות ארגון המחייבות את ישראל לשינויים מנדטוריים רב מערכתיים וכן אמנה אשר להם השלכות הרות גורל, יועברו ללא ידיעת הממשלה וללא ידיעת חברי הכנסת ורק מספר נציגים מצומצם ממשרד הבריאות יהיו אחראים על קבלת החלטות שלהן השלכות כה נרחבות על משרדי ממשלה רבים והשפעה על מדינת ישראל בכלל. עלול להיות כאן מחדל בירוקרטי חסר תקדים".

 

 

 

 

משרד הבריאות ארגון הבריאות העולמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד