י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
פרויקט מקיף

חוזרים לשטייגן: עולם הישיבות פותח את זמן קיץ | כל החידושים והשינויים

חברון ופוניבז' מקדימים, היכן נבנה ארון הקודש היקר ביותר? הישיבה שבונה מיגוניות בצפון | הספר על בבא קמא מתורת ראש הישיבה שיצא לראשונה | היכן לא יקצצו במלגת הכולל? | וגם: כל המינויים בעולם התורה | משה ויסברג בפרויקט מיוחד ומקיף לרגל תחילת זמן קיץ

חוזרים לשטייגן: עולם הישיבות פותח את זמן קיץ | כל החידושים והשינויים
בחורי ישיבה בפוניבז' צילום: חיים גולדברג - פלאש 90

זמן קיץ תשפ"ד יפתח מחר יום רביעי א' דראש חודש אייר, בכוחות מחודשים ורעננים, לאחר חודש של ימי בין הזמנים, וציון חג הפסח. בימי בין הזמנים השנה כמעט ולא התקיימו טיולים עקב הוראת גדולי ישראל שהורו שלא לצאת לטייל בעקבות המלחמה.

מטבע הדברים, זמן קיץ הוא הזמן המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו גם עונת הרישום לזמן אלול הבעל"ט. עם תחילת הזמן מגיש 'בחדרי חרדים' את הדיווחים מעולם הישיבות, השינויים, המינויים והחידושים.

במהלך השבועות הקרובים זהו זמן מיוחד עבור בחורי הישיבות שצפויים להישאר בישיבות ולא לצאת עד לחג השבועות. במהלך השבועות הללו עמלים הבחורים על הנלמד בישיבה מה שמכונה בפי הישיבות "תמימות" שבמהלכם לא יוצאים מהישיבה ונשארים עד למוצאי חג השבועות – זמן מתן תורתנו.

הזמן הזה מתאפיין בריבוי לימודי המסכתות בעולם הישיבות, כאשר בדרך כלל רוב הישיבות לומדות את סדרי הלימוד שנקבעו בישיבות חברון ופוניבז', הזמן יפתח בתפילות לרפואתו של זקן המשגיחים הגאון הצדיק רבי אברהם בן טילה פולק משגיח ישיבת סלבודקה שמאושפז בבית החולים מאז חג הפסח בעקבות החמרה במצבו. תפילות גם לרפואת האדמו"ר מביאלא זקן חברי מועצת גדולי התורה שאושפז בערב השבת האחרונה בעקבות דלקת ריאות חריפה וזיהום. הציבור נקרא להעתיר בתפילה ולעורר רחמי שמים לרפואתו שלימה לאורך ימים ושנים טובות של האדמו"ר רבי בצלאל שמחה מנחם בן ציון בן חנה פעשא בתוך שאר חולי עמו ישראל.

גולת הכותרת של הזמן החדש הוא כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, לאחר שמשרד החינוך מונע העברת תשלומים לתלמידי הישיבות החייבים בגיוס בעקבות היעדר חוק גיוס. מדובר על 56,000 תלמידים מתוך 130,000 שהפסיקו לקבל את המלגה הזעומה.

ראש הישיבה הגר"ש שטיינמן הביע את כאבו השבוע בעניין התקציב שקוצץ מעולם התורה, בסיום הוועד השבועי שנמסר ביום ראשון במעונו לאחר שראשי כוללים לא מקבלים אברכים צעירים. 

בדבריו אמר: "מי שיש בכוחו לפתוח כולל או לעזור לכוללים או לישיבות. 'בשעת המכונסין פזר' ומי שיש בכוחו חייב לעשות משהו .. יש הבטחה של הקב"ה כי לא תשכח מפי זרעו  אבל צריך גם פרנסה ומה שאפשר צריך לעזור שיוכלו ללמוד תורה ..", אמר רבי שרגא. 

כהודיה על הניסים שהתרחשו גם בבין הזמנים בפרט בעיר מודיעין עילית קיימו בשבת האחרונה בישיבת בין הזמנים שע"י בית מדרשו של המרא דאתרא הגאון רבי מאיר קסלר בבית הכנסת המרכזי בקרית ספר קידושא רבא על הניסים שהיו ל- 3700 בחורי ישיבות תושבי העיר שחזרו בשלום מהטיול שאורגן בעיר לים המלח. בשבוע שעבר נסחפו כמה בחורים בים המלח ובחסדי שמים כולם חולצו בשלום, לאחר שעה ארוכה של מתח ודאגה.

בשבת האחרונה נערך קידוש בבית המדרש 'זכרון שמואל' בכדי להודות על הניסים. במודעה נכתב "ועל נסיך שבכל יום עמנו מתוך שבח והודיה לקב"ה על נסיו המרובים בפרט לאחר הדאגה הגדולה שהייתה השבוע עם תלמידי ישיבות בין הזמנים, שבס"ד חזרו כולם בריאים ושלמים ולקראת החזרה להיכלי הישיבות הקדושות", בנוסף, תוכנית ה'קליקרים' שהופסקה לאחר הדרמה שהתרחשה בים המלח הועברה למוצאי שבת במתנ"ס במודיעין עילית לבחורים שהפסידו את המשחק. לפני משחק ה'קליקרים' נעמדו בחורי הישיבות לאמירת 'נשמת' להודות על הניסים שהתרחשו.

המיגוניות בישיבה של גור בצפון

בישיבת "שפתי צדיק" של חסידות גור בחצור הגלילית חוזרים הבחורים לבניין הישיבה במועצה המקומית בגליל העליון לאחר שאת זמן חורף עשו בין כתלי בית המדרש הגדול של החסידות בירושלים מחשש להתעצמות הלחימה עם חיזבאללה והיעדר מרחבים מוגנים במתחם הישיבה.

קמפוס הישיבה בקרייה החסידית בחצור כולל הן ישיבה קטנה והן ישיבה גדולה עם מאות בחורים שהם ואנשי הצוות לא שהו ברובם בחצור במהלך החודשים האחרונים אלא יחד עם כלל תושבי הקרייה בחרו בערים בטוחות יותר בדגש על ערד וירושלים. כעת מתכננים בישיבה לשוב ולהחזיר את המצב לקדמותו.

לקראת השבת האחרונה נשלח מכתב לכל בוגרי הישיבה מאת אחד מראשי הישיבה, הגאון רבי אברהם בנימין זילברברג, מהדמויות הידועות בחסידות, בו הוא מבקש מהם להשתתף במגבית מיוחדת שתכסה את העלויות הגבוהות של הוספת מרחבים מוגנים שיספיקו לכל תלמידי הישיבה במקרה של מתקפה. במכתבו הוא כותב: "הישיבה הקדושה השוכנת סמוך ונראה להרי הלבנון נדדה ממקומה כדי לא לשהות במקום סכנה כמאמר חז"ל לעולם אל ישהה אדם במקום סכנה לומר שעושין לו נס ... בכדי לחזור לישיבה נצרך בדחיפות להוסיף עוד מרחבים מוגנים בישיבה בכדי שלא לעמוד במקום סכנה".

באדיבות המצלםהמכתב בגורצילום: באדיבות המצלם

בחורי חברון לוקחים אחריות

בישיבת חברון ‏נקראו הבחורים על ידי ראשי הישיבה להתחיל את הזמן כבר ביום רביעי כדי שביום חמישי השיעורים יתקיימו כרגיל. במכתב כותבים: ראשי הישיבה: הגרמ"מ פרבשטיין, הגר"ש כץ, הגר"ד כהן  והגר"י חברוני: 

"‏נמצאים אנו בימים אשר סכנה מרחפת על עם ישראל כאשר ניטשת מלחמה קיומית, מלחמה על הגוף מבחוץ, ומלחמה על הרוח, על קיום עולם התורה מבפנים. ‏אחריות כבדה מוטלת על כתפי כל אחד ואחד מאתנו שאנו לגיונו של מלך, באשר אך בה' ‏מבטחינו, ורק זכות התורה היא שתעמוד לנו להתקיים כעם ה'".

"‏זמן הקיץ הבעל"ט יתחיל בעזה"י ביום רביעי א' דר"ח אייר השיעורים יתקיימו כסדרם ביום חמישי ב' דר"ח אייר. ‏"כי טוב יים בחצריך מאלף בחרתי", אומר המדרש: טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה כמו אלף ‏עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח, ‏נוסיף בעזה"י חיילים להגדיל תורה ולהאדיר ובזכות זה נזכה בעזה"י לראות בישועת ה' במהרה".

באדיבות המצלםזמן קיץ מוקדם בחברוןצילום: באדיבות המצלם

מינוי וזמן מוקדם בפוניבז'

בישיבת פוניבז', ספינת הדגל של עולם התורה הליטאי, יתחילו את זמן קיץ מוקדם מהרגיל - הערב יום שלישי השבוע, יממה קודם ראש חודש אייר. זאת, בכדי לחזק את הזמן בעקבות המלחמה, וכבר מחר ביום רביעי בבוקר ימסרו הרמי"ם את השיעורים כסדרם.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' נודע כי עם פתיחת זמן קיץ, בפוניבז' התחדשו עם מינוי חדש, שנחשב לדרמטי ביותר בעולם התורה - הגאון רבי רפאל שמואלביץ, מראשי ישיבת 'דעת אהרן' - קפלן החדשה, ימונה לר"מ וימסור שיעורים בשיעור ב' בזמן קיץ. מדובר במינוי שכבר דובר בו בעבר רבות והפעם יצא מהכוח אל הפועל. 

הגר"ר שמואלביץ (47), נכדו של מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, נינו של מרן הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל זצוק"ל, בנו של הגאון רבי מאיר אב"ד בבית הדין לדיני ממונות שעל ידי המועצה הדתית בירושלים וראש מערכת האנציקלופדיה התלמודית. הגר"ר שמואלביץ  הוא חתנו של הגאון רבי מיכאל וינקלר מראשי ישיבת 'קול תורה'

רבי רפאל הוא בוגר פוניבז' ונחשב לתלמידו המובהק של ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי. הוא כיהן כ"ראש חבורה" במיר, וכן בישיבת 'עטרת שלמה', שם שימש כראש הכולל במודיעין עילית עד למעברו לכהן כאחד מראשי ישיבת 'דעת אהרן' (קפלן החדשה) בירושלים בשנת תשע"ח.

הוא נחשב לאחד מגדולי תלמידי החכמים שבדור ובקי בכל הש"ס. אלפים מחזיקים עצמם כתלמידיו לאור שיטת לימודו הייחודית והבהירה שהקנתה לו שם עולמי – כאשר תדפיסים והקלטות משיעוריו מופצים באלפי עותקים בבתי מדרש רבים בארץ ובעולם.

בזמן קיץ ימסור ר' רפאל שיעורים בשיעור ב' לצד ראש הישיבה הגרח"פ ברמן, שימסור את השיעור לחצי השני של שיעור ב', כשאת השיעור לשיעור ג' ימסור הגר"ד מילר מראשי הישיבה. בשיעור א' ימסרו את השיעורים הגר"ד לוי, הגרש"י מלר והגר"י אפשטיין. 

בנוסף, בישיבת פוניבז' הודיע נשיא הישיבה הגר"א כהנמן כי לא יקצץ במלגת הכולל לאברכים שהפסידו את המלגה שהמדינה הורידה למחויבי גיוס.

באדיבות המצלםזמן קיץ מוקדם בפוניבז'צילום: באדיבות המצלם

משנת רבי משה הלל על בבא קמא

ספר חדש שמכה גלים בעולם התורה הוא הספר החדש 'משנת רבי משה הלל' שיעוריו של מנהיג עולם הישיבות ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש על מסכת בבא קמא הנלמד בעולם התורה.

שיעוריו של הגרמ"ה הירש מלבד היותם יסוד מוצק בסוגיות שבהן נאמרו, הן גם יש בהם העמדת דרך בעיון לימוד התורה בכללותה. הדרך אשר קיבל מרבו  המובהק מרן הגאון רבי אהרון קוטלר זצ"ל ראש ומייסד ישיבת לייקווד - ניתוח עומק הסברא, וליבון גדרי הדינים, בשילוב חשבון הסוגיא לפרטיה מרישא ועד גמירא.

מלבד התועלת בלימוד הסוגיות שנתבארו בספר, יש בו גם תועלת בקבלת דרך הלימוד בכל מקום. והספר נושא את שמו 'משנת רבי משה הלל', כי הוא משנת ראש הישיבה בסוגיות מסכת בבא קמא, ואף גם משנה שלמה בדרכי הלימוד.

בהקדמה לספר נכתב: "בדרכו במסירת השיעורים מעמיד רבינו את מהלך הסוגיא כחטיבה אחת ולברר יחד כמה שיטות בראשונים, ולבאר בכל דבר חידוש את ההכרח לזה מחשבון הסוגיא או דברי הראשונים, וליישב את כל התמיהות והסתירות היכולות להתעורר מחמת כך גם במקומות אחרים. אשר על כן בכדי שלא להכביד על הלומדים בריבוי הדברים והסתעפותם מענין לענין ומשיטה לשיטה, השתדלנו לחלק ולסדר כל ענין שהיה ניתן להעמידו בפני עצמו, ולהעמיד בירור כל שיטה בפני עצמה, ובמקום הצורך ציינו ממקום למקום. ובמקומות שבתוך מהלך הדברים נשנו עניינים שאינם מעיקר הנושא, העמדנום בהערות כדי להקל על המעיינים".

שוקי לררהגרמ"ה הירש בלימוד עם תלמידיוצילום: שוקי לרר

מיר ברכפלד: פרק מרובה בעיון בסדר ג'

בישיבת מיר ברכפלד ילמדו בזמן קיץ את מסכת סוכה כמו בכל ישיבות מיר, אולם ראש הישיבה החליט שבסדר ג' ימשיכו ללמוד את מסכת בבא קמא שנלמדה בזמן חורף, וילמדו את פרק מרובה בעיון. בנוסף, רבני הישיבה הגר"א רוב והגר"א סגל והגר"פ זלבנסקי יגיעו במיוחד בימי שישי וידונו עם התלמידים בפרק הנלמד, וראש הישיבה ימסור שיעור כללי מיוחד גם על פרק מרובה.

ארון קודש המפואר ביותר בעולם

בישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון ממשיכים בעבודות בניית ארון הקודש הענק והמוכסף אשר מתעתד להיות כלי הכסף הגדול והמפואר ביותר בעולם (!). מדובר בארון הקודש המיוצר בהודו, אותו עיצב האדריכל המפורסם הרה"ח ר' אהרן אסטרייכר אשר ידיו רב לו בבניית ארונות הקודש המפוארים והמרהיבים בעולם.

רוחבו של ארון הקודש יעמוד על 20 מטרים והתנשא לגובה 7 מטרים וכולו עשוי כסף טהור, 2.5 טון סכף טהור בסה"כ וחלקים ממנו מזהב טהור תוך כשהפרוכת המפוארת העשויה מאניצי זהב וכסף מיוצרת במיוחד בנפאל הרחוקה, מה שגורם לו להיות ארון הקודש המהודר ביותר בעולם. את ארון הקודש תרם נדיב החפץ בעילום שמו לע"נ מורו ורבו האדמו"ר בעל ה'דברי שלמה' מבאבוב זצ"ל.

בעקבות בניית ארון הקודש החדש שהכנתו תסתיים אי"ה בזמן אלול הוחלפה כל רצפת בית המדרש בריצוף חדש שיובא במיוחד מברזיל.  בישיבת 'עטרת שלמה'  גם ממשיכים ביתר שאת עם המיזם הנודע 'עשירי קודש' לבחורי הישיבה המתנזרים מפגעי הטכנולוגיה ומקבלים ע"ע שלא להחזיק מכשיר פלאפון כלל וכלל בישיבה. במהלך החורף זכו מאות הבחורים לשבת התאחדות מיוחדת בשבת קבלת התורה כהוקרה. ובערב חג הפסח חולקו מאות שעוני מותג לכלל הבחורים הנמנים בחבורה זו.

מאיר בינקוביץהריצוף החדש בעטרת שלמה מוכןצילום: מאיר בינקוביץ

בישיבת 'שערי שמועות' בבית חלקיה יפתחו את הזמן בסיום השלושים על הסתלקותו של ראש הישיבה הגאון רבי נפתלי צבי יהודה שפירא זצ"ל. מחר יום רביעי יתקיים מעמד סיום הש"ס ועצרת מספד לזכרו שזה גם יום היארצייט ה -18 של אביו מרן ראש הישיבה הגרמ"ש שפירא זצ"ל. 

ריהוט חדש ומשגיח חדש

בישיבת 'בית מאיר' בבני ברק התחדשו לאחר 70 שנה בריהוט חדש שהחליף את הספסלים הישנים והעתיקים מהישיבה הוותיקה בשיכון חזון איש. וכעת מאות בני הישיבה שיחזרו לזמן קיץ יהנו מהריהוט החדש לצד ארון הקודש שנחנך בשנה האחרונה והתקרה החדשה. בנוסף, מונה משגיח חדש המשגיח הגאון הצדיק רבי יחיאל סלר.

באדיבות המצלםהריהוט החדש בבית מאירצילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'קול אליהו' רכסים הישיבה הספרדית הגדולה בישראל יפתחו את זמן קיץ לראשונה בלי ראש הישיבה הגאון רבי אליהו ציון סופר זצ"ל שנפטר בשלהי זמן חורף, שיעור פתיחה הראשון מאז פטירת אביו ראש הישיבה זצ"ל במסכת גיטין ימסור בנו ראש הישיבה החדש הגאון רבי יצחק סופר. ביום ראשון ד' אייר תתקיים עצרת השלושים על הסתלקותו של ראש הישיבה זצ"ל בראשות גדולי ישראל ותלמידיו הרבים. 

בחול המועד פסח נערך מעמד הקבלת פני רבו ברגל לראש הישיבה הגאון רבי יצחק סופר, לאחר המעמד עברו תלמידי ובוגרי הישיבה לקבל מראש הישיבה את הספר החדש "תורת רפאל" מאביו ראש הישיבה זצ"ל הרואה אור לראשונה בימים הללו.

באדיבות המצלםהגר"י סופר מעניק את הספרים לבחוריםצילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'אבני נזר' בירושלים העומדת בראשות הגאון רבי זמיר כהן מיצבה את עצמה בשנים האחרונות בשורה הראשונה של עולם הישיבות בארץ. בישיבה מתחילים ללמוד מסכת בבא בתרא פרק יש נוחלין. הזמן יתחיל ביום רביעי בשיעור פתיחה של ראש הישיבה בנושא גדרי ירושה ודרך קניינה. הישיבה שוכנת בשכונת רמת שלמה בירושלים ומונה 160 בחורים. השיעורים שנמסרים ע"י ראש הישיבה על סוגיות הש"ס נאספים ומקובצים בסדרת הספרים שזכתה להערכה עצומה מצד עולם התורה, סדרת ספרי 'נזר כהן'. בשנים האחרונות יצאו ספרים לאור על בבא קמא, מכות וקידושין ובקרוב אמור לצאת לאור הספר על בבא בתרא.

כנס חירום בישיבה באלעד

כנס חירום התקיים בערב חג במעונו של ראש ישיבת כנסת יחזקאל, הגאון רבי ברוך מרדכי אטינגר כדי לעורר את כלל תושבי עיר אלעד לתמוך באופן מעשי בהחזקת בחור אחד בישיבה למשך שנה לפחות. ישיבת "כנסת יחזקאל", הישיבה הראשונה בעיר אלעד, שפיתחה את העיר מבחינה תורתית ורוחנית והגדירה את אלעד כ"עיר של תורה", עומדת ונשענת על תקציב הרשויות כאשר ראש הישיבה הגרב"מ אטינגר אינו נוסע לארץ העמים לאיסוף כספים, בהדרכת רבותיו שהורו לו להתמסר כל כולו לישיבה הקדושה ובחוריה, כפי שכל מכיריו, וכל בני העיר מעידים על כך, בהשתאות ובהערצה גדולה.

משום כך, כל תקציב הישיבה עומד על תרומותיהם של נדיבי עם מארץ ישראל, ללא עזרה מנדיבי חו"ל. בעקבות כך התכנסו כלל רבני העיר אלעד מכל החוגים והעדות וקראו בפניה נרגשת מקרב לב, לכל אחד ואחד מתושבי העיר להחזיק בחור אחד על שכמו, בסכום של 350 ש"ח לחודש, למשך תריסר חודשים. הדים נרחבים נרשמו לכינוס החירום שבעקבותיו כלל תושבי העיר התגייסו לעזור לישיבה.

באדיבות המצלםכינוס החירום של רבני אלעדצילום: באדיבות המצלם

זמן קיץ ראשון בלי ראש הישיבה 

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק שם יתחילו זמן קיץ ראשון ללא ראש הישיבה הנערץ הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ"ל שהסתלק בחודש שבט ובשל כך יהיו כמה שינויים. הגרש"צ פישהוף ששימש עד עתה כר"מ לבני שיעור ב', יחל בזמן קיץ למסור שיעורים לכל בני שיעור ג' כשהוא מחליף בכך את רה"י הגר"צ ויסבקר שיתרכז מעתה ואילך במסירת השיעור כללי ובמסירת שיעור יומי לבני שיעור ב'.

מעמד פתיחת הזמן והשיעור כללי המסורתי שהונהג ע"י רה"י זצ"ל, יימסר השנה ע"י בנו מ"מ רה"י הגאון רבי צבי ויסבקר. כמו"כ בני הישיבה מתחילים את הזמן כשהם נתונים תחת רשמי פטירתו הפתאומית של הבחור האהוב והבלתי נשכח אריאל יהושע מוסקוביץ ז"ל שנפטר בטרגדיה מחרידה בערבו של חג הפסח, תוך שתלמידי הישיבה כולם מתחזקים בקבלות טובות ובחיזוקים שונים לעילוי נשמתו הטהורה.

בישיבה נמשכים כל העת עבודות השיפוצים בהיכל ביהמ"ד ההולך ונשלם לתפארה, כאשר ועד הבוגרים של הישיבה - המנהל את עבודות הבניה והשיפוצים, מוסרים כי הם מקווים להשלים את בנייתו המחודשת של ההיכל החדש עד לתחילתו של זמן אלול הבעל"ט. ההיכל המפואר עתיד לישא את שמו של רה"י זצ"ל ויקרא 'היכל רבינו ברוך' על שמו ולזכרו.

באדיבות המצלםהגר"צ ויסבקר בשיעור בבין הזמניםצילום: באדיבות המצלם

המישיבים בוגרי הישיבה

בישיבת 'בית מדרש עליון' מונו שני משיבים חדשים לבני שיעור א' ושניהם בוגרי הישיבה מדובר ברבנים הגאונים רבי אברהם דוד קורלנסקי ורבי יוסף גרוסברד. בישיבה עדיין נמצאים בחיזוק תחת הרושם של השיחה ההיסטורית שמסר ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בסיום זמן החורף. 

שוקי לררהגרמ"צ ברגמן בשיחה בבית מדרש עליוןצילום: שוקי לרר

עוד מינוי בעולם הישיבות הגאון רבי יוסף דב פינשטיין בנו של ראש הישיבה הגאון רבי חיים פיינשטיין ומפארי הת"ח ברמת שלמה בירושלים בעל ומחבר הספר 'דבר יוסף' על חולין מונה לעמוד בראשות הכולל 'שיח יצחק' של הרב ישעיה לוינשטיין בסניף למצויינים שנפתח בזמן קיץ הבעל"ט בבניין הכולל ברחוב דונולו בבני ברק. 

מינוי נוסף בעולם הישיבות בישיבת פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך בקרית הישיבה בבית שמש, בהוראת פוסק הדור נוסף משגיח קטן לצוות הרוחני בישיבה הרב יעקב זייבלד.

ישיבת 'באר מרדכי' במודיעין עילית שבראשות הגרב"ש דויטש לרפואה שלמה, עוברת להיות תחת מוסדות ישיבת פוניבז' שבראשות הגר"ש מרקוביץ. 

בישיבת בריסק בגוש 80 מתחילים את הזמן באבל של ראש הישיבה הגרי"ז הלוי סולובייצ'יק היושב שבעה על פטירת אחיו הצעיר הגאון רבי אשר שלמה זלמן זצ"ל. מעניין כי הישיבה שנקראת בפי כל בריסק כותבת במודעות האבל "ישיבת רבנו מרן הגרמ"ד הלוי מבריסק" על שם ראש הישיבה זצ"ל. 

באדיבות המצלםמודעת האבל בבריסקצילום: באדיבות המצלם

עולם הישיבות זמן קיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד