י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
השיחות נמשכות

גורמים ישראלים: נותרו פערים גדולים מול חמאס | כל הפרטים

ברקע תחילת הפעולה הצבאית ברפיח, ישראל וחמאס מנהלים שיחות בקהיר במטרה להגיע להסכם הפסקת אש, אם כי נותרו פערים גדולים בין הצדדים | נתניהו דחה אתמול את ההצעה האחרונה של חמאס וטען כי היא נועדה לבלום כניסה לרפיח

גורמים ישראלים: נותרו פערים גדולים מול חמאס | כל הפרטים
דגלי ישראל ברפיח צילום: באדיבות המצלם

דובר הבית הלבן אמר הלילה כי המשא ומתן נמצא ב"שלב רגיש" וכי "לא צריכה להיות סיבה שהם לא יוכלו להתגבר על הפערים הנותרים". פרשנים פוליטיים אמרו כי פלישת ישראל לרפיח נועדה להגביר את הלחץ על חמאס כדי שיתגמש הסבדרישותיו או כדי לחבל בכוונה בשיחות.

בינתיים, המשא ומתן בין ישראל וחמאס בקהיר נמשך. גורמים ישראלים אמרו ל'ניו יורק טימס' כי נותרו עדיין פערים גדולים בין הצדדים.

נתניהו דחה אתמול את ההצעה האחרונה של חמאס וכינה אותה "לא כנה". הוא אמר כי הפעולות הצבאיות של ישראל יימשכו, גם כשמשלחת ישראלית נמצאת בקהיר.

ביום שני הודיע ​​מנהיג חמאס בחו"ל, איסמעיל הנייה, כי הארגון מקבל את תנאי הצעת הפסקת האש בגיבוי מתווכים מצריים וקטארים, עם כמה שינויים - שינויים שלא מקובלים על ישראל. תוך שעות ספורות נכנסו טנקים ישראלים לעיר רפיח והשתלטו על מעבר הגבול עם מצרים.

נקודת המחלוקת המרכזית

חמאס דורש שהסכם הפסקת האש יוביל בסופו של דבר להפסקה קבועה של הלחימה ולנסיגה מלאה של הכוחות מרצועת עזה. ישראל הודיעה כי היא מסכימה להפסקת אש זמנית כדי לשחרר חטופים בתמורה לשחרור מחבלים פלסטינים, אך הבהירה שהיא תמשיך להילחם לאחר מכן עד שהחמאס יפורק ככוח לוחם ולא ישלוט עוד בעזה.

גורמים בצה"ל ופרשנים ביטחוניים מדגישים כי השמדת מנהרות ההברחה ממצרים מתחת לרפיח חשובה לישראל מבחינה אסטרטגית יותר מאשר להילחם נגד מחבלי חמאס שנותרו ברפיח, גם במחיר מתיחות עם הבית הלבן.

הלחץ האמריקני

בכיר אמריקני אישר הבוקר בראיון לתקשורת בארה"ב כי הבית הלבן עיכב משלוח נשק לישראל מחשש שתשתמש בו ברפיח. הממשל האמריקני עצר בשבוע שעבר משלוח של אלפי פצצות לישראל בשל דאגות הומניטריות לגבי פעולת צה"ל ברפיח. גורמים רפובליקנים בקונגרס אמרו לכאן חדשות: "אנחנו יודעים שיש עיכובים במשלוחים - ומנסים להבין כמה. ביקשנו הבהרות מהממשל".

בכיר בממשל האמריקני אישר לכאן חדשות: "אכן עיכבנו משלוח נשק של פצצות, לא קבענו החלטה סופית כיצד להמשיך עם המשלוח הזה". הבכיר הוסיף, "עמדת ארצות הייתה שישראל לא צריכה לפתוח במבצע קרקעי גדול ברפיח".

"הדיונים עם ישראל על הסוגייה ההומניטרית והמבצעית ברפיח נמשכים ולא התייחסו במלואם לדאגותינו. כשראינו שמנהיגים ישראלים מתקרבים לנקודת החלטה לגבי מבצע כזה, התחלנו לבחון בקפידה העברות מוצעות של נשק מסוים לישראל שעשוי לשמש ברפיח. בעיקר מטריד אותנו היעד של הפצצות במשקל של כאלף קילוגרמים ובהשפעה שעלולה להיות להן בסביבה עירונית צפופה, כפי שראינו בחלקים אחרים של עזה", סיכם הבכיר.

למרות ההכחשות המצריות לגבי הברחות נרחבות לעזה מצד חמאס, בישראל מאמינים שחלק גדול מהארסנל הנשק ומחומרי הבניה שצבר חמאס בעזה הגיעו דרך מנהרות ממצרים.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי בכירים בממשל ביידן היו מאוכזבים במיוחד כשגילו את פלישת ישראל למעבר רפיח, מה שמקשה על המאמצים לשלוח סיוע הומניטרי.

ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל חמאס קטאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד