כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024
איזהו נשך

בכל העולם: כך נמנעים מאיסורי ריבית בציבור החרדי

בארגנטינה ובברזיל, בעמדות מכירת החמץ ובשיעורי הדף היומי - ההתנהלות הכספית של הציבור החרדי עוברת שינוי, הפעילות האינטנסיבית של "בית הדין ובית ההוראה לענייני ריבית" בראשות הגר"פ וינד ממשיך להפיץ את דיני הריבית

בכל העולם: כך נמנעים מאיסורי ריבית בציבור החרדי
המעמד בבורו פארק צילום: באדיבות המצלם

בערב אחד נקצרו פירות עמל של שנתיים, שכלל הציבור בארה"ב ייהנו מהם

שבעים תלמידי החכמים, שנהרו בעיניים בורקות לאולם המואר והמקושט בהידור רב לא באו בידיים ריקות. באמתחתם הם נשאו שנתיים תמימות של השקעה מייגעת ולימוד בשקידה וחריצות. לצידם צעדו בני המשפחות, ההורים והסבים שלהם, שבאו לשמוח ולהתרגש יחד איתם ברגעים המרוממים של קצירת הפירות.

היה זה במעמד חלוקת היתר הוראה לענייני ריבית ע"י בית הדין ובית ההוראה לענייני ריבית, שהתקיים לפני מספר שבועות בבורו פארק שבארצות הברית, לשבעים רבנים חדשים שהוכתרו בכתר ההוראה.

במשך השנתיים שקדמו לאותו ערב עמלו האברכים והשקיעו מאמץ רב בלימוד דיני הריבית, מעיקריה הבסיסיים, עד פרטי הדינים המסועפים, ולמדו כיצד לפסוק הלכה למעשה בכל הלכות ריבית השייכות לעולם הפיננסי של ימינו.

כעת, במעמד שהרחיב לב כל הנוכח בו, הם קיבלו היתר הוראה מיוחד לענייני ריבית מידו של ראש בית הדין ובית ההוראה הגאון רבי פנחס וינד אל מול עיניהם של גדולי התורה והחסידות, מנהיגי היהדות החרדית בארצות הברית. הדיינים החדשים יצטרפו לשורה המכובדת של מאות פוסקי ההלכה לענייני ריבית שכבר הוכשרו בעבר על ידי בית הדין, וידריכו את תושבי ארה"ב איך להישמר מאיסורים חמורים ולכלכל את כספם על פי דיני התורה.

בערב פסח מנקים את הכסף מאיסורי תורה

ימים ספורים בתום האירוע המכונן בבורו פארק, החלה הנהלת בית הדין להתכונן לקראת מבצע החתמת שטרי היתר עסקה שמתקיים מידי ערב פסח. לפני שנים ספורות הכריזו גדולי הדור  על תקנה לפיה על כל אחד לחתום מידי ערב פסח על שטר היתר עסקה, בכדי שכל העסקאות שייבצע במשך השנה יהיו נקיים מחשש ריבית. הצוות המיוחד שניהל את המבצע דאג שכל רב המוכר חמץ יקבל לביתו ערכה עם כל הנדרש להחתמת הציבור על השטרות, ואכן, המבצע נחל הצלחה מרובה, כשעשרות אלפי יהודים חתמו על השטרות בשעת מכירת חמץ, והבטיחו שכספם יהיה נקי מאיסורי תורה חמורים.

באדיבות המצלםהמעמד בבורו פארקצילום: באדיבות המצלם

להאיר את כל הפינות בעולם

בתוך כך נסע ראש בית הדין ובית ההוראה לענייני ריבית הגר"פ וינד, למסע מיוחד לארגנטינה וברזיל, בכדי לחזק את הקהילות היהודיות בהקפדה על דיני הריבית. בשיתוף עם הרבנים ומנהיגי הקהילות הוא פעל לארגן במקום קבוצות לימוד דיני ריבית ושימוש מעשי בפסיקה יומיומית, כדי להעמיד לרשות הקהילות דיינים ומורי ההוראה לענייני ריבית שידריכו את העם בסבך ההלכות החמורות.

באדיבות המצלםבדרשה בברזילצילום: באדיבות המצלם

התקווה הוא כי בהמשך בעז"ה, ייפתחו במקומות אלה לשכות הוראה מיוחדות לענייני ריבית, שייתנו מענה לכל שאלה ויספקו פתרונות במצבים מורכבים, כפי שקיים בארץ ומקומות נוספים בעולם.

במסגרת המסע המיוחד מסר הגר"פ וינד דרשות מרתקות בבתי הכנסת, בכוללי עיון, וכן לבעלי בתים, ובישיבות ומוסדות חינוך, כמו"כ נוצרו שיתופי פעולה עם ארגוני הרבצת תורה, ותוכננו מסלולי לימוד הלכות ריבית, שיותאמו במיוחד למגוון רחב של שכבות גיל ורמות, ושיילמדו במשך השנה.

הגר"פ וינד נפגש גם עם יהודים בעלי חברות מובילות כדי לפתור את בעיות הרבית המורכבות, וכן עם בעלי בנקים גדולים על מנת להחתימם על שטר היתר עסקה מהודר. במדינות נידונו עשרות רבות של שאלות אשר שכיחות דווקא במקומות אלו בהתאם להבדלים הקיימים במערכת הפיננסית של המקום ובסוגי העסקים והחוקים, אשר משליכים על דיני הריבית.

באדיבות המצלםהגר"פ וינד עם בעלי חברותצילום: באדיבות המצלם

מבצע "איזהו נשך"

היערכות מיוחדת נרשמה בערב פסח בהנהלת בית הדין שהתכוננה לקראת לימוד פרק "איזהו נשך" על ידי רבבות לומדי הדף היומי. הכוונה הייתה לנצל את ההזדמנות שחוזרת על עצמה רק פעם בשבע שנים, להקל על הלומדים בלימוד הפרק המורכב וללמד אותם כיצד להסיק ממנו הלכה למעשה. בנוסף רצו לגרום גם לאלו שאינם לומדי הדף היומי, לקפוץ על ההזדמנות ולהתחיל לשמור על כשרות הממון.

ספר "איזהו נשך המבואר" שמבאר בצורה מושלמת את הפרק הודפס והופץ בתפוצה נרחבת, ועותקים רבים ממנו חולקו חינם למגידי שיעור דף היומי. בנוסף השיקה בית הדין תוכנית ייחודית, במסגרתה עומדים 1,800 רבני בדין הדין בארץ ובעולם לרשות הלומדים. ניתן להזמינם חינם לשיעורי הקדמה מרתקים על הפרק, בהם הם מסבירים את היסודות והמונחים ומקלים על הלימוד. כמו כן ניתן להזמינם לשיעורי סיכום בסוף הפרק לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא.

לרשות הציבור קיימים גם שיעורים טלפוניים שנמסרים על ידי הגר"פ וינד שליט"א, באידיש ובעברית, שם ניתנים הסברים ברורים וקלים להבנה על הפרק. לשיעורים ניתן להאזין במערכת "קול הלשון".

המטרה של כל הפעולות היא לזכות את הרבים בהבנת פרק "איזהו נשך" שעליו מתבססים כל דיני הריבית, להחדיר בקרב הציבור את החשיבות של השמירה על כשרות הממון, וללמד אותם את ההלכות המעשיות.

ריבית הגרפ וינד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד