י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
במליאת הכנסת

אושרה בקריאה ראשונה: הכפלת התשלום החודשי לפדויי שבי

ביוזמת חה״כ קרויזר: אושרה בקריאה ראשונה הכפלת התשלום החודשי לפדויי שבי; פדויי שבי מאירועי ה-7 באוקטובר יוכרו אוטומטית כבעלי דרגת נכות בשיעור של 50%

אושרה בקריאה ראשונה: הכפלת התשלום החודשי לפדויי שבי
במליאת הכנסת צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק תשלומים לפדויי שבי (תיקון מס' 6) (פדויי שבי – חרבות ברזל), התשפ"ד-2024.

מדובר בהצעה ממשלתית אליה הוצמדה הצעה פרטית של חברי הכנסת יצחק קרויזר, גלעד קריב וולדימיר בליאק ובתמיכת 25 חברי כנסת, ללא נמנעים או מתנגדים.
 
בתיקון לחוק יתווספו תשלומים נוספים על התשלומים הקיימים על מנת להעניק מערכת תמיכה ראויה לפדויי השבי למשך כל ימי חייהם לצורך שיקומם המיטבי. התשלום לפדויי השבי יוכפל מיידית ויוצמד לשכר הממוצע במשק. 

כמו כן הוצע לקבוע כי אלו שנחטפו ב-7/10/2023 ששוחררו והוכרו כפדויי שבי, יהיו זכאים לזכויות על פי חוק כפי שזכאי נכה שנקבעה לו דרגת נכות בגובה 50% בהתאם לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) או לפי הקבוע בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה ומאפשרת תביעה עתידית להעלאת דרגת הנכות בשיעור גבוה יותר.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "תיקון זה מוצע בתהליך ארוך של קשר מתמיד עם משפחות החטופים, בדיוק הצרכים יחד עם החטופים ששבו, מתוך התאמה למציאות ולמורכבויות הרבות ובשיתוף פעולה עם מנהלת החטופים. בהקשר זה יצוין כי רבים מהחטופים איבדו בני משפחה, קרובים וחברים, קרוביהם של חלקם נחטפו וחלקם עדיין חטופים ומוחזקים כבני ערובה, רבים מהם איבדו את ביתם ומנועים מלשוב ליישובם בשל הימשכות הלחימה. 

לפיכך, עם שחרורם, השבים נאלצים להתמודד עם המורכבויות המרובות הדורשות משאבים נפשיים מרובים וצורך בתמיכה רפואית, נפשית וכלכלית, וזאת באופן מיידי". 

יוזם החוק, ח"כ יצחק קרויזר, אמר לאחר אישור החוק במליאת הכנסת: "בעקבות הטבח חסר התקדים בחומרתו והיקפו שהתרחש ב-7 לאוקטובר, נדרש היה לבצע תיקון מהותי לחוק על מנת שיותאם למציאות הקשה שאיתה אנו מתמודדים. במסגרת העבודה על החוק היה לנו חשוב להבטיח הכנסה קבועה לפדויי השבי לאורך כל שנות חייהם".

עוד אמר: "הצעת החוק הממשלתית, התפחתה כאמור מהצעת החוק הפרטית שהגשתי יחד עם חברי בהמשך לתהליך ארוך של דיונים. אני מבקש להודות לכלל הגורמים שעבדו איתנו יחדיו כדי לנסות למטב את שיקומם העתידי של השבים ובראש ובראשונה למשפחות היקרות שבאצילותם שיתפו פעולה והתעלו מעל הכאב הקשה מנשוא בהתמדה למפגשים בכדי לדייק יחד את הצרכים והמענים שמתוך כך, נכתבה הצעת החוק.

אירועי השביעי באוקטובר חשפו את כולנו לרמות של אכזריות בעוצמה שלא נחשפנו אליה מאז ימי השואה וברור שההתמודדות עם האירוע היא  מורכבת וסבוכה אך זוהי חובתנו המוסרית והאנושית כמחוקקים לעשות הכל, לפעול ולשקם את אלו ששבו מהשבי. החוק הוא תוצר של שיתוף פעולה ארוך בין הקואליציה והאופוזיציה כדי לייצר מתווים יחד עם מנהלת החטופים ומטה משפחות החטופים. על כולנו לעשות את מירב המאמצים על מנת להשיב את כל החטופים חזרה, בנושא זה אין ימין ושמאל, זהו אירוע לאומי של כולנו".

יצחק רויזר מליאת הכנסת שבויים חטופים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד