י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
"רואים את רפיח אחרת"

"כבר שבעה חודשים שישראל מזלזלת באמריקנים"

אלון פינקס, לשעבר הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, על היחסים המתוחים בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני: "הם רואים את רפיח אחרת לגמרי מאתנו"

"כבר שבעה חודשים שישראל מזלזלת באמריקנים"
נתניהו וביידן צילום: חיים צח, לע"מ

אלון פינקס, לשעבר הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, שוחח עם יהודה שלזינגר וברק סרי ב־103fm והביע את דעתו על דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו בידן באשר לתגובתו האפשרית והקשה במידה וקבינט המלחמה תחליט לפעות צבאית ברפיח.

"יש פה דבר דרמטי, פעמיים", טען פינקס בפתח השיחה ופירט: "פעם אחת הפומביות של העניין, זו לא פעם ראשונה, זה קרה ב־1975. רק מה, זה נעשה בדיסקרטיות, על מנת לאותת, להעביר מסר, ולא עשו מזה עניין אחרי כמה ימים וזה כמעט לא ידוע. זה פורסם, זה לא סקופ. פה הייתה פומביות. הדבר השני, מעבר לפומביות של העסקה הספציפית, יש מרכיב, מעין ערכה, שהופכת פצצה טיפשה לחכמה. גם את זה הם שוקלים לא לספק".

לדבריו, "העובדה שהנשיא מדבר על זה ובעצם אומר 'יש פה מדיניות חדשה', אבל פה הפרופורציות נכנסות לתוקף - הוא דיבר ספציפית על רפיח ועל נשק התקפי. מזהירים את מערכת הביטחון שבעה חודשים. לא קרה לו שום דבר, יש לחצים פוליטיים משני כיוונים שבאים אליו. האחד מקהלים של צעירים, בעיקר במדינות מסוימות, הלחץ השני מדמוקרטיים בקונגרס, בעיקר בסנאט. שבעה חודשים ישראל מזלזלת באמריקנים, מתריסה, לא עונה להם, לא נכנסת איתם לדיונים, עושה הפוך, וזה לא אומר שהאמריקנים צודקים, אבל היא עושה את זה בצורה בוטה".

"האמריקנים מבקשים לדבר על היום שאחרי, ישראל מסרבת, מבקשים להבין למה ישראל לא פולשת לרפיח אלא לעזה, מתחמקת. לכן האמריקנים ממקדים את ההחלטה שלהם ברפיח. חשוב להבין שהאמריקנים רואים את רפיח אחרת מאיתנו לגמרי", הדגיש. "האמריקנים אומרים 'אחרי שהזהרנו, ביקשנו, שיתפנו אתכם בלקחים שלנו בעיקר מעיראק, עשיתם בצפון הרצועה מה שעשיתם ועכשיו חוששים שתעשו אותו דבר ברפיח שיש בה מיליון ו־300 אלף פליטים'".

פנקס המשיך והבהיר כי "הדבר השלישי, ואולי הכי מהותי, שהאמריקנים רואים בהפיכת רפיח לנקודת המפנה של המלחמה, פסע מהניצחון, ארבעה גדודי חמאס, הם אומרים 'על מה אתם מדברים? זה סך הכול להאריך את המלחמה, אל תבלבלו את המוח. הפלת החמאס אפשרי רק באמצעים מדיניים, לא בעוד פלישה'".

 
אלון פינקס רפיח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד