כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
סלעי אדרשפאך טפליצה

שמורת אדרשפאך-היופי הקדמוני של תצורות סלע מדהימות

אדרשפאך: היופי הקדמוני של תצורות סלע מדהימות.אדרשפאך טפליצה אינו אתר סטנדרטי, והיופי שלו מפעים ושונה מנופי טבע רגילים. כאן תראו את איתני הטבע מקרוב

שמורת אדרשפאך-היופי הקדמוני של תצורות סלע מדהימות
Adršpach-Teplice צילום: pixabay

אדרשפאך טפליצה אינו אתר סטנדרטי, והיופי שלו מפעים ושונה מנופי טבע רגילים. כאן תראו את איתני הטבע מקרוב, יוצרים תצורת סלעים שיתנו לדמיון שלכם דרור. תפלסו דרך בתוך ערוצי סלע צרים, תביטו מקרוב בתמונות מרהיבות שנוצרו באבן, ותפליגו בספינה שתיקח אתכם קרוב ככל האפשר אל הצוקים  האדירים. תנו לעצמכם חווית טבע קסומה בין הערוצים המתפתלים בין צוקי סלע בגובה עשרות מטרים וצפו ביופי פראי מסוג אחר. אל תשכחו לקנות כרטיסים מראש!

 

צוקי אדרשפאך טפליצה ממוקמים במשולש שנוצר בין הכפרים טפליצה נאד מטוג'י, אדרשפאך וקאפ פיק, מעל הכפר סקאלי. מעטים יידעו שכאן שכנה פעם קרקעית האוקיינוס. כאשר הגיר נסוג ונשחק נותרו שתי קבוצות סלע איתנות, שביניהן נוצר קניון וולצ'י.

 

המפל המכושף

השבילים מתפתלים בין תצורות הסלעים המדהימות והמוזרות, שזכו לשמות מוזרים עוד יותר (ולרוב הולמים): מר וגברת ראש העיר, קן הנשרים, השן, וגשר השטן, למשל. תוכלו לעצור למנוחה על יד המפל הגדול – כדי לראות את המים.  מעל המפל תמצאו מקווה מים קטן, שם תוכלו לשכור סירת משוטים. בסוף המסלול נמצא ההד – מחזה מפעים. מקום זה היה מוכר עוד בשנת 1783, אז המקומיים היו מנגנים בקרן ויורים ברובה צייד עבור התיירים. הד היריות היה נשמע לא פחות משבע פעמים בעת שהדהד מקירות הסלע העצומים של צוק קריזובי.

 

צוקי טפליצה

תזדקקו לשלוש שעות לפחות כדי להשלים את המסלול המעגלי של צוקי טפליצה. לאורך הדרך תפגשו צוקים ותצורות סלעים בעלי שמות הולמים כגון הזחל, גרזן הקצבים והגולם (כן, בעברית). אל תחמיצו בשום אופן את הטיפוס המרגש בסולמות אל הריסות ארמון שטראמן, המשמש כיום כעמדת תצפית. תגיעו גם אל מגדל השמירה העצום והחלק כולו, אחד מסמליו הבולטים של אתר צוקי טפליצה. בהתפצלות סיביז' בשביל, כדאי לעלות במדרגות האבן דרך כיכר המקדש הגדול, אל כנסיית האבן. מעבר צר יוביל אתכם אל כלוב האריות ואז תמצאו את עצמכם בגן קרקונוש. סביבכם יתנשאו המצוקים הנודעים ביותר של צוקי טפליצה – כתר האבן, הכנסייה, חומות מרטין, ומקדש האבן. האמינו לנו, לא תדעו היכן להביט קודם. כל צוק מפעים מקודמו.

 

מבוך אוסטאש

אתר נוסף הראוי לביקור הוא צוקי ברומוב. כאן מתנשאים צוקי אבן חול ציוריים, נקיקים עמוקים, גאיות ונקודות תצפית בנוף כפרי יפהפה מרופד בעצי יער. הסיור שלנו קרוב לסיומו כעת, אבל אל לנו לשכוח את שמורת אוסטאש המדהימה, בה נטייל במבוך סבוך של תצורות אבן עוצרות נשימה. אם תצלחו את המבוך העליון והתחתון, השביל יוביל אתכם לאורך תצפיות מרהיבות של צוקים, מערות, ומעברים סבוכים.

 

רכישת כרטיסים מקוונים

החל מחודש אפריל 2021, ניתן לקנות כרטיסים לצוקי אדרשפאך הכוללים גם חניה שמורה. הנהלים בשמורה מגבילים את מספר המבקרים בכניסה. ניתן לקנות כרטיסים במקום, אבל תצטרכו להסתכן בהמתנה ארוכה וחניונים עמוסים. אם תרכשו כרטיסים מראש, מקומכם יהיה מובטח ולא תצטרכו לשנות תוכניות ברגע האחרון.

שמורת אדרשפאך משמרת תצורת סלעים יוצאת דופן ומערכת אקולוגית ייחודית בעלת ערך יוצא דופן. אי לכך יש לכבד את נהלי המקום ולקבל בהבנה מגבלות מסוימות בעת הביקור, הכוללות איסור על הטסת רחפנים באזור.

בשיתוף לשכת התיירות של צ'כיה

קישור בגוגל מפות 

צ'כיה צ'כיה פראג תיירות צוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד