י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
יום הזיקית הבינלאומי

כמה עובדות מעניינות על זיקיות: זו הסיבה שהן מחליפות צבע

לרגל יום הזיקית הבינלאומי שחל היום (חמישי) ומצויין ברחבי העולם, קבלו כמה עובדות מעניינות על הזיקית | מדוע היא משנה את צבעה? האם ניתן להבחין בין זיקית אחת לאחרת? וממה סובלות אוכלוסיית הזיקיות בנגב?

כמה עובדות מעניינות על זיקיות: זו הסיבה שהן מחליפות צבע
זיקית, כחלחל טורקיזי צילום: ערן גיסיס, רט"ג

אמונה נפוצה היא שהזיקיות משנות את צבע גופן לפי צבע הסביבה בה הן נמצאות, אבל במחקר מדעי נמצא שהאמונה אינה נכונה.

ד"ר תמי קרן-רותם: "בניסוי מדעי מבוקר שעשיתי בזיקית הים תיכונית (Chamaeleo chamaeleon) מצאנו שזיקיות ירוקות לא שינו את צבען לצהוב או לבן או כחול כאשר שמו אותן בסביבות עם הצבעים האלה. רק כאשר שמו אותן על סביבה חומה חלק מהן כן שינו את צבע גופן לחום.

אביב עציון, רט"גכחלחל טורקיזיצילום: אביב עציון, רט"ג

אף על פי שהזיקיות לא משנות את צבע גופן לפי הרקע הן כן משנות אותו לפי המצע עליו הן נמצאות, בשילוב עם התנהגות מתאימה. בניסוי מצאתי שכשהזיקית על שיח או עץ היא ירוקה או חומה, אך בזמן שהיא יורדת ממנו לכיוון הקרקע גופה מוסיף עליו פסים וכתמים כהים. כשהיא מגיעה לבסוף לקרקע ונעה על גביה הכתמים הכהים כבר גדולים למדיי, ולעיתים היא אף הופכת לחומה לחלוטין."

יכולת ומאפייני שינוי צבע הגוף ודגם הצבע של הזיקיות הם ייחודים בעולם החי, ולמעשה שינויי הצבע מתפקדים כמו לוח מודעות דו-צדדי אלקטרוני שעליו מתחלפות הפרסומות. כאשר הזיקיות מחליפות את המראה שלהן בין צבע גוף ודגם צבע אחד לאחר המראה עשוי לסייע להן בהסוואה, או לשמש כהחלפה בין מסרים שהן מעבירות לזיקיות אחרות.

תמי קרן, רט"גזיקיתצילום: תמי קרן, רט"ג

הצבע ודגם הצבע שהזיקית עוטה עליה בכל זמן נתון מספר עליה הרבה דברים וזיקיות מדברות בינן לבין עצמן בצבע ובדגמי הצבע שעל גופן, המשמשים כשפה ביניהן.

אלמנט מסוים בדגם הצבע של כל פרט במין זיקית ים תיכונית הוא ייחודי לה ואינו דומה לזה של זיקיות אחרות, כך שאפשר להגיד שכל זיקית נראית אחרת, בדיוק כמו בני אדם.

במחקר שנערך ע"י ד"ר תמי קרן-רותם נמצא ששני הפסים הבהירים העוברים לאורך גופה של הזיקית, הבנויים ממקטעים לא רציפים, אינם דומים בין הזיקיות כך שאין זיקית אחד הדומה לחלוטין לאחרת.

שלומי יצחק, רט"גזיקיתצילום: שלומי יצחק, רט"ג

פסי האורך המקוטעים האלה גם שונים בכל זיקית בין צידה הימני לצידה השמאלי, כפי שאצל בני אדם פרופיל ימין אינו זהה לפרופיל שמאל.

הממצא הזה מרמז שהזיקיות יכולות להבדיל בין האחת לשניה באמצעות דגם הפסים הבהירים הייחודי לכל אחת מהן אבל אי אפשר לדעת אם הן אכן עושות בזה שימוש לזיהוי פרטני.

יחד עם זאת בעת מפגש בין פרטים בעונת הרבייה פעמים רבות הפרטים משנים לדגם צבע אחר (מבין שלל דגמי צבע אפשריים) אך רובם ככולם דגמים המעלימים את הפסים הלבנים הייחודיים לכל אחד.

רעות אלוןזיקיתצילום: רעות אלון

הזיקית הים תיכונית (Chamaeleo chamaeleon) נפוצה בישראל בכל החבל הים-תיכוני במקומות עשירים בצמחייה גבוהה, וגם ביישובים בפארקים, גנים ואפילו בגינות פרטיות.

הנקבות מטילות עשרות ביצים בקרקע וכמעט שנה מאוחר יותר בוקעים האבקועים, אשר חיים בחודשים הראשונים על גבי עשבייה ורק לאחר כשלושה חודשים עוברים לצמחיה גבוהה יותר וחיים שם לצד הבוגרים.

בחודשי חייהם הראשונים ממדי הגוף של האבקועים קטנים מאוד וקרובים לאלו של הטרף של זיקיות. ואכן נמצא בתצפית ובניסוי שלזיקיות יש נטיה לקניבליות, כאשר הבוגרים טורפים צעירים קטנים מאוד.

תמי קרן, רט"גזוג זיקיותצילום: תמי קרן, רט"ג

היות שהצעירים חיים על עשבים נמוכים ואילו הבוגרים על גבי שיחים ועצים גבוהים יותר יתכן שהמפגשים ביניהם הם בשיעור נמוך וכך גם אירועי הקניבליות.

בחולות מערב הנגב ובצפון הנגב יש תת-אוכלוסייה נפרדת של מין זה המכונה זיקית סיני.

הזיקיות ניזונות מחרקים וחסרי חוליות קטנים, ולעיתים אף מפירות קטנים של צמחי בר.

ערן גיסיסזיקיתצילום: ערן גיסיס

בחבל הים - תיכוני האיום העיקרי על מין זה הוא הרס בית הגידול, כתוצאה מפיתוח, בנייה, וחקלאות. בנוסף, במקומות מסוימים המין סובל מפגיעה ע"י מינים מתפרצים או פולשים, למשל חתול הבית, עוקב אפור ואנפית הבקר.

אוכלוסיית הזיקיות בנגב סובלת בצורה משמעותית יותר מהרס בית הגידול, עקב בניית יישובים חדשים והרחבת יישובים קיימים, סלילת כבישים וקיטוע, פעילות צבאית, חקלאות, כריית חול, פעילות רכב שטח, והקמת חוות סולאריות.

זיקית עובדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד