י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
התמסר לקהילה

זיו קיפר שנרצח במצרים, היה בעל 'לב יהודי גדול'

קיפר נורה ונהרג על ידי תוקפים אלמונים ביום שלישי באלכסנדריה. הוא מעולם לא הסתיר את העובדה שהוא יהודי מעובדיו או משכניו. לאחר פיגועי הטרור ב-7 באוקטובר בדרום

זיו קיפר שנרצח במצרים, היה בעל 'לב יהודי גדול'
זיו קיפר הי"ד עם חבריו מחב"ד צילום: Mendel Goldman

איש העסקים זיו קיפר נרצח באלכסנדריה - מצרים, ביום שלישי, תמונה שפורסמה ברשת הראתה אותו מחייך חיוך רחב, מניח תפילין, ולצדו שני צעירים חב"דיים. התמונה צולמה באלכסנדריה בסתיו 2023.

המנוח, יליד אוקראינה הסובייטית, מסע חייו של קיפר היה רווי קשיים. הוא היגר עם משפחתו לישראל כשהיה ילד. ואז המשיך לקנדה, שם למד בקולג'. ולאחר מכן ניהל עסקים שונים שהחזירו אותו לאוקראינה, ובסופו של דבר למצרים.

הרבנים מנדל גולדמן ומנדי קוניקוב ביקרו באלכסנדריה בספטמבר האחרון כדי לנהל את תפילות ראש השנה בבית הכנסת המפואר אליהו הנביא בלב עיר הנמל המצרית. בתקופת הרומאים, כ-35 אחוז מאוכלוסיית אלכסנדריה היו יהודים, והיא היתה ביתם של עשרות אלפי יהודים עד שגורשו ב-1948.

"הוא היה מאוד מסביר פנים", סיפר הרב קוניקוב לאתר Chabad.org. "הוא הניח תפילין ושוחחנו כמה שעות". מאוחר יותר הסיע אותם קיפר בעיר והראה להם את האתרים של העיר היפה שכונתה בעבר "כלת הים התיכון".

 Chabad.orgהרב מנדל גולדמן (מימין) עם הרב קוניקוב וזיו קיפר הי"דצילום: Chabad.org

קיפר נורה ונהרג על ידי תוקפים אלמונים ביום שלישי באלכסנדריה. בדיווחים בתקשורת הערבית ציינו כי הוא לא נשדד, וקבוצת טרור אסלאמית קיבלה אחריות על הרצח.

מקורות ביטחוניים מצריים אמרו ל'רויטרס' כי הרצח נחקר כעניין פלילי ושירותי הביטחון המצריים אמרו ביום רביעי כי חשוד נלקח למעצר. באותו יום החל להסתובב ברשת סרטון קשה לצפיה. בסרטון שצולם במצלמת גו-פרו, ניתן לשמוע את היורה אומר "מסר מילדי עזה".

קיפר יליד ברית המועצות יצר קשרים חמים רבים עם שליחי חב"ד. "זיו נהג לומר לי שכשהוא יפרוש, הוא יהיה עוזרו של אחד הרבנים", אמר הרב ישראל זילברשטיין, שליח חב"ד לצ'רניהיב, אוקראינה. "הוא פשוט היה אדם חם וחבר".

"גם כשהוא נסע זיו תמיד הקפיד לחזור הביתה לחגים", סיפר הרב זילברשטיין. שם היה מסייע לרב בפסח, מתרגם חלקים מההגדה מעברית לרוסית, או מביא פירות חדשים ממצרים לכבוד ראש השנה.

הוא היה אדם נדיב, קיפר היה מביא מזוודות צעצועים עבור ילדים נזקקים בערים האוקראיניות בהן התגורר.

כאשר פרצה מלחמת רוסיה אוקראינה בפברואר 2022, קיפר הפך את אלכסנדריה לבית שלו. גם בזמן שהותו במצרים, הוא נשאר בקשר עם הרב זילברשטיין.

הרבנים גולדמן וקוניקוב שמרו על קשר עם קיפר לאחר שעזבו את מצרים.

"היה עומק בקשר שיצרנו עם זיו", אמר הרב גולדמן. "במובנים רבים, הרגשנו שאולי כל הביקור שם נועד להתחבר אליו. היה לו לב יהודי כל כך חם".

קיפר אמר לרבנים הצעירים שהוא מעולם לא הסתיר את העובדה שהוא יהודי מעובדיו או משכניו. לאחר פיגועי הטרור ב-7 באוקטובר בדרום, גם הרב זילברשטיין וגם הרב גולדמן שאלו את קיפר אם תוכניותיו השתנו.

"כשדיברנו במרץ, זיו היה מאוד ברור שהוא בטוח באלכסנדריה", אמר הרב זילברשטיין. "הייתה לו תחושה של מטרה לגבי המקום שבו הוא נמצא".

 

זיו קיפר מצרים אוקראינה רצח ישראלי רצח יהודי איש עסקים אלכסנדריה רצח במצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד