כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
בשל המצב הביטחוני

"איום משמעותי מחיזבאללה"; צה"ל מודיע על ביטול אירועי הילולת ל"ג בעומר במירון

דובר צה"ל מפרסם הערב את עמדת הצבא לפיה לאור המצב הביטחוני והמלחמה שמתנהלת בצפון, יבוטלו לאלתר אירועי ל"ג בעומר בקבר הרשב"י במירון. בתחילת השבוע אמר מנכ"ל המשרד לשירותי דת כי האתר יוכרז "שטח צבאי סגור"

"איום משמעותי מחיזבאללה"; צה"ל מודיע על ביטול אירועי הילולת ל"ג בעומר במירון
מתחם ציון הרשב"י צילום: דוד כהן, פלאש 90

דובר צה"ל מפרסם הערב (חמישי) באופן רשמי את עמדת צה"ל בנוגע לקיום ההילולה במירון וקובע כי לאחר הערכת מצב בנושא - האירוע מבוטל לאלתר בשל מה שהוא מכנה "איום משמעותי שנשקף מארגון חיזבאללה ומארגון חמאס בלבנון".

"בהתאם להערכת המצב בצה"ל ובתיאום עם הגופים הרלוונטים", נכתב בהודעה, "הוחלט על ביטול אירועי הילולת הרשב"י בהר מירון, בין התאריכים 24-27 במאי 2024. זאת, בהתאם לסמכויות הקבועות בחוק ההתגוננות האזרחית".

האלוף רפי מילוא, מפקד פיקוד העורף, כתב בחוות דעת שפרסם: "לאחר בחינת המידע והשיקולים השונים הנוגעים לאירוע, ובהתאם להערכות המצב שהתקיימו לאחרונה - מצאתי כי קיום האירוע בעת הנוכחית עלול לגרום לפגיעה ממשית בחיי אדם. למרות החשיבות של האירוע והמסורת רבת השנים בקיומו, ובהתאם להערכות המצב העדכניות, לא ניתן לקיים את האירוע במתכונת שבה התקיים בעבר, ולא ניתן לאפשר התקהלות כזו במקום".

הוא מציין כי "פיקוד העורף יורה, בסמוך לאירוע, על הגבלת ההתקהלויות במרחב הר מירון ועל סגירת השטחים שבהם יתקיימו האירועים כדי לאפשר למשטרת ישראל למנוע כניסה אליהם".

האלוף מילוא מסביר כי "קיים איום משמעותי מארגון חיזבאללה ומארגון חמאס בלבנון, באמצעות ירי תמ"ס ונ"ט, וכן בשיגור כלים אוויריים למרחב זה. כראיה לכך, בחודשיים האחרונים מומשו מספר תקיפות חמורות למרחב זה במסגרתן נורו עשרות רקטות ומספר בודד של טילי נ"ט, אשר גרמו לפגיעות שונות במרחב ולסיכון ממשי לחיי אדם".

עוד נכתב בנימוקים כי "במקום לא קיים מיגון מספק באופן אשר יאפשר את כניסתם של כלל משתתפי ההילולה למיגון תקני בטווח זמני ההתרעה הניתנים במרחב זה. בנוסף, לא קיימת יכולת לפריסת מיגוניות באופן שיתן מענה להיקף המשתתפים הרב ובטווח הזמנים עד לקיום ההילולה. כמו כן, בשל פערי המיגון האמורים, קיים סיכון משמעותי לפיו בעת הפעלת התרעה במרחב הר מירון, ייפגעו הנוכחים הרבים במקום בעת המנוסה למרחבים מוגנים".

לסיום כותב מפקד פיקוד העורף: "אני ער לחשיבותו של האירוע, ולסגולתו של יום י"ח באייר - יום פטירתו של התנא רבי שמעון בר יוחאי ל"ג בעומר, וכן לרצון להגיע למקום ההילולה ביום גדול זה. עם זאת, הדאגה לשלומם ולביטחונם של רבבות האנשים והאחריות להצלת חיי המתפללים גוברים על כל שיקול אחר".

שטח צבאי סגור

בפתח צוות ישיבת שרים בנושא מירון שנערכה בתחילת השבוע זרק השר איתמר בן גביר לחלל האוויר: "מקווה שאתם יודעים שאלוף פיקוד העורף אמר שהשנה לא שייך לקיים את ההילולה ולכן למה הדיון כעת?".

מנכ"ל משרד הדתות יהודה אבידן חשף בדיון כי לאחר שיעבור בוועדת חו"ב הארכת המצב המיוחד בעורף, מירון תוכרז כשטח צבאי סגור, 5 ימים לאחר ההילולה ו-5 ימים לפניו.

בתחילת החודש פורסם כי על רקע המשך הלחימה בצפון, צה"ל המליץ לאחרונה למדינה לבטל את הילולת ל"ג בעומר במירון, שצפויה להיערך בעוד מספר שבועות.

במערכת הביטחון מעריכים כי ההסלמה בגבול הצפון צפויה להימשך גם בתקופה הקרובה. יצוין כי ארגון חיזבאללה נוהג לבצע שיגורים רבים לעבר הר מירון בשל מתקנים רגישים הנמצאים בו, בין היתר בסיס הבקרה האווירית.

"בהתאם להערכת המצב המבצעית העדכנית, צה"ל המליץ לגורמים הרלוונטיים על ביטול אירועי הילולת הרשב"י בהר מירון, הצפויים להתקיים בין התאריכים 25-26 במאי 2024", מסר הבוקר דובר צה"ל. בצבא הבהירו כי אין שינויים נוספים בהנחיות לעורף.

'בחדרי חרדים' פרסם כי המדינה שקלה לאפשר קיום של מספר הדלקות מצוצמם, ללא ההשתתפות קהל. מדובר בהדלקה אשכנזית, הדלקה ספרדית והדלקה המיועדת לציונות הדתית, שככל הנראה יועברו בשידור חי.  לפי הערכות, בהר יורשו לשהות בו זמנית 1,000 בני אדם בלבד, לא כולל המבקרים בצימרים הפרוסים ברחבי היישוב.

בשבוע שעבר נערך סיור היערכות בהר מירון בראשות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי ובהשתתפות ממ"ז צפון, ניצב שוקי תחאוכה, פרויקטור מירון, יוסי דייטש, סמנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל חיים רוזנשטיין ובכירים נוספים מסגל הפיקוד.

במשטרה ציינו כי עבודת המטה והדיונים נערכים תוך הבנה שייתכן ונוכח המצב הביטחוני לא יתאפשר לקיים את האירוע בהשתתפות המונים כבכל שנה.

המפכ"ל קיבל סקירה מהמשתתפים אודות היערכויות כלל הגורמים שנוטלים חלק בעבודת המטה, והאופציות השונות העומדות בפני מקבלי ההחלטות בהתאם לתנאים הביטחוניים והבטיחותיים הנדרשים.  בשלב זה, העבודות במתחם ההר מתמקדות בתשתיות קבע בלבד, כאלו שישמשו את ציבור המבקרים בהר בשנים הבאות.

"אנחנו נערכים לכל תרחיש", אמר מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי. "ההחלטה הסופית על אופן קיום האירוע תתקבל בימים הקרובים בידי פיקוד העורף, יחד עם גורמי הביטחון והדרג המדיני".

מירון ל"ג בעומר במירון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד