י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
אווירת חרדה ברחוב

האזרחים ברפיח רכשו מזון, פינו גופות והחלו להימלט

בעקבות קריאת צה”ל להתפנות ממזרח רפיח, אווירה של חרדה ובלבול השתררו בקרב התושבים הקבועים והמפונים באזור שמיהרו לשווקים כדי להצטייד במצרכי יסוד. טרם תחילת פעולת צה”ל, תושבים ברפיח החלו לפנות את גופות יקיריהם מקבריהם

האזרחים ברפיח רכשו מזון, פינו גופות והחלו להימלט
עזתים מתפנים: אילוסטרציה צילום: Atia Mohammed/Flash90

בליל 7-6 במאי 2024 החלו כוחות צה"ל בפעילות ממוקדת, בהכוונה מודיעינית, באזורים מוגבלים במזרח רפיח נגד תשתיות טרור של חמאס. במסגרת הפעילות, השתלטו הכוחות על הצד העזתי של מעבר רפיח, שבמזרח העיר. הפעילות החלה זמן קצר לאחר שמהאזור בוצע ירי פצצות מרגמה לעבר מעבר כרם שלום, שכתוצאה ממנו נהרגו ארבעה לוחמי צה"ל ונפצעו כמה נוספים.

במסגרת הפעילות, תקפו כלי טיס של חיל האוויר, כלי שיט של חיל הים וכוחות קרקעיים יעדי טרור של חמאס, בהם מבנים צבאיים, תשתיות תת קרקעיות ותשתיות טרור נוספות מהם חמאס פעל באזור רפיח מאז תחילת המלחמההפלסטינים דיווחו על יותר משלושים הרוגים.

טרם הפעילות, החל צה"ל בהליך פינוי של תושבי מזרח רפיח לעבר אזור הומניטרי מורחב במואסי וחאן יונס צפונית לרפיח. סוכנות אונר"א וכלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על עשרות אלפי תושבים שהתפנו מהאזור, למרות שגורמי חמאס טענו למספרים נמוכים יותר. גם לאחר תחילת הפעילות נמשכה תנועה של אלפי תושבים אל מחוץ למזרח רפיח.

השתלטות צה"ל על מעבר רפיח וסגירתו עוררה תגובות זועמות בקרב גורמים פלסטיניים וארגוני סיוע בינלאומיים שטענו כי הפסקת הסיוע תחריף את המצב ההומניטרי ברצועה. גם בעולם הערבי נשמעו גינויים לפעולת צה"ל וחשש מפני החרפת המצב ההומניטרי ברצועה.

חיזבאללה, החות'ים והמיליציות הפרו-איראניות בעיראק איימו כי כניסה ישראלית לרפיח תוביל להסלמה בפעילותם נגד ישראל, ובימים שחלפו מאז תחילת הפעולה אכן זוהתה עלייה במספר התקיפות.

מצרים נערכה לקראת הפעולה והעלתה את רמת הכוננות של כוחותיה באזור הגבול, בדגש על אזור רפיח, מתוך חשש למעבר פלסטינים לשטחה.

בשלב זה לא ברור כמה זמן תימשך פעולת צה"ל במזרח רפיח ואם היא תתרחב גם לאזורים נוספים. בינתיים נמשכים במקביל מאמצי ארה"ב, קטאר ומצרים להגיע לעסקת שחרור חטופים. יצוין, כי בניגוד להצהרות בכירים בחמאס טרם הפעולה, נציגי התנועה ממשיכים במשא ומתן להפסקת אש ועסקת חטופים גם בעת שכוחות צה"ל פועלים ברפיח.

ערוץ אלג’זירה דיווח, שבעקבות קריאת צה"ל להתפנות ממזרח רפיח, שררה אווירה של חרדה ובלבול בקרב התושבים הקבועים והמפונים באזור שמיהרו לשווקים כדי להצטייד במצרכי יסוד. כי טרם תחילת פעולת צה"ל, תושבים ברפיח החלו לפנות את גופות יקיריהם מקבריהם מחשש לחילול הגופות ע"י כוחות צה"ל, דבר שבצה"ל מכחישים בתוקף ומציינים כי הדיווחים הערביים על חילול גופות שקריים.

צילום מסךמתפנים מרפיחצילום: צילום מסך

רבים מהפלסטינים בעזה הביעו ספק ביחס לאפשרות שהמלחמה תיפסק אי פעם. בחמאס ניסו להמעיט בהיקף הפינוי בפועל. לשכת ההסברה של ממשלת חמאס ברצועה טענה כי הייתה היענות מוגבלת של אזרחים לדרישת הפינוי הישראלית וכי המוסדות החיוניים במזרח רפיח עדיין פועלים, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

צילום מסךתקיפות חיל האוויר בעזהצילום: צילום מסך

בעקבות הנהירה ההמונית של תושבי מזרח רפיח מאזור הלחימה והתפנותם למרכז הרצועה, דווח כי העיר דיר אל בלח התמלאה במפונים, אשר הקימו אוהלים בכל מקום אפשרי בעיר. לטענת תושבי דיר אל בלח, עירם אינה יכולה לקלוט את הכמות העצומה של תושבים שהגיעו אליה משום שאין בנמצא תשתיות מים וביוב להיקף גדול שכזה.

התגובות ברשות הפלסטינית

טרם תחילת פעולת צה"ל ברפיח, ניסה יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לסכל את הוצאתה לפועל באמצעות פגישותיו עם גורמים ערביים ובינלאומיים (28 באפריל 2024). בנאום שנשא בכינוס הפורום הכלכלי העולמי שנערך לאחרונה בריאצ’ הביע חשש מפני הפעולה וציין כי רק ארה"ב תוכל לעצור אותה.

נביל אבו רדינה, דוברו של אבו מאזן, אמר כי כיבוש מעבר רפיח, האיום לפנות את הפלסטינים ממרכזי המחסה ומקומות המגורים שלהם, ומניעת הכניסה של עובדים מטעם האו"ם לרצועה הם "פשעי מלחמה" שעל ישראל לתת עליהם את הדין. הוא קרא לממשל האמריקאי להתערב לאלתר כדי למנוע מישראל לפלוש לרפיח ולפנות את הפלסטינים ממנה.

יש לציין את תגובתו החריגה של מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן, אשר הטיל אחריות על חמאס לכל מה שקרה ויקרה ברפיח. משום שלדבריו היא רוצה להמשיך ולשלוט ברצועה. הוא הוסיף כי חמאס סיפקה לישראל את כל התירוצים להמשך המלחמה ברצועת עזה, וכי תושבי הרצועה הם אלה שמשלמים את המחיר על הרפתקאות חמאס.

 

 

רפיח חמאס מכון מאיר עמית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד