כ"ט אייר התשפ"ד
06.06.2024
יוון וקפריסין

ל-80% מהתעשיינים יש חלופות ליבוא מטורקיה

67% מהתעשיינים דיווחו על יוון כיעד אפשרי ליצוא במקום טורקיה בשל הקרבה הגיאוגרפית לישראל ונוחות התובלה. מדינות בולטות שמסתמנות כחלופה ליבוא ויצוא במקום טורקיה הן קפריסין ומדינות מזרח אירופה

ל-80% מהתעשיינים יש חלופות ליבוא מטורקיה
סחר טורקי ישראלי צילום: שאטרסטוק

האם אנחנו תלויים בטורקיה? כנראה פחות משחשבנו. בסקר חדש שערכה מחלקת המחקר בהתאחדות התעשיינים נמצא כי ל- 80% מהתעשיינים הישראלים ישנן חלופות ליבוא מטורקיה ועבור הרוב המוחלט של התעשיינים, 86%, היצוא לטורקיה מהווה עד 20% משווקי היעד. טורקיה כזכור הודיעה על הפסקת הסחר עם ישראל בגלל המלחמה בעזה.

כמו כן ל-60% מהתעשיינים, שלפני המשבר מול ארדואן יבאו חומרי גלם מטורקיה, יש מלאי חומרי גלם לעד 3 חודשים קדימה - זמן מספק להיערכות מחודשת ומציאת ספקים חלופיים. כמו כן לכ-50% מהיצואנים יש חלופת יצוא מיידית לטורקיה - כאשר יוון מצטיירת כחלופה המרכזית.

67% מהתעשיינים דיווחו על יוון כיעד אפשרי ליצוא במקום טורקיה בשל הקרבה הגיאוגרפית לישראל ונוחות התובלה.

בקרב התעשיינים שייבאו בעבר מטורקיה, סין מצטיירת כחלופת היבוא המרכזית, כאשר כמעט 50% מהנשאלים הצביעו עליה כחלופה אפשרית ואחריה יוון.

עוד מדינות בולטות שמסתמנות כחלופה ליבוא ויצוא במקום טורקיה הן קפריסין ומדינות מזרח אירופה, כשהמכנה המשותף שלהן הוא הקרבה לישראל. עם זאת ישנם גם אתגרים, כש-80% מהיבואני חומרי גלם ציינו את פערי המחיר כבעיה המרכזית בחלופות יבוא במקום טורקיה לטווח הקרוב. כמו כן גם היצואנים וגם היבואנים ציינו את נושא התובלה כבעיה שעלולה להתעורר מול מדינות אחרות.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר מסר בעקבות הנתונים כי "אמנם התמכרנו ליבוא הזול מטורקיה, אבל נתוני הסקר מצביעים על כך שאפשר להסתדר מצוין גם בלעדיה. יש הרבה חלופות. העיקר הוא שזו גם ההזדמנות שלנו להבין כמדינה שעלינו לצמצם עד כמה שאפשר את התלות במדינות עוינות ולחזק את העצמאות היצרנית שלנו על ידי חיזוק ותעדוף של התעשייה הישראלית שתוביל להרחבת מפעלים ופתיחת חדשים וגיוון מקורות חומרי הגלם. ככל שנחזק ונרחיב את התעשייה שלנו כך שתוכל לייצר כמעט כל מוצר באופן תחרותי ולספק את צרכי המשק, כך נהיה חזקים ועצמאים יותר- הן בעיתות שגרה והן בעיתות חירום כמו המלחמה הנוכחית".

מלחמת חרבות ברזל טורקיה קפריסין יוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד