כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
דרמה פוליטית

נתניהו הודיע כי יקדם חוק גיוס שהובא בממשלת השינוי, גנץ תקף

נתניהו הודיע כי יקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בממשלת בנט - לפיד. הוא קרא לגנץ לתמוך בהצעה וזה תקף: "זקוקים לחיילים לא לתרגילים" | לשכת נתניהו: "קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת להצטרף"

נתניהו הודיע כי יקדם חוק גיוס שהובא בממשלת השינוי, גנץ תקף
בנימין נתניהו ובני גנץ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לשכת ראש הממשלה הודיעה בצהריים (רביעי) כי ראש הממשלה יביא את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בממשלת בנט - לפיד וקודם על ידי שר הביטחון לשעבר בני גנץ.

מלשכת נתניהו נמסר: "כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת (תיקון 26 לחוק שירות הביטחון). 

החוק הוכן על ידי מערכת הביטחון אחרי עבודת מטה יסודית והוגש על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ.

ראש הממשלה נתניהו הנחה להביא מחר לוועדת שרים לחקיקה את החלת דין הרציפות על הצעת חוק זו.

ראש הממשלה קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת להצטרף להצעה", נמסר.

תגובת גנץ להצעת הגיוס של נתניהו צילום: לשכת גנץ

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ תקף את ההצעה: "ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם.

חוק הגישור הזמני שהוגש ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו - לא היה מספק אז, ואינו רלבנטי היום במציאות שאחרי ה-7.10".

"תם זמן הדיבורים", אומר גנץ, "זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו".

אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי תקפה את המהלך: "לא טריק פוליטי 'מבריק' של ראש הממשלה ולא כלום. להיפך. 

‏רק ראש ממשלה חסר מוסר כמו שלנו יכול, דקה אחרי יום זכרון כל כך קשה, לקדם ״תרגיל״ כל כך עלוב ושקוף, על חשבון אזרחי ישראל. 

‏פשוט. מה שהיה נכון לפני השבעה באוקטובר, לא נכון היום".

פרטי החוק של גנץ

לפי ההצעה, יעדי הגיוס יעודכנו וכן יוצב יעד לעלייה שנתית במספר המתגייסים והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי-עמידה בו. 

בנוסף על פי החוק, יופחת הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות. וכן יתאפשר שירות סדיר מקוצר לצד השתתפות בהכשרה תעסוקתית ו/או שירות לאומי-אזרחי במקום השירות הצבאי.

חברי הכנסת החרדים התנגדו בזמנו לחוק ומנגד כאמור גנץ תמך.

שר הביטחון בני גנץ אמר אז על החוק שקידם: "העברנו כעת במליאה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה - צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה. נמשיך לפעול למען שמירה על ביטחונה של ישראל וחוסנה".

ח"כ אורי מקלב תקף את החוק שקודם בממשלת השינוי: "הפכתם את לומדי התורה לאזרחים פליליים. לומדי התורה נושאים בעול לא פחות מכל אחד אחר ואת המסורת הזו אתם הולכים להחריב. האמת ידועה, אין שום צורך בגיוס, כבר היום הצבא מחזיק אלפי חיילים שאין בהם צורך. האבסורד הגדול ביותר הוא כי מי שהחליט אם לומדי התורה יהיו עבריינים פליליים הם חברי הכנסת הערבים".

יו"ר ש"ס אריה דרעי גם יצא נגד החוק שקידם גנץ ואמר: "מטרתו היחידה היא ניסיון לפגוע בבני הישיבות ולהוציא אברכים מלימודם. אבל זה לא יעזור להם, לומדי התורה לא יוכנסו ביעדים ומכסות".

ח"כ משה גפני תקף אף הוא: "אחד מרגעי השפל של הפוליטיקה הישראלית. חוק עלוב, מבזה, משפיל, אנטי-יהודי, אנטי-תורה. בושה וחרפה. עכשיו מביאים עוד חוק - החוק של שירות לאומי, רוצים לשלב את החרדים בתוך מערכות המדינה. לא נשתלב, אנחנו רוצים להתרחק ממכם, אתם אנשים חסרי אידיאולוגיה".

כיצד המערכת הפוליטית תגיב לחוק?

כעת נותר לראות כיצד יגיבו החרדים ומועצות גדולי התורה לתכסיס הפוליטי של נתניהו. האם יתנגדו לחוק, אך יקוו שיעבור על ידי סיעות אחרות, או אולי יתמכו בו.

כמו"כ מעניין לראות כיצד ינהגו גנץ ומפלגות האופוזיציה. האם יתמכו בחוק המוצע, או האם ישתמשו בתירוץ כי אחרי השבעה באוקטובר הדרישות של צה"ל שונות ולכן החוק אינו רלוונטי - ויתנגדו לו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בני גנץ גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד