כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
על רקע המתיחות

ישראל תמשיך להעביר לירדן מים במחיר אפסי

בירדן ביקשו להאריך את ההסכם עם ישראל ב-5 שנים, אך ההסכם שבמסגרתו מעבירה ישראל לירדן עשרות מיליוני קוב מים במחיר אפסי הוארך בחצי שנה בלבד. ההחלטה להאריך את ההסכם התקבלה בעקבות לחץ אמריקני, והעזרה של ירדן ביירוט הכטב"מים והטילים האיראניים

ישראל תמשיך להעביר לירדן מים במחיר אפסי
עקבה, ירדן צילום: Nati Shohat/Flash90

הסכם המים בין ישראל לירדן הוארך בחצי שנה, למרות שהירדנים ביקשו להאריך אותו בחמש שנים. על פי הסכם השלום שנחתם בין המדינות ב-1994, ישראל מעבירה לירדן 50 מיליון מ"ק מים מדי שנה במחיר אפסי. ביולי 2021 החליטה הממשלה להיענות לבקשת הירדנים להכפיל את כמות המים ולהעביר 100 מיליון מ"ק מים בשנה. ההסכם שנחתם אז היה לשלוש שנים וכעת פג תוקפו. 

איתמר אייכנר דיווח בווינט כי ההערכה היא שהדבר קשור להחלטה הירדנית לבטל את ההצטרפות להסכם מים תמורת חשמל עם ישראל ואיחוד האמירויות, נוסף על ההסתה נגד ישראל של שר החוץ הירדני איימן ספדי סביב המלחמה בעזה.

עוד דווח, כי אחת הסיבות שישראל החליטה בכל זאת להאריך את ההסכם, גם אם בחצי שנה, לאחר שמטוסים ירדניים לקחו חלק משמעותי ביירוט מתקפת הכטב"מים האיראניים נגד ישראל, ואף אפשרו למטוסים ישראליים ואמריקניים לפעול בשטח הממלכה ליירוט המתקפה. גם בארה"ב הופעל לחץ על ישראל להמשיך ולקיים את ההסכם.

 

מים ירדן ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד