כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
"תשובה ציונית הולמת"

הצעד של שר האוצר סמוטריץ' נגד טורקיה וארדואן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ החליט לקדם מכסים על ייבוא מטורקיה בתגובה לצעדים של ארדואן נגד ישראל: "העלאת המכס על הייבוא מטורקיה היא תשובה ציונית הולמת לארדואן"

הצעד של שר האוצר סמוטריץ' נגד טורקיה וארדואן
נשיא טורקיה ראג'יפ ארדואן ויועצו הבכיר (משמאל) ירייט בולוט צילום: מתוך חשבון הטוויטר

ברקע הודעת נשיא טורקיה רג׳יפ טאיפ ארדואן על עצירת הייצוא הטורקי לישראל, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ על העלאת המכסים על הייבוא מטורקיה לגובה 100% מכס. ההחלטה תובא לאישור הממשלה.

על פי החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של טורקיה.

בנוסף, יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה בנוסף לשיעור המכס הקיים.

על פי נוסח ההחלטה שתובא לאישור הממשלה, מוצע שקביעה זו תהיה כהוראת שעה שתוקפה עד למועד תום תקופת כהונתו של נשיא טורקיה הנוכחי, שעומד מאחורי ההחלטות נגד ישראל וכלכלתה.

בנוסף, מוצע להנחות את שר הכלכלה, שר החוץ ושר האוצר לנקוט בצעדים הנדרשים לחיזוק התעשייה הישראלית וסיוע לגיוון מקורות היבוא של ישראל בהתייחס למוצרים שמיובאים כיום מטורקיה לישראל, זאת בכדי ליצור חלופות ולהפחית את התלות של המשק הישראלי ביבוא מטורקיה. 

נראה כי גם אם יתכנו שיבושים זמניים בטווח הקצר, הדבר יוביל לגיוון מקורות היבוא. גיוון מקורות האספקה על ידי יבוא ממדינות ומאזורים גאוגרפיים שונים עשוי לשפר את חוסן שרשראות האספקה של ישראל מפני הפרעות ושיבושים, בין אם מקורם באירועים גאו-פוליטיים, איומים על נתיבי התובלה והאספקה, שינויים בהיצע ובביקוש העולמיים, או בשינויי אקלים, ובכך עשוי לתרום לחיזוק חוסנה של התעשייה הישראלית ויכולתה להתחרות בשווקים גלובליים.

על פי סקר התאחדות התעשיינים בישראל, וכן על פי ניתוח שבוצע, המדינות שיכולות להוות חלופות רלוונטיות עבור היצרנים בישראל ביבוא הן סין, מזרח אירופה, יוון, גרמניה, קפריסין, טאיוואן ועוד,

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ מסביר את הצעד ואומר: "העלאת המכס על הייבוא מטורקיה היא תשובה ציונית הולמת לארדואן. נשיא טורקיה ארדואן עומד בחזית ההגנה על מפלצות חמאס דעאש שביצעו את הטבח הנורא בשביעי באוקטובר ובהצהרותיו הפומביות מערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית. הודעתו על עצירת הייבוא לישראל מהווה הכרזת חרם כלכלי והפרה חמורה של הסכמי סחר בינלאומיים עליהם התחייבה טורקיה".

לדבריו, "יותר מידי שנים מדינת ישראל הבליגה מול האנטישמיות של ארדואן. לא במשמרת שלי. יש לנו כבוד לאומי וגאווה לאומית וכלכלה חזקה שלא צריכה טובות ובוודאי שלא לפרנס את מי שנלחם נגדה. אם בתום תקופת כהונתו של ארדואן אזרחי טורקיה יבחרו מנהיג שפוי ולא שונא ישראל ניתן היה להחזיר את מסלול הסחר עם טורקיה לדרך המלך". כך שר האוצר.

רג'יפ טאיפ ארדואן בצלאל סמוטריץ' טורקיה מכס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד