כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024
עלייה משמעותית בעמידות

כבר לא צריך אנטיביוטיקה? מחקר ישראלי חדש פורץ דרך

"מאוד חשוב שלא לקחת אנטיביוטיקה שלא לצורך", זאת בעקבות מחקר שבוצע על ידי בית החולים שיבא וקופת החולים מכבי שמצביע על עלייה חדה בעמידות החיידקים תוך חמש שנים בלבד | כל הפרטים

כבר לא צריך אנטיביוטיקה? מחקר ישראלי חדש פורץ דרך
אילוסטרציה צילום: unsplash

בית החולים שיבא וקופת החולים מכבי ערכו מחקר שהעלה כי חלה עלייה משמעותית בעמידות של חיידקים לאנטיביוטיקות המשמשות בילדים. כך פרסמה קטי דור ב'כאן 11'. מדובר במחקר גדול מאוד, שבוצע על 240 אלף דגימות.

החוקרות, פרופסור מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים, וד"ר שירלי שפירא, מנהלת המחלקה לזיהומים בקופת החולים מכבי, השוו את עמידות אנטיביוטיקות הילדים הידועות לאורך שנים, והתוצאות מצביעות על עלייה חדה בעמידות להן. 

מנתוני המחקר עולה כי שיעור העמידות של ציפרודקס, אנטיביוטיקה לטיפול בדלקת בילדים עמדה בשנת 2017 על 6.2%. אחרי חמש שנים, בשנת 2022, העמידות זינקה באופן דרמטי ל-20%. 

שיעור העמידות של אוגמנטין היה בשנת 2017 15.5%, ובשנת 2022 קפץ ל-17.7%. שיעור העמידות של האנטיביוטיקה זינט קפץ מ-10% ב-2017 ל-12% בשנת 2022. 

משמעות העלייה בשיעור העמידות היא כי יש סיכוי פחות גדול שהתרופה תעבוד ותנצח את החיידק. בכנס רופאי החברה לרפואת ילדים הציגה פרופסור שטיין את הנתונים ואמרה כי לאורם יש לשקול את הקלות שבה ניתנות האנטיביוטיקות. 

פרופ' שטיין אמרה ל'כאן' כי "טווח היכולת שלנו הולך ומצטמצם. אנחנו בסוף עידן האנטיביוטיקה, ובעוד כמה שנים הן כבר לא יהיו יעילות. מאוד חשוב שלא לקחת אנטיביוטיקה שלא לצורך". 

מחקר ישראלי מחקר חדש אנטיביוטיקה ציפרודקס דלקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד