כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
תעלומה בהרי האלפים

משפחה סינית שנעלמה, מלון בעיירה ציורית והנשק היקר בעולם

בני זוג סינים הפעילו מלון קטן בעיירה בשוויץ וכמעט טרפדו את עסקת מכירת מטוסי F-35 מארה"ב לצבא שווייץ. האמריקנים חששו כי הם מרגלים במסווה של מלונאים. משטרת שווייץ פשטה על המלון והזוג הסיני נעלם

משפחה סינית שנעלמה, מלון בעיירה ציורית והנשק היקר בעולם
מטוס F35 צילום: דובר צה"ל

בשנת 2018 נרכש מלון בעיירה הקטנה אונטרבאך שבמרכז שווייץ תמורת מיליון דולר על ידי בני זוג סינים. וונג ג'ין ואשתו לין ג'ינג החלו להפעיל אותו לטובת התיירים שפוקדים את האזור.

על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בני הזוג היו תחת מעקב של שירותי המודיעין האמריקניים אחרי שהתברר שעשרות מטרים בלבד מהמלון ממוקם שדה תעופה שווייצרי צבאי, שאמור לקלוט בעתיד הקרוב את מטוסי ה-F-35 שצבא שווייץ עומד לרכוש מארה"ב. ארה"ב חשדה שבעלי המלון הם מרגלים סינים ומטרתם להעביר מידע לסין על המטוסים.

מסלולי ההמראה והנחיתה ממוקמים פחות מ-100 מטרים מהמלון, והם נגישים לחלוטין לאוכלוסייה ואפילו לא מגודרים. עד כדי כך שלעתים חקלאים מובילים עליו פרות, כשהפעמונים מצלצלים מצווארם.

בשנה שעברה, המשטרה הפדרלית השוויצרית פשטה על המלון, ולקחה את בני הזוג ובנם דאווי בן ה-27 לחקירה. מישהו השאיר פתק על הדלת: "המלון סגור".

בני הזוג וונג, שכיום נמצאים בסין, הכחישו בתוקף שהמלון שלהם היה קשור לגוף חיצוני. לטענתם המלון שירת רק מבקרים בכפר והציע מסלולי הליכה ונסיעות על רכבל סמוך.

לשוויץ, מדינה ניטרלית מבחינה היסטורית שמעוניינת להישאר ידידה של סין וארה"ב את שתי המעצמות, לקח יותר משנה להסכים לפעול על סמך ההאשמות האמריקאיות נגד המלון.

בסופו של דבר, ארה"ב הציבה תנאי לבכירים בשוויץ: "אם אתם רוצים את ה-F-35, האזור צריך להיות מאובטח. זה אומר שהוואנגים צריכים ללכת".

האם הזוג וונג היו בעלי מלון קטן, או היו חלק מריגול סיני לגלות את אחד הסודות הצבאיים המוגנים ביותר של אמריקה, ה'וול סטריט ג'ורנל' מציין כי אולי לעולם לא נדע. המקרה מסתכם בשאלה האם המשפחה התעניינה בנוף הנשקף מלפנים של המלון, או הנוף מאחור.

התושבים בעיירה הציורית תוהים במשך חודשים האם מבין כל המלונות העתיקים בשוויץ, קונה סיני יבחר לקנות מלון דווקא מול בסיס צבאי?

אחרים תוהים האם הם באמת מרגלים, מטוסי F-35 לא אמורים להגיע עד 2028, ורק פעם או פעמיים נחתו בשדה התעופה.

תושבים אחרים תוהים האם הסינים ישלחו משפחה רגילה לרכוש מלון כמעט 10 שנים לפני הגעת המטוסים.

תושבי הכפר שמו לב שהמשפחה היתה חזורת לבייג'ינג לתקופות ארוכות, כולל במהלך חופשות של השנה הלועזית החדשה, התקופה הרווחית ביותר בשנה. כשנשאל מאיפה הוא למד גרמנית, וואנג ג'ין אמר לשכניו שהוא היה בנו של דיפלומט סיני שכיהן בגרמניה ובשווייץ.

מחקירת ה'וול סטריט ג'ורנל' עולה, כי מבין ארבעת הדיפלומטים בשם וונג שכיהנו בשוויץ בילדותו של וונג ג'ין, שניים היו נספחים צבאיים, לפי הארכיון המקומי. מבין השניים שכיהנו במערב גרמניה, אחד עזב בפתאומיות לאחר חמישה חודשים, בטענה לבעיה רפואית. השני הגיע ב-1969 ככתב בסוכנות הידיעות הממלכתית הסינית לפני שהפך לשגריר.

לאחר שהמלון נסגר, וונג ג'ין הודיע לשכניו כי הוא חוזר לסין לתקופה קצרה. הוא השאיר את המפתחות אצל שכן, וביקש "לשמור על הצינורות המים חמים" כדי לא יקפאו.

זמן לא רב לאחר מכן הופצה מודעה מקוונת שהמלון למכירה תמורת 1.8 מיליון דולר. בינואר האחרון קיבלה ועדת נמל התעופה של אונטרבך ידיעה כי צץ קונה: הצבא השוויצרי.

סין ארצות הברית שוויץ F35

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד