ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
בעקבות חקירה פלילית

חברת בתי הזיקוק נקנסה במיליונים: "גרמו לזיהום אוויר"

בית משפט השלום בחיפה הרשיע את חברת בתי זיקוק לנפט בגין אירועי גרימת זיהום אוויר והפרות של היתר הפליטה ואת חברת גדיב תעשיות פטרוכימיה בגין אירוע זיהום מֵי ים והפרת היתר הרעלים

חברת בתי הזיקוק נקנסה במיליונים: "גרמו לזיהום אוויר"
כרמל אולפינים צילום: אילן מלסטר

בעקבות חקירה פלילית של המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה והגשת כתבי אישום, הרשיע היום (ראשון) בית משפט השלום בחיפה את חברות בז"ן וגדיב ונושא משרה בחברות יריב גרץ במסגרת הסדר טיעון. כמו כן, הוטל עיצום כספי על חברת כרמל אולפינים. סך הקנסות עומד על 2,500,000 שקלים, נוסף על עיצום כספי בסך 1,018,500 שקלים על חברת כאו"ל.

חברת בז"ן הורשעה ונקנסה בסך 2,000,000 שקלים. החברה חתמה על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בסך 1,356,000 שקלים למשך שלוש שנים. חברת גדיב הורשעה ונקנסה בסך 500,000 שקלים. החברה חתמה על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בסך 1,000,000 שקלים למשך שלוש שנים. יריב גרץ, מנהל בכיר בחברות בעת ביצוע העבירות, הורשע ונקנס בסך 100,000 שקלים. גרץ חתם על התחייבות בסכום זהה להימנע מביצוע העבירות למשך שלוש שנים. כמו כן, חברת כרמל אולפינים (כאו"ל) תשלם במסגרת עיצום כספי סך של 1,018,500 שקלים.

לחברת בז"ן מפעל הממוקם במפרץ חיפה העוסק בזיקוק נפט גולמי ומוצרי ביניים, בייצור ובמכירה של מוצרי דלק. החברה חייבת לפי היתר פליטה שנתן לה המשרד להגנת הסביבה לעשות דיגומים תקופתיים לארובות המפעל ולוודא שערכי הפליטה אינם חורגים מן ההיתר. בבדיקות שנעשו במפעל ובבדיקות פתע שעשה מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה נמדדו חריגות בערכי הפליטה בארובות המפעל בין השנים 2017 ו-2019, שלא כהוראות היתר הפליטה ובד בבד עם גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר. 

בעקבות הפרות אלו, נקט מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה צעדי אכיפה אשר הובילו בין השאר לחקירות פליליות של המשטרה הירוקה במשרד. כתב האישום במסגרת ההסדר כולל אירועים משני תיקי חקירה, ובמסגרתו הורשעו חברת בז"ן ויריב גרץ בגין גרימת זיהום אוויר חזק ובלתי סביר והפרות של היתר הפליטה שלא כדרישות ושלא כחוק.

לחברת גדיב מפעל הממוקם במפרץ חיפה העוסק בייצור כימיקלים, בהם חומר מסוכן ושמן מסוג בנזן. בנזן הוא חומר רעיל אשר חשיפה אליו יכולה לגרום להיווצרות תאים סרטניים. בנזן רעיל גם לסביבה הימית וגורם בריכוזים נמוכים לתמותת בעלי חיים ולפגיעה ביכולת הרבייה של דגים.

ב-18 באוגוסט 2021, במסגרת הטענת בנזן לספינה במסוף הכימיקלים בנמל חיפה, התפוצץ צינור והוביל לגלישת בנזן אל הים ולרשות הרבים. במהלך הטענת הבנזן, הפרו הנאשמים את תנאי היתר הפליטה שניתן להם מאת המשרד להגנת הסביבה, ופעלו שלא כהוראות החוק השונות. בגין אירוע זה הורשעו הנאשמים גדיב ויריב גרץ בשפיכת שמן למֵי הים, באיסור לכלוך רשות הרבים, באי נקיטת אמצעים מוקדמים בעת הזרמת שמן ובהפרת תנאים בהיתר הרעלים.

נוסף על כך, יוטל נגד כאו"ל עיצום כספי בסך 1,018,500 שקלים בגין אירועים מספר שבהם הפעילה את לפיד האתילן במתקן המוֹנוֹמֵרִים שלא כהיתר הפליטה.

"המשרד להגנת הסביבה פועל, בשגרה ובחירום, בפיקוח על מפעלים בחיפה בפרט וברחבי הארץ בכלל, במטרה למנוע ולצמצם זיהום אוויר, מֵי ים וחומרים מסוכנים. המשרד ימשיך לפעול למיצוי הדין מול כל חברה או מפעל ונושאי משרה בהם אשר יפֵרו את הוראות החוק ויפגעו בבריאות הציבור ובסביבה" נמסר.

זיהום אוויר קנס כספי פלילי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד