ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
בהובלת השר

עם שש רשויות: נחתמו הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית

בהובלת שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: נחתמו הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית עם 6 רשויות מקומיות. הסכמי המסגרת יממנו פיתוח תשתיות להתחדשות עירונית של כ - 15,000 יחידות דיור חדשות בתקציב של 120 מיליון ₪

עם שש רשויות: נחתמו הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף צילום: צילום: ברונו שרביט, לע״מ

במעמד שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם החשב הכללי במשרד האוצר חתמו היום על הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית עם ראשי הערים קריית גת, חולון, פתח תקווה, רמלה, יהוד ואשקלון.

במסגרת ההסכמים, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תסייע במימון תשתיות אותן נדרשת הרשות המקומית לספק, כדי לתת מענה לצרכים הנובעים מהקמה של מיזמי התחדשות עירונית משמעותיים ברחבי העיר. המענקים יהוו תמריץ לתמיכת הרשות המקומית בקידום מיזמים אלו. 

התקציב הכולל של הסכמי המסגרת שנחתמו היום הינו בסך של 120 מיליון ₪. בהסכמים נקבע כי הרשות המקומית תקבל מענק כספי בגובה של 25 אלף ₪ עד 30 אלף ₪ לכל יחידת דיור חדשה שתקבל היתר בניה במסגרת פרויקט של התחדשות עירונית, בתחומי העיר. להערכת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, המבוססת על ניסיונה בהפעלת הסכמי מסגרת עם 12 רשויות מקומיות עד כה, מענקים אלה צפויים להסיר חסם משמעותי להתקדמות של פרויקטים להתחדשות עירונית בתחומי הערים, כאשר כל עיר שחותמת על הסכם מסגרת בעלת מלאי תכנוני של 2,500 יחידות דיור לפחות בפרויקטים של התחדשות עירונית.

תהליכים של התחדשות עירונית, הכרוכים בתוספת בינוי ובתוספת אוכלוסייה בתחומי הרשות המקומית, מחייבים מתן מענה לצורכי ציבור. ההסכמים פותרים מצב של העדר משאבים מספיקים בידי הרשויות המקומיות למימון צורכי הציבור, ובמיוחד בערים בהם נקבעה מדיניות של  פטור מהיטל השבחה למיזמי התחדשות עירונית.

המימון יינתן לרשות המקומית כנגד הוצאת היתרי בנייה בפרויקטים של פינוי ובינוי, וישמש לביצוע תשתיות המצויות בזיקה ישירה לתהליכי ההתחדשות העירונית שבתחומה. תשתיות אלו ייבחרו על ידי צוות היגוי שבראשות מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מתוך רשימת תשתיות שתגיש כל רשות מקומית. 

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון אמר: "הסכמי המסגרת עליהם חתמנו היום, הם חלק ממדיניות רחבה אותה אנו מובילים, לקידום של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, לטובת כלל האוכלוסייה. מלבד תוספות של עשרות אלפי יחידות דיור ברחבי מדינת ישראל, ההתחדשות העירונית מביאה איתה יתרונות גדולים לתושבי השכונות המתחדשות, באמצעות כוחות השוק ולא מכיסם של התושבים, לצד הכנסת משפחות חדשות לשכונות הוותיקות. האפשרות של משפחות להתרחב בתוך שכונותיהן, חיזוק המבנים למצבי רעידות אדמה, מיגון הדירות וחידוש התשתיות של כלל השכונה, הם רק חלק מאותם היבטים שיכולים להביא לשינוי עמוק וחיובי בעיר. התחדשות עירונית היא אחת מהדרכים העיקריות של מדינה להגביר את חוסנה של האוכלוסייה, ולכן במיוחד בתקופה זו, אנו משקיעים מאמצים רבים בתחום".

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אמר: "הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית שינו את המציאות בכל הנוגע להוצאת היתרי בניה לפרויקטים של פינוי בינוי בישראל, כאשר ממציאות של כ-2,000 יחידות דיור לפרויקטים של פינוי בינוי בשנה, הגענו להיקף של כ- 22,000 יח"ד רק בשנתיים החולפות. ההסכמים יצרו פתרון למצוקה אמיתית שהייתה קיימת ברשויות המקומיות, אשר לא קיבלו בעבר תמיכה ממשלתית כלשהי לטובת התמודדות עם צמיחת האוכלוסייה בשכונות המתחדשות. הצורך הזה, לצד המנגנון התחרותי שנקבע במסגרת הסכמים, יצרו תמריץ אדיר להוצאת ההיתרים בדחיפה מצד הרשות המקומית ובלוח זמנים קצר. ההצלחה המוכחת של ההסכמים הקודמים הביאה אותנו להחלטה להרחיב את מעגל ההסכמים לרשויות מקומיות נוספות המחזיקות פוטנציאל היתרי בנייה משמעותי, ואשר יצטרפו כעת למעגל הרשויות המקומיות המובילות את הפעילות בתחום".

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר: "משרד הבינוי והשיכון פועלים כל העת לקידום והגדלת מלאי הדירות החדשות בהתאם לביקושים שעולים מהשטח. צרכיה של האוכלוסייה הצומחת בישראל דורשים מענה שאותו אנו פועלים לתת במגוון של דרכים וסביבות מגורים שונות. השותפות עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מרחיבה את סל פתרונות המגורים הקיימים בארץ, ומייצרת סינתזה בין אזורי הבנייה החדשה ומרכזי הערים הוותיקים, בהשוואת איכות החיים באזורים השונים לטובת כללה תושבי העיר וותיקים וחדשים כאחד. אני בטוח כי מתן תמריצים לרשויות להנפקת היתרים במסגרת הסכמי המסגרת יביאו גם להיתרים נוספים ולהאצת נדל״ן.״

ישי בן אלי, סגן החשב הכללי, משרד האוצר אמר: "אנו רואים חשיבות רבה בהתחדשות העירונית אשר מהווה מקור חשוב לגידול בהיצע הדיור בערים ובאיזורי הביקוש אשר ברובם תמו מרבית הקרקעות הפנויות. בנוסף ההתחדשות העירונית תורמת תרומה משמעותית לחידוש מרכזי הערים, בניית דירות חדשות ומודרניות יעילות אנרגטית עם ממ"ד ועמידות טובה בהרבה לרעידות אדמה. ההסכמים שנחתמו היום ובעבר תפקידם לעודד את הרשויות לקידום והאצת ההיתרים בכלל ובעיקר בתקופה בה אנו נתונים וכן לסייע בחידוש התשתיות ומבני הציבור שיתמכו את הדיור וכבר התוצאות נראות בשטח."

יצחק גולדקנופף התחדשות עירונית משרד הבינוי והשיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד