ה' סיון התשפ"ד
11.06.2024
פרופיל מקיף

"התליין מטהראן": מי הוא איברהים ראיסי שאולי נהרג בהתרסקות מסוק?

לפי דיווחים שונים באיראן, ישנו חשש לחיי הנשיא ראיסי ושר החוץ שלו בעקבות התרסקות מסוק. ראיסי נחשף לבן טיפוחיו של המנהיג העליון חמינאי - ואחראי להוצאתם להורג של עשרות אלפי מתנגדי המשטר האיראני | פרופיל

"התליין מטהראן": מי הוא איברהים ראיסי שאולי נהרג בהתרסקות מסוק?
איברהים ראיסי צילום: סוכנות הידיעות תסנים

בשעות האחרונות מתרבים הדיווחים על האפשרות לפיה נשיא איראן, איברהים ראיסי, נהרג יחד עם שר החוץ במדינה חוסיין אמיר עבדאללהיאן, בתאונה מעל שמי אזרבייג'ן. 

ראיסי בן ה-63, הוא איש איסלאם קיצוני שאחראי להוצאתם להורג של עשרות אלפי מתנגדי המשטר האיראני. ראיסי נחשב לחביבו של המנהיג העליון חמינאי.

ראיסי נולד ב-1960 במחוז  נוע'אן של העיר משהד. כשבגר עשה דוקטורט בתחום תורת המשפט ויסודות ההלכה האסלאמית, ומשם התקדם לעולם המשפט. תפקידו המשמעותי הראשון בתחום היה התובע הראשי של העיר כרג'. 

ב-1985 מונה ראיסי לסגן התובע של טהראן. שנים ספורות לאחר מכן נעשה חבר ב"וועדת המוות" שהחליטה על הוצאתם להורג של בין 4,482 ל-30,000 מתנגדי המשטר. בתקופה זו, בה אכזריותו גברה והובילה לגזרי דין נוראיים, קיבל את הכינוי "התליין מטהרן".  

סגן ח' מאמ"ן אמר ל"וואלה" כי "זו הייתה ועדה בת שלושה חברים והוא היה הצעיר מביניהם. שם הוא נחשף לעיני הציבור. השמועות היו שהוא אוכל עוגה ולאחר מכן ללא הרהור מוציא להורג".

לאחר מותו של המנהיג העליון של איראן ח'ומייני, מונה ראיסי לתובע הכללי של טאהרן. ב-1994 מונה לראש משרד הפיקוח הכללי, ובעשור הבא כבר מונה לתפקידים בכירים בבית המשפט העליון של איראן, ולתפקיד התובע הכללי של הרפובליקה. 

באפריל 2017 הודיע ראיסי, שנחשב לדמות המזוהה עם חמינאי, על מועמדותו לנשיאות הרפובליקה. ברחבי העולם גברו ההערכות כי הוא ייבחר לתפקיד - בין היתר בשל כך שהיה מועמד מקורב לחמינאי. אך ראיסי הפסיד לנשיא המכהן רוחאני וסיים במקום השני.

ב-2021 ראיסי, אז ראש הרשות השופטת באיראן, זכה לניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות במדינה, בתמיכתו של המנהיג העליון של איראן אך עם אחוז הצבעה נמוך ביותר בתולדות הרפובליקה האיסלאמית.

ראיסי זכה ב-61.95 אחוזים מקולות הבוחרים בבחירות עם הצבעה של 48.8 אחוזים. ראיסי החליף את הנשיא חסאן רוחאני שלא התמודד לקדנציה שלישית בשל החוקה האיראנית שמתירה רק שתי קדנציות.

דובר משרד החוץ הישראלי התייחס לנצחון ואמר: "הקצב של טהרן, אבראהים ראיסי, הוקע בצדק על ידי הקהילה הבינלאומית בשל תפקידו הישיר בהוצאות להורג של למעלה מ-30,000 איש". 

בכירים באמ"ן סיפרו לאחר בחירתו של ראיסי ל"וואלה": "לקראת בחירתו של ראיסי, הרבה מועמדים הוסרו מהדרך כדי לאפשר לו לקבל את התפקיד. בגדול? ח'מינאי בחר בו לתפקיד והינדס את דרכו. בשונה מכל ארבעת הנשיאים שקדמו לו. הדינמיקה שלו בתהליך קבלת ההחלטות הצמרת האיראנית בתחומים מסוימים הופכים אותו לאיש מעניין. במשך שנים מזכירים אותו כמועמד לרשת את חמינאי שבעצמו היה נשיא בתקופת חומייני וכשחומייני מת, הוא נבחר לתפקיד המנהיג העליון".

בני סבטי, חוקר רשתות חברתיות באירן במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון, סיפר לאחר הבחירה ל"חדשות 12" כי "ראיסי עלה מהר מאוד בסולם הקידומים והתפקידים הבכירים במדינה. המנהיג מאוד סומך עליו ומאמין בו. הוא מאוד קשור למשמרות המהפכה. אחמדי-נז'אד היה בובה, ראיסי הוא בשר מבשרו של המשטר. המנהיג רוצה אותו ומגדל אותו כנראה כמנהיג הבא".

תחת כהונתו של ראיסי התרחשה בין היתר המחאה הנרחבת של העם האיראני בעקבות חובת עטיית החיג'אב. מחאה זו עוררה סערה גדולה ברחבי העולם.

אברהים ראיסי איראן עלי חמינאי התרסקות מטוס התרסקות המסוק של נשיא איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד