ו' סיון התשפ"ד
12.06.2024
פרופיל מלא

איים על ישראל פעמים רבות: זהו שר החוץ האיראני שהיה במסוק שהתרסק

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שהיה במסוק שהתרסק, הסתובב במדינות הערביות והכפיש את ישראל פעמים רבות. מומחה לאיראן: "מותו יהיה הרבה יותר משמעותי עבור ישראל"

איים על ישראל פעמים רבות: זהו שר החוץ האיראני שהיה במסוק שהתרסק
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן צילום: Iran International

אתמול סער העולם לאחר שמסוקו של הנשיא איברהים ראיסי, שבו היה גם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן, התרסק ולא אותר במשך שעות ארוכות. מאז פרוץ המלחמה ואף לפניה ניהל השר האיראני מסע שלם נגד ישראל בו הכפיש את שמה ברחבי העולם הערבי.

עבדוללהיאן מונה לתפקיד החשוב ב-2021 על ידי הנשיא ראיסי. ברשתות הערביות תיארו אז את יחסיו הטובים עם המנהיג העליון חמינאי - שהובילו בין היתר למינויו.

עבדוללהיאן תמך במדיניות "הבט למזרח" שהדגיש הנשיא ראיסי, שמטרתה להרחיב את יחסי איראן עם סין ורוסיה. השר כינה אותה ב-2021 "הציר החשוב ביותר של מדיניות החוץ של הממשלה החדשה". הוא תיאר את החתימה על הסכם שיתוף הפעולה ל-25 שנה בין איראן לסין כ"היסטורית" ואמר שהוא מילא תפקיד בניסוח המסמך.

בעניין הסכם הגרעין, עבדוללהיאן אמר עם כניסתו לתפקיד שהוא מאמין ש"דיפלומטיה מבינה רק את שפת הכוח", וכדי לגרום לארה"ב להסיר את הסנקציות על איראן, המדינה חייבת להגביר את המינוף שלה במשא ומתן על ידי קידום תוכנית הגרעין שלה.

עבדוללהיאן נהנה בכהונתו מפריבילגיות שסללו לו את הדרך בתפקיד. האמון שקיבל מטעם משמרות המהפכה והמנהיג העליון עלי חמינאי העניקו לו אמינות רבה באיראן. 

לפני מספר ימים שוחח עבדוללהיאן עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. בשיחה אמר: "אם וושינגטון תאפשר לנתניהו לבצע פשעים חדשים ברפיח - ההשלכות יהיו קשות. על וושינגטון לבחור בין להראות רצון להפסקת המלחמה בעזה לבין הכנסת האזור לרמה חדשה של מתיחות". 

באופן כללי, השר האיראני שחגג את טבח השבעה באוקטובר הסתובב במקומות רבים ברחבי העולם הערבי והכפיש את שמה של ישראל. לאחרונה שוחח עם מקביליו במצרים, סעודיה וקטאר והאשים את ישראל במצב הנוכחי. 

רועי כהנוביץ׳, חוקר בענייני איראן, אמר ל"מעריב" כי "ברמה הבינלאומית, מותו של עבדוללהיאן יהיה הרבה יותר משמעותי עבור ישראל. במהלך המלחמה, עבדאללהיאן הסתובב ברחבי העולם כאשר ניסה לתווך ולהציג את הצד של איראן באו״ם ובפני מדינות אחרות". 

עוד הוסיף כי "הוא היה נוהג להגיע למדינות שכנות כמו סוריה וטורקיה וכמו כן גם לרוסיה, והיה פעיל מאוד בכל הקשור למעטפת הדיפלומטית של איראן ברחבי העולם".

התרסקות מסוק חוסיין אמיר עבדוללהיאן איראן איברהים ראיסי התרסקות המסוק של נשיא איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד