כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
המומחה מסביר

התרסקות המסוק: מה יהיו ההשלכות של מות ראיסי על איראן ומי הוא היורש

ההשלכות בעקבות התרסקות המסוק ומות הנשיא ושר החוץ האיראניים, יביאו לחישוב מסלול מחדש בסדרי העדיפויות של טהראן: "ברגע שהפוליטיקה האיראנית עוברת טלטלה כה משמעותית, איראן תהיה פחות פנויה לעסוק בדברים אחרים"

התרסקות המסוק: מה יהיו ההשלכות של מות ראיסי על איראן ומי הוא היורש
ארבעת הבכירים שנהרגו בהתרסקות המסוק צילום: באדיבות המצלם

איראן הודיעה הבוקר (שני) באופן רשמי כי כל נוסעי המסוק שהתרסק אמש - מתו, ביניהם הנשיא ושר החוץ. 

הטלוויזיה באיראן פרסמה כי אין "שום סימן חיים" משברי המסוק בו היה הנשיא אברהים ראיסי, ושר החוץ וכי המסוק "נשרף לחלוטין" בהתרסקות. בעקבות מותו של ראיסי, המנהיג העליון חמינאי הכריז על 5 ימי אבל במדינה.

ד"ר רז צימט, מומחה לענייני איראן, אמר בריאיון ב"כאן רשת ב" לאחר ההודעה הרשמית על מותו של נשיא איראן כי "אין לזלזל בחשיבותו של ראיסי, הוא היה הנשיא הנאמן ביותר לחאמנאי ולכן זו מכה אישית קשה עבורו".

צימט הדגשי: "אומנם עיקר עיסוקו של נשיא איראן הוא בתחום הכלכלי-מדיני, אך הוא משמש גם כראש המועצה העליונה לביטחון לאומי ולכן יש לו השפעה לא מבוטלת גם בתחום הזה". 

ד"ר צימט אמר לגבי מותו של שר החוץ האיראני, חוסיין עבדאללהיאן: "בהשוואה לקודמיו בתפקיד, הוא היה הרבה יותר מעורב בניהול המערכה האזורית ולכן תהיה לכך השפעה על המערכת הפוליטית באיראן".

ב"ווינט" התייחס צימט גם למותו של השר האיראני: "עבדוללהיאן מילא תפקיד מרכזי גם במאמציה של איראן להפיג את המתיחות עם שכנותיה הערביות. בזירה הגלובלית ניצב ראיסי במידה רבה מאחורי מאמצי המשטר לקדם את מדיניות "הפנים מזרחה", שבבסיסה העמקת השותפות האסטרטגית עם רוסיה וסין". 

עוד הוסיף בריאיון ב"כאן רשת ב'": "מי שמרכז את המדיניות הביטחונית הוא מפקד כוח קודס ומשמרות המהפכה ולכן האסטרטגיה הביטחונית האיראנית לא צפויה להשתנות. אומנם אין למותם של השניים השפעה ישירה על מה שאיראן תעשה סביב המלחמה בעזה. אך ברגע שהפוליטיקה האיראנית עוברת טלטלה כה משמעותית, איראן תהיה פחות פנויה לעסוק בדברים אחרים".

"יש מתנגדי משטר שסבורים שזוהי שעת כושר שעלולה לטלטל את המשטר ולכן אנו רואים אותם יוצאים לרחובות. ככל הנראה המשטר ידכא אותם, כפי שקרה במקרים קודמות", אמר ד"ר צימט.

רשתות חברתיותהנשיא הזמני מוחמד מוח'ברצילום: רשתות חברתיות

את תפקידו של ראיסי ימלא כעת באופן זמני סגנו הראשון מוחמד מוחבר, אם כי הדבר מותנה באישור המנהיג העליון חמינאי.

באיראן דווח כי מוחבר כבר החל לקבל שיחות טלפון ממנהיגים בעולם שהביעו בפניו את תנחומיהם על מות ראיסי. ניתן להניח שמוחבר כבר החל לתפקד כנשיא בפועל. הממשלה האיראנית ערכה הבוקר כינוס חירום, ובסיומה פורסמה הצהרה ובה הבטחה להמשיך בדרכו של ראיסי: "בעזרתם של אללה והעם, לא תהיה שום בעיה בניהול המדינה", נמסר. ב-Ynet דווח כי באיראן כונסה הבוקר ישיבה נוספת וחריגה של נציגי שלוש זרועות השלטון במשטר.

במקביל למינוי יורש זמני, על פי החוקה יש להקים מועצה המורכבת מהנשיא הזמני, מיו"ר הפרלמנט ומראש מערכת המשפט, ותפקידה לארגן בחירות חדשות לנשיאות שייערכו בתוך 50 ימים לכל היותר.

לשר החוץ עבדוללהיאן מונה מחליף: עלי באקרי, ששימש עוזרו של עבדוללהיאן. בעבר היה ראש צוות המשא ומתן האיראני בסוגיית הגרעין.

ממשלת איראן עלי באגרי צילום: ממשלת איראן

איברהים ראיסי התרסקות המסוק של נשיא איראן איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד