כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
המחשבים ננעלו

מתקפת סייבר השביתה עיר חרדית והוסתרה מהציבור

מתקפת סייבר השביתה את שרותי המחשבים של עיריית מודיעין עילית והוסתרה מהציבור. האקרים הזרים מתמקדים ברשויות המקומיות בישראל. ויותר ממאה הותקפו לאחרונה

מתקפת סייבר השביתה עיר חרדית והוסתרה מהציבור
מתקפת סייבר צילום: מערך הסייבר הלאומי

בבוקר יום שישי, בינואר האחרון, הטלפונים בעיריית מודיעין עילית נדמו. המחשבים ננעלו לפתע ולא ניתן היה לגשת לקבצים או לחשבונות מייל. מתקפת סייבר מתוחכמת הצליחה להשתלט על כל מערך המחשוב בעירייה ונעלה אותו. המערכת הושבתה באחת, כך חושף עיתון 'הארץ'.

מעל 80 אלף איש גרים בקרית ספר ותושבים שביקשו לקבל שירות לא הצליחו להשיג את העירייה. עובדי מחלקות החינוך, הרווחה ועוד לא יכלו לעבוד או לתקשר זה עם זה בשל השבתת מרכזיית הטלפונים. "הגעתי בבוקר והכל נפל", סיפר ל"הארץ" גורם בכיר בעירייה. "בהתחלה ניסו להחזיר את המערכת, אחר כך אמרו שזה ייקח זמן". במשך מספר ימים נאמר לעובדים כי מדובר בתקלה בלבד; המידע על המתקפה הוסתר. למעשה, עד היום לא נאמר להם כמעט דבר.

הארץ דיווח כי מתקפת הסייבר הושתקה והוסתרה מהציבור. לעירייה לקח לפחות שבוע לעדכן את מערך הסייבר הלאומי על ההשתלטות העוינת. לאחר הדיווח הגיעו חוקרים לבדוק את מערך המחשוב, כעבור שבוע נוסף הודיעה העירייה למערך הסייבר כי העניין טופל, ואולם בפועל נמשכה ההשבתה כחודש שלם.

במענה לפניית 'הארץ' אישר מערך הסייבר כי מאז פרוץ המלחמה בעזה היו 120 ניסיונות תקיפה על גופי שלטון מקומי. בדיקת 'הארץ' מעלה כי לפחות חמש תקיפות צלחו, בהן האירוע במודיעין עילית.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "האחריות לאבטחת המידע והגנת הסייבר חלה על כל רשות מקומית, בדומה לאחריותה לגבי כל תחומי פעילותה. המשרד אינו מהווה סמכות משפטית בנושא זה ואין בידיו את מכלול הידע והמומחיות, כמו גם היכולת המעשית לפיקוח ורגולציה על מערכת המחשוב של הרשות המקומית".

 
השתלטות סייבר מודיעין עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד