כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
אין עשן בלי אש

לקראת ל"ג בעומר: הנחיות הבטיחות שאתם חייבים להכיר

כוויות, בעיות נשימה, גירויים בעינים וחשיפה לרעלים וחומרים מסרטנים. מדי שנה תחנות ניטור זיהום האוויר מדווחות על עליה של עד פי 4 בזיהום האוויר בל"ג בעומר. המוסד לבטיחות ולגהות מציג: הנחיות הבטיחות לחג שכל אזרח חייב להכיר

לקראת ל"ג בעומר: הנחיות הבטיחות שאתם חייבים להכיר
אילוסטרציה צילום: freepik

תחנות ניטור זיהום האוויר מדווחות שבל"ג בעומר, ישנה עליה של עד פי 4 בזיהום האוויר, מהממוצע לעונה. זיהום אוויר, גורם לתחלואה נשימתית חדה ולעליה בסיכון לתחלואה נשימתית כרונית.

מדורות ל"ג בעומר עלולות לחשוף את המשתתפים לסכנות בריאותיות חמורות. עשן הנפלט מהמדורות מכיל חלקיקים זעירים (PM2.5) וחומרים מזהמים כמו פורמלדהיד ודיאוקסינים, שעלולים לגרום לגירוי בדרכי הנשימה, דלקות, והחמרה במחלות ריאה כרוניות כמו אסתמה.

בעירה של חומרים לא מתאימים, כגון פלסטיק, עץ צבוע ותחליפי עץ מהונדסים (MDF, פורמייקה), משחררת לאוויר חומרים רעילים ומסרטנים, מה שמגביר את הסיכון לבעיות בריאותיות נוספות כגון בעיות לב וכלי דם, גירוי בעיניים ובגרון, ופגיעות במערכת הנשימה.

בנוסף לסכנות הנשימה, קיימות גם סכנות פיזיות משמעותיות. כוויות ופציעות עלולות להתרחש בקרבה רבה מדי לאש או בעקבות חוסר זהירות, במיוחד אם בגדים נדלקים. זריקת מכלים דליקים או אבנים למדורה עלולה לגרום לפיצוצים מסוכנים ולהתפוצצות אבנים, שמפזרים שברים ופוגעים באנשים בסביבה.

עשן וגיצים יכולים לגרום לגירוי בעיניים ולפגיעות מכניות בראייה. יתרה מזו, החומרים הכימיים הנפלטים מהמדורות עלולים לזהם את הקרקע ומי התהום, ולהשפיע לרעה על איכות האוויר והסביבה המקומית.

המוסד לבטיחות ולגהות מציג: כך נשמור על בטיחות הילדים בל"ג בעומר.

בחירת אתר מתאים: יש להדליק את המדורה בשטח נקי וחשוף, לא ביער או מתחת לעצים ולא סמוך לשדה קוצים. המדורה צריכה להיות רחוקה מבניינים, מתקני גז ודלק, וקווי חשמל ותקשורת. גיצים מהמדורה עלולים לגרום להצתה ולשריפה.

איסוף עצים: אין לאסוף עצים באתרים מסוכנים כמו אתרי בנייה. חשוב להשתמש בענפים יבשים בלבד, ללא עלוות ירק, ולהימנע משימוש בעץ המכיל מסמרים, ברגים או פלסטיק.

תחום המדורה: יש לתחום את המדורה בשורת אבנים למניעת התפשטות האש ולשמירה על בטיחות הילדים. הכינו מראש אמצעים לכיבוי אש כמו מים, חול או מטף נייד.

בגדים מתאימים: מומלץ לנעול נעליים סגורות, ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף מפני גיצים וגחלים, ולהיזהר מעקיצות זוחלים ושרצים.

הדלקת המדורה: המדורה תודלק על ידי בוגר תוך שמירה על כללי הבטיחות. אין להשתמש בחומרים כימיים מזיקים או חומרי נפץ להדלקת המדורה.

ליבוי אש: הוספת עצים למדורה תעשה בזהירות ורצוי על ידי מבוגר. אין להתיז דלק או נוזל דליק אחר על האש הבוערת.

מניעת פליטת רעלים: אין לזרוק לתוך המדורה עצים צבועים, תחליפי עץ מלא כמו מלמין, M.D.F ופורמייקה, בקבוקי פלסטיק, פחיות, שקיות ניילון וכלים חד פעמיים מפלסטיק או קלקר.

חומרים מסוכנים: אסור להשליך למדורה מכלי תרסיס, חזיזים או קליעי נשק. אין להשליך ברזלים, זכוכיות ואבנים העלולות להתפוצץ מחום האש.

בטיחות אישית: שיער ארוך יש לאסוף. אין לישון בשקי שינה סגורים סמוך למדורה מחשש למלכודת אש.

כוויות: אם האש אחזה בבגדיך, עצור, שכב והתגלגל על הקרקע. ניתן להשתמש בשמיכה רטובה או מגבת גדולה לעטוף את הנפגע. כוויה בגוף יש לקרר מיד במים ולהעביר את הנפגע לטיפול רפואי.

פגיעות עיניים: במקרה של חדירת גיץ לעין, יש לשטוף היטב עם הרבה מים קרים.

בסיום המדורה: ודאו את כיבויה המוחלט של המדורה. כסו את הגחלים במים או חול והשגיחו שאין התלקחות מחודשת למשך 15 דקות לפחות. אספו את כל השאריות לתוך שקיות אשפה והעבירו אותן למכולות האשפה הסמוכות.

מרחקי בטיחות: הרשות הארצית לכבאות והצלה פרסמה תקנות לגבי מרחקי הבטיחות:

150 מטרים מיער (אם אין שטח מיועד ומסומן).
400 מטרים ממתקני דלק וגז.
200 מטרים מבניין או מקווי חשמל וטלפון.
40 מטרים לפחות בין מדורה למדורה.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "לצד ההנאה שבהדלקת מדורות ל"ג בעומר, חשוב להיות מודעים לסכנות הבריאותיות שעלולות להיווצר מהן. שמירה על כללי בטיחות, הימנעות משריפת חומרים רעילים, והקפדה על סביבה נקייה ובטוחה יכולים למזער את הסיכונים ולהבטיח חג שמח, בריא ובטוח לכל המשתתפים. אני מאחל לכולנו חג שמח, בטוח ושקט".

ל"ג בעומר שריפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד